Influencer Marketing
Rozpowszechnienie się Internetu przyniosło wielkie zmiany w marketingu. Konieczne staje się szukanie coraz to nowych sposobów dojścia do klientów. Polecanie produktów i usług przez znane osobowości nie jest nowym zjawiskiem w naszej kulturze, jednak nie dziwi poszukiwanie coraz to nowych form promocji w sieci. Jedną z coraz bardziej zyskujących na popularności jest właśnie Influencer Marketing.
Influencer – a kto to taki?
Jest to osoba, która prowadzi różnego rodzaju działania w sieci, głównie przy pomocy social mediów, w związku z tym zyskuje popularność pośród odbiorców do których dociera. Influencerzy zazwyczaj zdobywają popularność dzięki specjalizowaniu się w danym obszarze i dużej wiedzy na ten temat. Dzięki temu uważani są za swego rodzaju ekspertów w danej dziedzinie i ich wypowiedzi odbierane są jako wiarygodne. Bywają również osoby, które tworzą bardzo zróżnicowany content, jednak dzięki swojej charyzmie zdobyły uznanie w sieci. Niezależnie od cech przyciągających followersów pewne jest, że internetowi celebryci zyskują sporą siłę oddziaływania na poglądy, opinie i decyzje swoich odbiorców.
Internetowi celebryci to zróżnicowana grupa…
Wbrew pozorom influencerami nie są tylko osoby, które posiadają miliony obserwujących na swoich mediach społecznościowych czy blogach. W zależności od wielkości grupy, do której docierają, można podzielić ich na:
- nanoinfluencrów – posiadających liczbę obserwujących wahającą się między 1000 a 10 000,
- mikroinfluencerów – posiadających od 10 000 do 100 000 obserwatorów,
- makroinfluencerów – mających ponad kilkaset tysięcy followersów,
- megainfluencerów – którzy zebrali na swoich profilach nawet ponad milion obserwujących.
Wybór odpowiedniego influencera zależy od celów kampanii, jednak warto pamiętać o pewnej zależności: Im węższa i bardziej wyspecjalizowana grupa, tym większe prawdopodobieństwo na pozyskanie kolejnych klientów!
Czym zatem jest Influencer Marketing?
Influencer marketing to działania marketingowe, które opierają się na współpracy firmy z influencerem, który zostaje pośrednikiem między przedsiębiorstwem a klientami. Bazą działań promocyjnych jest popularność influencera oraz wypracowany przez niego autorytet w danej dziedzinie.
Kanały używane w Influencer Marketingu
Typ kanału komunikacji z odbiorcami jest w dużym stopniu zależny od rodzaju contentu, który tworzy influencer. Obecnie do najczęściej używanych kanałów należą:
- YouTube
- TikTok
- Blogi
Według raportu ReachaBlogger są to również jedne z najczęściej wybieranych przez marketingowców platform do współpracy z internetowymi celebrytami.
Nie dziwi, że najczęściej wybieranymi przez reklamodawców kanałami jest Instagram i Facebook. Spora część tradycyjnych kampanii reklamowych również ma miejsce na tych portalach. Coraz większą popularność zdobywa TikTok, portal jest niezwykle chętnie używany przez młodsze pokolenia.
Ile kosztuje współpraca z influencerem?
Kwota konieczna do przeznaczenia na Influencer Marketing jest trudna do określenia bez szczegółowych wytycznych dotyczących kampanii promocyjnych. Inaczej wyceniony zostanie wyceniony filmik na TikToku czy pojedynczy wpis na blogu lub zdjęcie na Instagramie. Inne kwoty będą brane pod uwagę w przypadku kampanii trwających przez jakiś czas. Kluczowym elementem wpływającym na cenę reklamy jest jednak popularność danego influencera.
Czemu warto zainwestować w Influencer Marketing?
Takie pytanie zadaje sobie wiele firm przed rozpoczęciem współpracy z internetowymi celebrytami. W raporcie Newspoint, rozpoczęcie współpracy z influencerami niesie za sobą wiele korzyści. Influencer Marketing:
- Pozwala na dotarcie do idealnie dopasowanej grupy. Promocja niekoniecznie zawsze osiągnie bardzo duże zasięgi, jednak tak jak wcześniej wspomnieliśmy, im mniejsza i bardziej wyspecjalizowana grupa, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów.
- Z punktu widzenia klienta jest bardziej autentyczny. Polecenie marki przez influencera uchodzącego za eksperta, który budzi zaufanie w danej dziedzinie, jest dla obserwatora o wiele bardziej naturalne. Ważne jest, aby polecane produkty lub usługi były opisywane jako taki, z których sam influencer chętnie skorzysta.
- Pomaga w kojarzeniu marki z oryginalnym i wartościowym contentem, który wyłamuje się ze schematycznych metod promocji. Dzięki temu odbiorcy są bardziej skłonni do większego angażowania się w działania firmy. Komentowanie i udostępnianie treści przez użytkowników na wielki wpływ na wzrost rozpoznawalności marki, nie tylko wśród obserwatorów, ale również algorytmów pozycjonujących.
- Umożliwia dotarcie do nisz i pasjonatów, do których dotarcie tradycyjnymi metodami byłoby niezwykle trudne.
Influencer Marketing jest obecnie jedną z prężnie rozwijających się gałęzi marketingu. Pozwala firmom na zbliżenie się do swoich odbiorców w sposób, który jest trudny do osiągnięcia w przypadku tradycyjnych działań reklamowych, dlatego stanowi ich świetne uzupełnienie. Warto jednak pamiętać, że to różnorodne działania prowadzone w Internecie przynoszą najlepsze efekty, dlatego zapraszamy do kontaktu!