Czym jest paginacja i jakie przynosi korzyści?
Paginacja, inaczej stronicowanie, to nic innego jak podział treści na podstrony. Numerację stron można znaleźć w sklepach internetowych, na stronach z kategoriami produktów czy na blogu. W
Co to jest paginacja stron internetowych?
Paginacja jest wykorzystywana na stronach internetowych w wielu miejscach – pozwala między innymi zmniejszyć ilość produktów, zdjęć czy treści wyświetlanych na stronę, co ma pozytywny wpływ na szybkość ładowania poszczególnych elementów, ale i całej strony. Ważne jest jednak to, aby w razie wprowadzenia paginacji, zadbać o unikalną treść, inaczej nastąpi duplikacja treści. Z kolei duplikacja prowadzi do kanibalizacji treści, a w konsekwencji strona jest „uznana” przez roboty Google za witrynę o niskiej jakości, co prowadzi do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania.
Typy paginacji
Zastosowanie paginacji jest przydatne nie tylko dla robotów Google, ale i dla użytkowników, czyli klientów i potencjalnych klientów. Najważniejsze jest to, aby paginacja była łatwa w użyciu. Właściciele stron mogą zdecydować się na:
- paginację numeryczną – najpopularniejszy rodzaj stronicowania. W tym przypadku po prostu wyświetlają się numery stron, na które użytkownik może kliknąć i tym sposobem przemieszczać się w danej kategorii;
- paginacja nieskończona – polega na tym, że nowe treści ładują się automatycznie, kiedy klient zjedzie w dół strony, to niezwykle wygodne stronicowanie, zwłaszcza dla użytkowników urządzeń mobilnych;
- paginacja zaawansowana – umożliwia użytkownikom filtrowanie treści czy produktów, które ich interesują, zamiast przeglądanie konkretnych podstron i kategorii.
Jak powinna wyglądać paginacja?
Stronicowanie warto wprowadzić wszędzie tam, gdzie znajduje się wiele produktów. Tym sposobem można zapewnić użytkownikom wygodne przemieszczanie się po stronie.
- treści różnią się na podstronach – jeśli na każdej stronie paginacji znajdują się inne produkty, należy dodać link kanoniczny do każdej strony stronicowania;
- treści nie różnią się na kolejnych podstronach – aby nie dopuścić do duplikacji treści w takim wypadku, należy ustawić linki kanoniczne z reszty stron paginacji na jedną oryginalną stronę (zwykle pierwszą).
Stronicowanie a SEO
Jak paginacja wpływa na pozycjonowanie stron internetowych?
- Indeksacja stron
Dzięki właściwej organizacji treści i innej zawartości strony, wyszukiwarki potrafią lepiej zrozumieć strukturę danego sklepu, a także indeksują podstrony zgodnie z ich oznaczeniem. Należy pamiętać, że źle wprowadzona paginacja może powodować błędy z indeksacją, przez co niektóre strony mogą spaść w wynikach wyszukiwania.
- Dublowanie treści
Dublowanie treści, czyli tekstów, zdjęć, opisów, ale i tytułów, meta opisów czy nagłówków H1 może prowadzić do spadku strony w wynikach przeglądarek.
- Linkowanie wewnętrzne
Dzięki paginacji dana strona posiada większa liczbę linków wewnętrznych, co ma pozytywny wpływ na SEO.
- Użyteczność i czas spędzony na stronie
Odpowiednie stronicowanie sprawia, że strona sklepu jest łatwiejsza i wygodniejsza w używaniu. Tym sposobem użytkownicy spędzają na niej więcej czasu, a zakupy nie sprawiają im żadnej trudności (czyli jest niższa częstość odrzuceń) – wszystko to jest korzystne dla pozycjonowania. Natomiast źle wykonana paginacja zniechęca użytkowników do przebywania na stronie i prowadzi do większej częstości odrzuceń.
- Optymalizacja urządzeń mobilnych
Ważne jest to, aby wprowadzić stronicowanie także na urządzeniach mobilnych, co wpływa korzystnie na mobilne wyszukiwarki. Co ważne, brak paginacji lub nieprawidłowa paginacja dla urządzeń mobilnych może mieć negatywny wpływ na ranking SEO i doświadczenie użytkowników.