Czym jest paginacja i jakie przynosi korzyści?

Paginacja, inaczej stronicowanie, to nic innego jak podział treści na podstrony. Numerację stron można znaleźć w sklepach internetowych, na stronach z kategoriami produktów czy na blogu. W

Co to jest paginacja stron internetowych?

Paginacja jest wykorzystywana na stronach internetowych w wielu miejscach – pozwala między innymi zmniejszyć ilość produktów, zdjęć czy treści wyświetlanych na stronę, co ma pozytywny wpływ na szybkość ładowania poszczególnych elementów, ale i całej strony. Ważne jest jednak to, aby w razie wprowadzenia paginacji, zadbać o unikalną treść, inaczej nastąpi duplikacja treści. Z kolei duplikacja prowadzi do kanibalizacji treści, a w konsekwencji strona jest „uznana” przez roboty Google za witrynę o niskiej jakości, co prowadzi do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania.

Typy paginacji

Zastosowanie paginacji jest przydatne nie tylko dla robotów Google, ale i dla użytkowników, czyli klientów i potencjalnych klientów. Najważniejsze jest to, aby paginacja była łatwa w użyciu. Właściciele stron mogą zdecydować się na:

  • paginację numeryczną – najpopularniejszy rodzaj stronicowania. W tym przypadku po prostu wyświetlają się numery stron, na które użytkownik może kliknąć i tym sposobem przemieszczać się w danej kategorii;
  • paginacja nieskończona – polega na tym, że nowe treści ładują się automatycznie, kiedy klient zjedzie w dół strony, to niezwykle wygodne stronicowanie, zwłaszcza dla użytkowników urządzeń mobilnych;
  • paginacja zaawansowana – umożliwia użytkownikom filtrowanie treści czy produktów, które ich interesują, zamiast przeglądanie konkretnych podstron i kategorii.

Jak powinna wyglądać paginacja?

Stronicowanie warto wprowadzić wszędzie tam, gdzie znajduje się wiele produktów. Tym sposobem można zapewnić użytkownikom wygodne przemieszczanie się po stronie.

  • treści różnią się na podstronach – jeśli na każdej stronie paginacji znajdują się inne produkty, należy dodać link kanoniczny do każdej strony stronicowania;
  • treści nie różnią się na kolejnych podstronach – aby nie dopuścić do duplikacji treści w takim wypadku, należy ustawić linki kanoniczne z reszty stron paginacji na jedną oryginalną stronę (zwykle pierwszą).

Stronicowanie a SEO

Jak paginacja wpływa na pozycjonowanie stron internetowych?

  1. Indeksacja stron

Dzięki właściwej organizacji treści i innej zawartości strony, wyszukiwarki potrafią lepiej zrozumieć strukturę danego sklepu, a także indeksują podstrony zgodnie z ich oznaczeniem. Należy pamiętać, że źle wprowadzona paginacja może powodować błędy z indeksacją, przez co niektóre strony mogą spaść w wynikach wyszukiwania.

  1. Dublowanie treści

Dublowanie treści, czyli tekstów, zdjęć, opisów, ale i tytułów, meta opisów czy nagłówków H1 może prowadzić do spadku strony w wynikach przeglądarek.

  1. Linkowanie wewnętrzne

Dzięki paginacji dana strona posiada większa liczbę linków wewnętrznych, co ma pozytywny wpływ na SEO.

  1. Użyteczność i czas spędzony na stronie

Odpowiednie stronicowanie sprawia, że strona sklepu jest łatwiejsza i wygodniejsza w używaniu. Tym sposobem użytkownicy spędzają na niej więcej czasu, a zakupy nie sprawiają im żadnej trudności (czyli jest niższa częstość odrzuceń) – wszystko to jest korzystne dla pozycjonowania. Natomiast źle wykonana paginacja zniechęca użytkowników do przebywania na stronie i prowadzi do większej częstości odrzuceń.

  1. Optymalizacja urządzeń mobilnych

Ważne jest to, aby wprowadzić stronicowanie także na urządzeniach mobilnych, co wpływa korzystnie na mobilne wyszukiwarki. Co ważne, brak paginacji lub nieprawidłowa paginacja dla urządzeń mobilnych może mieć negatywny wpływ na ranking SEO i doświadczenie użytkowników.

5/5 - (2 votes)

Pozostałe wpisy z naszego bloga

Porozmawiajmy o rozwiązaniu dla Ciebie.

Reklama w internecie Kraków – nasze doświadczenie

ikona-adwords
300
Kampanii AdWords
ikona-klienci
500
Klientów
ikona-slowa
500
Słów w top 5
ikona
1000
Opublikowanych
artykułów

Firmy, które nam zaufały.

Opinie klientów.

Nasz zaufany parter biznesowy w zakresie SEO (pozycjonowania stron www) oraz kampanii AdWords (linki sponsorowane, remarketing). Pomocna firma, która nie tylko wykona dobrze usługę, ale również doradzi i pomoże w optymalizacji kampanii reklamowych. Świetna relacja biznesowa oparta na partnerstwie i uczciwości. Ceny przyjazne i dostosowane do potrzeb klienta.

Marta Zięba

Gigantyczna wiedza i mega doświadczenie. Zdecydowanie mogę polecić korzystanie z usług Online Group. Ja przychodzę na stałe :)

Krzysztof Rokoszak

Od ponad 4 lat współpracujemy z firmą Online Group i dzięki jej pracy jesteśmy widoczni w internecie :) dzięki usłudze pozycjonowania od wielu lat nasza firma zajmuje najwyższe lub wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Polecam rzetelność, solidność a przede wszystkim rezultaty pracy firmy Online-Group !!

Krzysztof Zając

Pozycjonowanie i reklama w internecie na najwyższym poziomie. Dzięki działaniom firmy Online Group, mamy kilka zapytań ofertowych tygodniowo więcej.

Maciej Cekiera

Agencja Reklamowa Online Group wypozycjonowała stronę mojej firmy bardzo wysoko. Współpraca z nimi zawsze odbywa się w przyjaznej atmosferze, a czas realizacji zadań jest ekspresowy. Serdecznie polecam!

Sylwia Mostowy

Firma Online Group Janusz Wala jest naszym partnerem w usługach marketingowych w zakresie tworzenia kreacji Uczelni w Internecie. Z pełnym zaufaniem rekomendujemy ta firmę, jako fachową i zaangażowaną w swoich działaniach.

Kanclerz Barbara Piwowarska

To prawdziwi profesjonaliści w swojej branży. Od kilku lat powierzamy im nasz wizerunek w Internecie, gdyż spośród wielu firm funkcjonujących na rynku wyróżniają się fachowym doradztwem, szybkością reakcji na nasze potrzeby oraz dużą elastycznością współpracy

Ahmed Mafid

Z pełnym zaufaniem powierzylismy dbałość o nasz wizerunek internetowy firmie OnlineGroup i nigdy się nie zawiedliśmy, dlatego też chętnie rekomendujemy ich innym zainteresowanym.

Ewa Lutomska

Polecam współpracę z Online Group wszystkim, którym zależy na osiągnięciu ponadprzeciętnych wyników w rozsądnej cenie i krótkim czasie

Zbigniew Galon

Z Panem Januszem Walą współpracujemy od Stycznia 2012 r w zakresie reklamy internetowej czyli prowadzenia kampanii linków sponsorowanych, obsługi google maps oraz remarketingu i doradztwa w zakresie reklamy internetowej. Pan Janusz jest osobą otwartą na sugestie, zawsze można liczyć również na fachowe doradztwo dotyczące strategii reklamowej.

Leszek Latawiec

Wizerunek w Internecie jest dla nas bardzo istotny, dlatego cieszymy się, że jego kreowanie spoczywa w rękach fachowców. Na każdym etapie współpracy możemy liczyć na fachowe porady oraz profesjonalne podejście do naszych celów marketingowych. Doceniamy także dobry kontakt z pracownikami firmy oraz ich zawsze szybka reakcję na proponowane zmiany.

Maciej Ornatowski