Optymalizacja strony internetowej – co to znaczy i na czym polega?
Co to jest optymalizacja strony internetowej i co ona oznacza w kontekście działań SEO? Co składa się na optymalizację i jak wpływa ona na widoczność witryny w organicznych wynikach Google?
Optymalizacja – co to znaczy?
Optymalizacja – co to znaczy? Pojęcie to stosowane jest w znacznie szerszym niż tylko branża internetowa lub SEO kontekście. Optymalizacja, podając za jej słownikową definicją, polega na organizowanie jakichś działań i procesów w taki sposób, aby dały jak największe efekty przy jak najmniejszych nakładach. Optymalizować można na przykład czas pracy, koszty, procesy w firmie, procesy produkcyjne, procesy logistyczne i wiele innych.
Co to jest optymalizacja strony internetowej?
Co to jest optymalizacja strony internetowej w kontekście działań SEO? Optymalizacja strony internetowej to szereg działań, które podejmuje się, by pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie danej witryny. Po optymalizacji strona może wyświetlać się wyżej w organicznych, czyli bezpłatnych, wynikach wyszukiwania. Na optymalizację strony składa się m.in. optymalizacja techniczna oraz contentowa. Optymalizować można kod strony WWW po to, by witryna szybciej się ładowała, miała wprowadzoną prawidłową strukturę i hierarchię nagłówków i była zgodna ze standardami W3C. Z kolei jeśli chodzi o optymalizację treści na stronie, to content powinien być nasycony odpowiednimi słowami kluczowymi oraz być przyjazny i pożyteczny dla użytkowników i robotów wyszukiwarki. Optymalizować można także warstwę graficzną strony, np. poprzez kompresowanie grafik, by mniej ważyły i szybciej się ładowały oraz uzupełnianie atrybutów ALT grafik.
Co się składa na optymalizację strony internetowej?
Optymalizacja strony internetowej to szereg czynności, wśród których do najważniejszych zaliczyć można optymalizację techniczną oraz optymalizację contentową. Do działań wchodzących w skład tej pierwszej kategorii zaliczyć można m.in. optymalizację metadanych i adresów URL, ustawienie odpowiednich przekierowań, rozwiązanie problemów z indeksacją strony w Google oraz poprawę innych błędów na stronie. Z kolei na optymalizację contentową składa się m.in. poprawa tekstów, by były one unikalne, usunięcie duplikatów, plagiatów i autoplagiatów, dopasowanie odpowiednich słów kluczowych i nasycenie nimi tekstów na stronie czy też zastosowanie odpowiedniego poziomu nagłówków. Każda witryna jest inna, więc zestaw czynności, składających się na optymalizację strony internetowej, też może się znacząco różnić. Inne działania podejmie się dla prostej strony typu one page lub z darmowego szablonu, a inne dla rozbudowanego sklepu internetowego z bardzo bogatym asortymentem.
Dlaczego warto optymalizować stronę internetową?
Odpowiednio wykonana optymalizacja strony internetowej, wchodząca w skład pozycjonowania, przynosi szereg korzyści. Najważniejsze z nich to zwiększenie liczby odwiedzin z wyszukiwarki. Zoptymalizowany kod strony i content pozytywnie wpływa na indeksację strony. Ponadto strona, która dobrze i szybko wyświetla się zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych, jest przyjazna użytkownikom i chętniej odwiedzana niż serwisy, które nie zostały zaprojektowane zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami. Warto także dodać, że optymalizację wykonuje się jednorazowo (ewentualnie później, gdy zostanie ona rozbudowana o kolejne podstrony, podejmuje się dodatkowe działania). Efektami, w postaci uzyskaniu przewagi nad stronami konkurencji, większą liczbą odwiedzin i zapytań ofertowych oraz lepszymi pozycjami w nieodpłatnych wynikach wyszukiwania, można cieszyć się bardzo długo.