Reklama w internecie a… kolory
Kolory stosowane w marketingu mają ogromny wpływ na odbiór danych działań przez klientów oraz potencjalnych klientów. Niektóre z nich przyciągają wzrok, inne oddziałują na odbiorców w konkretny sposób. Jednak same barwy oraz ich właściwe użycie nie sprawi, że reklama będzie skuteczna. Badania jednak pokazują, że dobór odpowiednich kolorów podnosi jej skuteczność.
Barwy i ich znaczenie
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak duży wpływ mają na nie kolory. Z tego powodu ich działanie jest wykorzystywane w każdym rodzaju reklamy od wielu, wielu lat. Zastosowanie odpowiednich barw nie przekona kogoś, kto nie jest zainteresowany danym produktem, ale już osoby zainteresowane kupnem konkretnego przedmiotu chętniej sięgną po taki artykuł.
Dlaczego dobór odpowiednich kolorów jest taki ważny?
Kolory w marketingu mogą pełnić różne funkcje. Pierwszą z nich jest oczywiście estetyczna. Barwy stosowane na grafikach czy w całym design sklepu powinny być estetyczne, dopasowane do siebie i atrakcyjne wizualnie. Reklama w internecie także powinna mieć odpowiednio dobrane odcienie. Kolory wpływają również na emocje – dobrze dobrane barwy w połączeniu z pewnymi elementami mogą wywołać u człowieka konkretne stany. Dobrze wiedzieć, jakich kolorów użyć, by wywołać niektóre emocje w odbiorcach. Barwy mogą pełnić również funkcję informacyjną – mogą zastępować treść czy o czymś informować klienta. Co ciekawe, kolory mogą również spajać przekaz marketingowy i podtrzymywać uwagę potencjalnych klientów.
Co oznaczają poszczególne barwy?
Każdy kolor ma inne znaczenie i może pełnić inną funkcję.
- kolor niebieski – to barwa kojarząca się pozytywnie, ze spokojem, zaufaniem i mądrością. Przywołuje skojarzenia profesjonalizmu, czystości i opanowania. Wiele marek wykorzystuje ten kolor np. Facebook, Twitter. Niebieski stosują również banki czy firmy ubezpieczeniowe, aby wzbudzić zaufanie wśród klientów i łatwiej nawiązywać z nimi relacje;
- kolor zielony – kojarzy się przede wszystkim z bezpieczeństwem oraz z naturą. Stosuje się go w logach firm i działaniach marketingowych nastawionych na ekologię i dbanie o planetę;
- kolor czerwony – nawiązuje do miłości i ciepła, jednak to również silny znak ostrzegawczy. Przyciąga uwagę, z tego powodu znajduje się na znakach drogowych. Barwy czerwonej powinno się stosować wszędzie tam, gdzie chce się wyraźnie zwrócić uwagę klienta;
- kolor żółty – to intensywna barwa, która zwraca uwagę. Kojarzy się z czymś pozytywnym, słońcem, latem, szczęściem. Jednocześnie przyciąga wzrok. Z tego powodu znaki ostrzegawcze są właśnie w tym kolorze. Kiedyś bardzo często stosowało się kolor czerwony i żółty razem (logo McDonalda), dziś uważa się to połączenie za zbyt krzykliwe;
- kolor pomarańczowy – to barwa podobna do żółtej, ale jest łagodniejsza. Kolor ten zwraca na siebie uwagę, ale nie jest krzykliwy i właśnie dlatego często się go stosuje w logach bądź w komunikatach;
- kolor czarny – kolor ten może kojarzyć się mrocznie i negatywnie, ale jednocześnie oznacza minimalizm, elegancję i klasę. Na tę barwę najczęściej decydują się marki luksusowe. Często jest on łączony z kolorem żółtym lub złotym, co ma świadczyć o prestiżu;
- kolor biały – to barwa delikatna, kojarząca się ze spokojem. Często jest wykorzystywana jako tło w logach różnych marak, takich jak na przykład Coca Cola.
Łączenie kolorów
Bardzo ważne jest to, aby odpowiednio łączyć kolory ze sobą. Inne barwy wybierze się do utworzenia komunikat o promocji, inne, kiedy chce się przyciągnąć uwagę klienta, a jeszcze inne połączenie wybierze się do stworzenia atrakcyjnego designu sklepu internetowego. Warto zauważyć, że na stronach internetowych powinny znajdować się stonowane kolory, takie jak zielony czy niebieski, a nawet czarny czy biały. Natomiast wszelkie krzykliwe barwy tylko zniechęcą klientów i sprawią, że szybko opuszczą stronę. Należy pamiętać także o stosowaniu kontrastu, dzięki czemu strona jest przejrzysta i bardzo czytelna.
Właściwy dobór kolorów może wspomóc działania marketingowe. Należy jednak pamiętać, że odpowiednie barwy nie zastąpią wybrania dobrej grupy docelowej czy dobrych tekstów na stronie i w opisach produktów. Kolory wpływają na zakup wtedy, kiedy potencjalny klient jest zdecydowany i chce zakupić dany produkt – wtedy barwy zachęca go do wybrania konkretnego przedmiotu.