Rewolucyjne zmiany w prawie medycznym – czy jesteś na to przygotowany?

Z roku na rok w Polsce zwiększa się zainteresowanie usługami medycyny estetycznej, kosmetologii, beauty i innych pokrewnych branż. Klienci mogą wybierać zarówno pomiędzy małymi  – często jednoosobowymi – firmami, jak i  dużymi, wyspecjalizowanymi klinikami. Oczywiście, jak łatwo się domyślić, tak samo olbrzymia różnica jest w wachlarzu ofert poszczególnych przedsiębiorstw, ich jakości, a przede wszystkim – co najważniejsze dla klienta – cenie. Co sprawia, że na tym rynku panuje bardzo ostra konkurencja, a to z kolei wymusza na firmach prowadzenie intensywnych kampanii reklamowych, mających na celu przyciągnięcie klientów właśnie do nich.

Do tej pory przedstawiciele tych branż nie mieli problemu z promowaniem większości swoich usług.

Wkrótce jednak (od 1 stycznia 2023 r.) wchodzi w życie ustawa o wyrobach medycznych, obejmująca również zasady ich reklamowania. Ustawodawca daje jedynie pół roku (do 30 czerwca 2023 r.) na dostosowanie reklam niespełniających aktualnych wymogów, pod warunkiem, że ich emisja rozpoczęła się przed 1 stycznia 2023 r.

Po tym terminie, dla firm niestosujących się do nowych przepisów, przewidziane są bardzo wysokie kary (art. 103 ust. 2 ustawy o wyrobach medycznych), sięgające nawet 2 milionów złotych!

Od 26 maja ub. r. stosowane jest unijne rozporządzenie z 5 kwietnia 2017 w sprawie wyrobów medycznych. Jednak wciąż nie ma przepisów regulujących te procedury w Polsce, co już od ponad pięciu miesięcy wywołuje chaos prawny. To właśnie ma się zmienić za sprawą nowej ustawy.

Jednak dla przedstawicieli z branż medycyny estetycznej to niemały problem, gdyż bardzo ciężko zachęcić klientów do skorzystania z oferowanego przez nich zabiegu czy usługi, nie wspominając np. o sprzęcie, który będzie użyty w tym celu (a który niejednokrotnie stanowi główny atut oferty – np. najnowocześniejszy laser) lub wysokiej jakości materiale medycznym (np. kwas hialuronowy, implanty itp.).

Ustawa jest bardzo ważna również dla wszystkich producentów i dystrybutorów wyrobów medycznych, do których zaliczamy m.in. wózki inwalidzkie, opatrunki hydrożelowe, jednorazowe cewniki, pojemniki na krew, kołnierze ortopedyczne i zastawki serca, a także protezy zębowe, implanty czy aparaty ortodontyczne.

Wciąż kilka kwestii jest w ustawie niedoprecyzowanych – np. obowiązek przechowywania wzorów reklamy – zdaniem wielu osób nierealny i nakładający kolejne niepotrzebne obowiązki na przedsiębiorców. Po kilku modyfikacjach, obecnie  – zgodnie z ustawą – obowiązkowi przechowywania wzorów reklamy przez okres 2 lat podlegają tylko podmioty prowadzące reklamę skierowaną do publicznej wiadomości.

Drugim niejasnym punktem, który można rozmaicie interpretować, jest kwestia zdefiniowania pojęcia profesjonalistów laików, pojawiającego się w ustawie. Zgodnie z nim, istnieje zakaz reklamowania do publicznej wiadomości wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy. Zależnie od interpretacji, przepis może dotyczyć np. lekarzy prowadzących np. swoje własne kanały internetowe, bądź influenserów nie związanych zawodowo z branżą medyczną, ale podających publicznie informacje dotyczące wyrobów medycznych.

Zapewne ustawa jeszcze będzie niejednokrotnie modyfikowana, miejmy nadzieję że niebawem pojawią się też szczegółowe interpretacje konkretnych przypadków.

Rate this post

Pozostałe wpisy z naszego bloga

Porozmawiajmy o rozwiązaniu dla Ciebie.

Reklama w internecie Kraków – nasze doświadczenie

ikona-adwords
300
Kampanii AdWords
ikona-klienci
500
Klientów
ikona-slowa
500
Słów w top 5
ikona
1000
Opublikowanych
artykułów

Firmy, które nam zaufały.

Opinie klientów.

Nasz zaufany parter biznesowy w zakresie SEO (pozycjonowania stron www) oraz kampanii AdWords (linki sponsorowane, remarketing). Pomocna firma, która nie tylko wykona dobrze usługę, ale również doradzi i pomoże w optymalizacji kampanii reklamowych. Świetna relacja biznesowa oparta na partnerstwie i uczciwości. Ceny przyjazne i dostosowane do potrzeb klienta.

Marta Zięba

Gigantyczna wiedza i mega doświadczenie. Zdecydowanie mogę polecić korzystanie z usług Online Group. Ja przychodzę na stałe :)

Krzysztof Rokoszak

Od ponad 4 lat współpracujemy z firmą Online Group i dzięki jej pracy jesteśmy widoczni w internecie :) dzięki usłudze pozycjonowania od wielu lat nasza firma zajmuje najwyższe lub wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Polecam rzetelność, solidność a przede wszystkim rezultaty pracy firmy Online-Group !!

Krzysztof Zając

Pozycjonowanie i reklama w internecie na najwyższym poziomie. Dzięki działaniom firmy Online Group, mamy kilka zapytań ofertowych tygodniowo więcej.

Maciej Cekiera

Agencja Reklamowa Online Group wypozycjonowała stronę mojej firmy bardzo wysoko. Współpraca z nimi zawsze odbywa się w przyjaznej atmosferze, a czas realizacji zadań jest ekspresowy. Serdecznie polecam!

Sylwia Mostowy

Firma Online Group Janusz Wala jest naszym partnerem w usługach marketingowych w zakresie tworzenia kreacji Uczelni w Internecie. Z pełnym zaufaniem rekomendujemy ta firmę, jako fachową i zaangażowaną w swoich działaniach.

Kanclerz Barbara Piwowarska

To prawdziwi profesjonaliści w swojej branży. Od kilku lat powierzamy im nasz wizerunek w Internecie, gdyż spośród wielu firm funkcjonujących na rynku wyróżniają się fachowym doradztwem, szybkością reakcji na nasze potrzeby oraz dużą elastycznością współpracy

Ahmed Mafid

Z pełnym zaufaniem powierzylismy dbałość o nasz wizerunek internetowy firmie OnlineGroup i nigdy się nie zawiedliśmy, dlatego też chętnie rekomendujemy ich innym zainteresowanym.

Ewa Lutomska

Polecam współpracę z Online Group wszystkim, którym zależy na osiągnięciu ponadprzeciętnych wyników w rozsądnej cenie i krótkim czasie

Zbigniew Galon

Z Panem Januszem Walą współpracujemy od Stycznia 2012 r w zakresie reklamy internetowej czyli prowadzenia kampanii linków sponsorowanych, obsługi google maps oraz remarketingu i doradztwa w zakresie reklamy internetowej. Pan Janusz jest osobą otwartą na sugestie, zawsze można liczyć również na fachowe doradztwo dotyczące strategii reklamowej.

Leszek Latawiec

Wizerunek w Internecie jest dla nas bardzo istotny, dlatego cieszymy się, że jego kreowanie spoczywa w rękach fachowców. Na każdym etapie współpracy możemy liczyć na fachowe porady oraz profesjonalne podejście do naszych celów marketingowych. Doceniamy także dobry kontakt z pracownikami firmy oraz ich zawsze szybka reakcję na proponowane zmiany.

Maciej Ornatowski