Jak przygotować sklep internetowy na święta?
W obecnych czasach coraz częściej można zobaczyć produkty promowane w Internecie, równie częste jest robienie zakupów online. Dzięki takim zakupom możemy spokojnie znaleźć i zamówić prezenty na święta dla swojej rodziny, mając duży wybór, bez potrzeby wychodzenia z domu.
W okresie pandemii duża część ludzi nauczyła się robić zakupy przez sklepy internetowe, by uniknąć wychodzenia do skupisk ludzi i ryzykowania zdrowia. Gdy życie zaczynało wracać do normalnego funkcjonowania, można było zauważyć częściowy ruch w sklepach stacjonarnych, jednak nie był on nawet porównywalny z ruchem przed pandemią. Duża część Polaków została przy zakupach internetowych ze względu na bezpieczeństwo lub samą wygodę, a co za tym idzie rosnący ruch na stronach sklepów, w szczególności podczas sezonu większych zakupów – takich jak okres świąteczny.
Szacuje się, że w 2019 roku zakupy online zrobiło aż 16,5 mln osób w Polsce z czego 11,2% osób robiło je nie dłużej niż od 12 miesięcy, co utwierdza nas w przekonaniu, że pandemia spowodowała wiele zmian w naszym codziennym życiu. Pytanie, czy na pewno wszystkie były złe? Spójrzmy na to od innej perspektywy: sezon świąteczny to czas, kiedy każdy stresuje się zakupami, odwiedzeniem rodziny, pracą którą musi przed świętami skończyć i stara się, by wszystko było perfekcyjne i dopięte na ostatni guzik. Wszystko może ułatwić zamienienie całego dnia spędzonego na zakupach i chodzeniu po sklepach na jeden wieczór spędzony przy laptopie, telefonie lub komputerze, po którym zostanie nam już tylko czekać aż prezenty same do nas przyjdą.
Okres świąteczny to jeden z bardziej ruchliwych czasów w sklepach, warto więc przygotowania do niego najlepiej zacząć już pod koniec października – początek listopada. Podczas sezonu zakupów świątecznych przypadają też inne okazje, którym ciężko odmówić i nie iść na zakupy, takie jak:
- Black Friday
- Cyber Monday
- Mikołajki
- Święta Bożego Narodzenia
Wtedy to właśnie promocje w sklepach (razem z kolejkami) rosną nawet do 80%, wzmagając tym samym ciężką i stresującą atmosferę zakupów stacjonarnych, ale pozwalając sklepom internetowym ułatwić nam zakupy – posiadając te same promocje.
Do takich dni jak Black Friday, Cyber Monday , Mikołajki lub Święta Bożego Narodzenia trzeba swój sklep przygotować starannie i jak najwcześniej.
Przygotowanie sklepu – krok po kroku
W ostatnich latach osoby kupujące w sklepach internetowych skarżyły się na pewne niedogodności. Według badań nawet ponad 40% ankietowanych napotkało na swojej drodze pewne problemy. Wiele osób zauważyło kłopot z wolno ładującą się stroną czy też dodawaniem produktów do wirtualnego koszyka. Czasami występował również problem z płatnością. Właśnie dlatego tak ważne jest to, aby odpowiednio przygotować swój sklep internetowy przed wzmożoną aktywnością konsumentów.
Najlepiej zacząć od sprawdzenia:
- kiedy zaczynał się wzmożony ruch organiczny zeszłego roku
- jakie kategorie najbardziej interesowały kupujących
- jakie produkty najczęściej były kupowane
- jaki kontent najbardziej interesował klientów sklepu.
Na samym początku planowania całego roku powinniśmy uwzględnić wszystkie popularne święta lub dni, w których ruch jest większy (np. Black Friday) i na które jesteśmy w stanie zagwarantować produkty na najbliższe dwa miesiące (listopad, grudzień).
Następnie sprawdzamy na SM (Social Media) w jakie dni i godziny posty trafiały do większej ilości odbiorców oraz czym byli zainteresowani klienci. Po analizie tworzymy harmonogram, o której godzinie i w jakie dni powinniśmy publikować posty, by trafiły do jak największej grupy odbiorców i pozwoliły nam odpowiednio zareklamować asortyment sklepu oraz sam sklep.
Trzeba pamiętać, że nie tylko posty i całokształt marketingu się liczy, ale również więź z klientem. Spróbuj udoskonalić tę część działalności, ułatw szukanie prezentów wstawiając linki do różnych produktów szukanych przez klientów na stronie lub w postach, np. dedykowanych do danej grupy odbiorców. Opisz i zaprezentuj na stronie sklepu historię firmy, by ludzie mogli ją lepiej poznać. Przygotowując posty i budując relację z klientem, trzeba pamiętać, by unikać monotonii – to odstrasza klientów i nie wzbudza oczekiwanego zainteresowania. Porównując dwie opcje postów przykładowych czyli klasyczny post reklamujący produkt, a najprostszą animację – znacznie częściej animacja przyciągnie większą uwagę konsumenta.
Dodawaj hashtagi! Sklep nie będzie w stanie zdobyć większej ilości nowych klientów zamykając się na osoby śledzące na bieżąco stronę.
Zaplanuj promocje na określone dni lub okresy czasowe oraz poinformuj o nich klientów. Zachęcając do zakupu produktów pamiętaj o estetycznej oprawie ewentualnych grafik, animacji lub innych form nośników reklamy.
Uważnie obserwuj przyrosty oraz spadki aktywności osób odwiedzających stronę i oglądających produkty, którymi są zainteresowani, po to, by potem odpowiednio dostosować częstotliwość promocji i ich rodzaje.
Kluczem do odpowiedniej reklamy, kontaktu z klientem i stałej grupy odbiorców jest systematyczność. Pamiętaj o tym, by regularnie sprawdzać statystyki sklepu, produkty którymi jest największe zainteresowanie oraz promocje. Moda szybko się zmienia, co skutkuje szybkimi zmianami zainteresowania produktami wśród klientów, jeśli więc sklep będzie kontrolować sytuacje na bieżąco, uniknie straty klientów przez brać „świeżości”.