Jak stworzyć stronę mobile friendly? Zmiana algorytmu Google 21 kwietnia
Czy jesteś przygotowany na zmianę algorytmu Google?
Ostatnio bardzo głośno zrobiło się na temat najnowszej zmiany algorytmu, którą Google zaplanowała wprowadzić z dniem 21 kwietnia. Ów udoskonalenie dotyczyć ma dodatkowej oceny funkcjonalności przeglądania stron na urządzeniach mobilnych. Więcej na ten temat można znaleźć w oficjalnej informacji Google na blogu. W związku z tą informacją wiele firm zaczęło zadawać sobie pytanie czy ich strona jest dobrze przystosowana do zmiany algorytmu? No właśnie, jesteście przygotowani na zmianę algorytmu? Najpierw proponuję Ci sprawdzić czy jest i jaki ruch jest na twojej stronie z urządzeń mobilnych.
Sprawdzenie ruchu i zachowania klientów z wyszukiwarek mobilnych
2. Do sprawdzania ruchu skierowanego na naszą stronę z urządzeń mobilnych najlepiej posłuży nam aplikacja Google: Webmaster Tools. W pierwszej z nich po zalogowaniu wchodzimy w:
Ruch związany z wyszukiwaniem -> Wyszukiwane hasła
Rozwijamy zakładki filtry i zamieniamy wyniki wyszukiwania na “Urządzenia przenośne” (jak na obrazku powyżej).
Dzięki temu prostemu zabiegowi mamy dostęp do sporej ilości danych, które później możemy analizować.
2. Kolejne, dokładniejsze dane przedstawi nam kolejne narzędzie Google: Analytics. Wystarczy zalogować się do konta na swojej stronie, wejść w zakładkę:
Odbiorcy -> Ogółem -> Dodać nowy segment „ruch z komórek i tabletów”
Po kliknięciu „Zastosuj” pojawią nam się szczegółowe dane dotyczące wizyt na naszej stronie. Możemy porównać sobie wszystkie sesje z sesjami mobilnymi. Czas przebywania na stronach, procentowe ilości wejść czy współczynnik odrzuceń. To wystarczające dane, aby stwierdzić czy potencjalny klient czuje się na naszej stronie dobrze z poziomu komórki.
Sprawenie statusu strony pod kątem wyszukiwania mobilnego
Znasz już statystyki odwiedzin na swojej stronie, jeśli czytasz dalej znaczy że możesz wycisnąć z tego medium więcej. Na pewno ważną kwestią pozyskania klienta z komórki jest wygoda przeglądania twojej strony na telefonie. Postaram się przedstawić Ci kilka kroków sprawdzających, w jakiej kondycji jest twoja strona, jeśli chodzi, o tzn. Mobile Friendly oraz kilka podstawowych zasad, które trzeba przestrzegać, aby pozwolić swojej stronie znaleźć się wysoko w Google na urządzeniach mobilnych. No tak, po co podejmować jakiekolwiek kroki, jeśli Twoja strona, okaże się przystosowana do przeglądania jej na telefonach komórkowych? Z pomocą do sprawdzenia tego przychodzi nam samo Google: Mobile Friendly Test. Wystarczy wpisać/wkleić swój adres URL. Jeśli podczas wczytania Twojej strony zobaczysz taki komunikat, możesz spać spokojnie i zacierając ręce czekać na 21 kwietnia.
Jeśli jednak Twoja strona po wpisaniu jej do narzędzia Google „świeci się na czerwono” to wiedz, że coś się dzieje.
Google jako przeglądarka, daje nam „na talerzu” gotowe rozwiązania do zastosowania na naszej stronie. Tak czy siak, nie możemy zaprzestać na sprawdzeniu naszej strony na tym jednym narzędziu.
Następnym krokiem powinno być sprawdzenie jak się sprawa mniema w Google Webmaster Tools. W pierwszej kolejności sprawdzamy stan indeksowania wchodząc w:
Indeksowanie -> Błędy indeksowania
Na dole strony znajdziemy dokładnie opisane błędy dotyczące naszej strony.
W kolejnym kroku, wejdź w zakładkę:
Indeksowanie -> Pobierz jako Google -> Pobierz i zrenderuj
Po zakończeniu operacji i wejściu w zakładkę „Renderowanie” możemy zobaczyć jak googlebot oraz użytkownik widzi naszą stronę. Renderować możemy zarówno wersję strony dla komputera i smartphona (obok przycisku „pobierz”, możemy zmienić urządzenie, które chcemy zobaczyć). Renderowanie da nam istotne informację, jak google i zwykły użytkownik widzi naszą stronę ( w szczególności chodzi o mobile). Możemy na spokojnie przyglądnąć się jeszcze raz stronie, czy wszystko jest w porządku, czy jest przyjazna, łatwa w nawigacji i czytelna.
Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na pozycję strony mobile jest szybkość ładowania się strony. I tu z pomocą przychodzi nie, kto inny niż Google. Wystarczy, że wejdziesz w ten link i wpiszesz URL swojej strony internetowej. Po krótkiej analizie, Google przedstawi Ci wyniki działania twojej strony oraz zalecenia mające na celu ich poprawienie. Warto przejrzeć te dane i zobaczyć, które z nich możemy poprawić tak, aby zwiększyć szybkość działania naszej witryny jednocześnie nie tracąc na jakości.
Podsumowanie
Czy jest się, czego obawiać? Oficjalne stanowisko Google w tej sprawie jest i faktycznie ma to odbyć się w drugiej połowie kwietnia. Zmiana ta jednak będzie póki, co dotyczyła tylko i wyłącznie wyników wyszukiwania z poziomu urządzeń mobilnych. Nie ma żadnych informacji potwierdzających, aby strony stworzone w technice RWD były wyżej w wynikach wyszukiwania na komputerach stacjonarnych. Więc jak nie zależy ci tak bardzo na klientach z mobile to spokojnie możesz zmiany na stronie przeprowadzić później. Na rynku teraz jest prawdziwy BOOM na strony responsywne, co znaczy, że ceny wywindują w górę, a jeśli cena będzie na niższym poziomie nie możemy spodziewać się dobrej jakości.
Każdy ma swój biznes i swoich odbiorców. To od Ciebie zależy czy te zmiany przeprowadzisz już dziś czy za rok. Nie zmienia to faktu że prędzej czy później każdy będzie musiał przystosować się do tych zaleceń, ponieważ tendencja przeglądania stron na urządzeniach mobilnych jest rosnąca i w innym wypadku klienci po prostu uciekną do konkurencji.