Czynniki rankingowe – co wpływa na pozycję w wyszukiwarce?
Pozycjonowanie stron internetowych opiera się przede wszystkim na doborze odpowiednich słów kluczowych i dobrym contencie, ale nie tylko. Liczy się wiele elementów optymalizacji zarówno na stronie klienta (on-page SEO), jak i poza nią (off-page SEO). Prezentujemy najważniejsze czynniki rankingowe, które wpływają na widoczność strony w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie a czynniki Google’a
Nikt tak naprawdę nie wie, ile jest w danej chwili istotnych czynników rankingowych, które bierze pod uwagę Google. Jednak na bazie wieloletnich działań oraz testów pozycjonerzy odkryli takie, co do których można mieć w tym względzie pewność. Prawdopodobnie jest ich ponad dwieście, niektórzy natomiast mówią nawet o tysiącu, ale nie jest to lista zamknięta. Aby dowiedzieć się, jakie czynniki obecnie mają największy wpływ na ranking Google’a, najlepiej śledzić najnowsze informacje na ten temat oraz wyciągać wnioski z własnych obserwacji i eksperymentów. Pozycjonowanie stron internetowych nie ma nic wspólnego ze sztywnymi i niezmiennymi zasadami, których można się nauczyć w jeden dzień. Po każdej aktualizacji algorytmu wyszukiwarki wszystko może ulec zmianie. Czynniki te zmieniają się dynamicznie i często zmienia się również ich priorytet dla wyszukiwarki. Wprowadzane są także stale nowe funkcje, które natychmiastowo mogą mieć duży wpływ na pozycje, ale nie zawsze. Jakie są dziś najważniejsze czynniki?
Co wpływa na pozycje w Google’u?
Słowa kluczowe
Ogromną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych odgrywają słowa kluczowe. Istotna jest zarówno ich ilość na danej podstronie, jak i miejsce występowania. Frazy powinno się umieszczać w tytule podstrony, leadzie tekstu, śródtytułach (które z kolei powinny być nagłówkami H2), a także w alcie zdjęcia oraz URL podstrony.
- Tytuł – w tytule najlepiej umieścić główną frazą, na którą chcemy pozycjonować daną podstronę.
- Lead – natomiast w leadzie artykuły powinny znaleźć się różne odmiany naszej głównej frazy.
- Nagłówki H2, H3 – zaś w śródtytułach powinny pojawić się frazy z tzw. długim ogonem.
Treści na podstronach
Teksty na pozycjonowanych stronach powinny być unikalne, długie, a jednocześnie merytoryczne. Słabej jakości treści mogą być ignorowane przez Google. Liczne eksperymenty specjalistów SEO wykazały ponadto, że treści posiadające ponad dwa tysiące znaków mają większą szansę znaleźć się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwarki.
Formatowanie tekstu
Nie bez znaczenia jest również formatowanie treści na stronie. Nawet bardzo dobre opisy i artykuły nie są w stanie osiągnąć wysokich pozycji w rankingu, jeśli zostaną źle sformatowane. O czym należy pamiętać przed publikacją treści?
- Jeden nagłówek H1 na danej podstronie,
- Właściwa hierarchia nagłówków (H2, H3, H4, H5…),
- Odpowiednia ilość słów w akapitach (powinno być maksymalnie 150 słów),
- Zróżnicowana treść (stosowanie wypunktowanych list, tabel czy multimediów).
Alt zdjęcia
Pozycjonując strony internetowe należy pamiętać również o prawidłowym uzupełnieniu atrybutu alt, czyli alternatywnego opisu zdjęcia. Dzięki zastosowaniu opisu, nasze zdjęcia będą wyświetlać się w wyszukiwarce plików graficznych Google’a pod konkretnymi frazami. Warto pamiętać, że właśnie tak bardzo często potencjalni klienci poszukują np. ubrań czy mebli. Jak optymalizować zdjęcia? Powinny być skompresowane, należy również stosować krótkie i zwięzłe opisy oraz nazwy plików. Jeśli pozycjonujemy sklep z dużą ilością zdjęć, najlepiej zastosować osobną mapę strony ze zdjęciami.
Linkowanie wewnętrzne
Należy stosować również linki wewnętrzne w całym serwisie. Powinny znaleźć się w menu, ale i w samych treściach na poszczególnych podstronach. Im więcej linków zamieszczonych w serwisie prowadzi do danej podstrony, tym mocniejszy sygnał dla robotów Google’a, że właśnie ta podstrona powinna znaleźć się wysoko w rankingu. Linkując należy korzystać z anchorów.