Szerokie pozycjonowanie – na czym polega i kiedy warto z niego skorzystać?
Szerokie pozycjonowanie, czyli long tail SEO, to technika opierająca się na dużej liczbie rozbudowanych – liczących 3 słowa lub więcej – fraz. Polecana jest przede wszystkim branży e-commerce – sklepom, które oferują szeroki asortyment produktów lub usług. Jakie są zalety pozycjonowania szerokiego i co na tę metodę Google?
Na czym polega szerokie pozycjonowanie?
Szerokie pozycjonowanie, nazywane także long tail SEO, to działania, które opierają się na promowaniu ogromnej liczby słów kluczowych – kilkuset, a nawet kilku tysięcy – i są to złożone, kilkuwyrazowe słowa kluczowe, zaliczane do tzw. długiego ogona. Fraza long tail to np. buty damskie adidas czarne 38. Takie frazy charakteryzują się niezbyt dużą liczbą wyszukiwań, ale znacznie wyższym współczynnikiem konwersji niż frazy ogólne, np. buty damskie. Frazy long tail mogą generować wysoki poziom ruchu organicznego – istotne, by podstrony konkretnych produktów czy usług odpowiednio zoptymalizować pod kątem contentu, metadanych itp. Łatwiej, szybciej i taniej pozycjonować się na frazy długiego ogona, bo mają one znacznie mniejszą konkurencję i liczbę wyszukiwań niż wspomniane wcześniej frazy ogólne. Szerokie pozycjonowanie jest chętnie wybierane przez przedstawicieli branży e-commerce – im bardziej rozbudowany sklep i jego asortyment czy oferta usług, tym większy potencjał i liczba fraz długiego ogona.
Szerokie pozycjonowanie a treść i jej jakość
Szerokie pozycjonowanie ma wiele zalet, ale tę technikę pozycjonowania stron internetowych można zastosować tylko w przypadku stron z rozbudowaną i zoptymalizowaną treścią. Przez treść rozumie się nie tylko tekst, ale także inne aspekty: metadane, nagłówki, atrybuty ALT grafik itp. Użytkownik, który wpisuje w wyszukiwarce konkretne zapytanie, chce konkretnej odpowiedzi. Powinien zatem trafić na stronę, która mu tej odpowiedzi udzieli i w możliwie jak najbardziej precyzyjny sposób odpowie na zapytanie lub potrzebę. Użytkownik wpisuje frazę określoną – np. obiektem jego pożądania jest model produktu w konkretnym rozmiarze i kolorze – powinien trafić na podstronę z tym produktem, a nie np. ogólną kategorię z szerokim asortymentem.
Pozycjonowanie szerokie i jego największe zalety
Pozycjonowanie szerokie ma szereg zalet, do najważniejszych z nich zaliczyć można:
- mniejsza konkurencyjność fraz długiego ogona niż fraz ogólnych,
- tańsza forma promocji niż pozycjonowanie na frazy ogólne,
- szybsze efekty pozycjonowania na frazy long tail,
- generowanie dużego i wartościowego ruchu organicznego na stronie,
- wysoki współczynnik konwersji,
- poprawa widoczności strony – witryna pojawia się częściej w wynikach wyszukiwania na dużo większą liczbę fraz.
Co Google na pozycjonowanie szerokie?
Google stale zmienia i dopracowuje swój algorytm, by użytkownicy otrzymywali wyniki, które w pełni odpowiadają ich zapytaniom. Pozycjonowanie long tail SEO to jedna z metod, by osiągnąć ten cel. Witryna, która w precyzyjny sposób odpowie na zapytanie lub potrzebę użytkownika, może zostać przez roboty Google wysoko oceniona, a dzięki temu wpłynie to pozytywnie na jego pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, co w konsekwencji zwiększyć może ruch na stronie i współczynnik konwersji.
Jakie branże stosują szerokie pozycjonowanie?
Przede wszystkim wspomniany wcześniej e-commerce jest branżą, w której szerokie pozycjonowanie może przynieść bardzo dobry efekt. Każdy sklep lub witryna, w której znajduje się szeroki asortyment produktów lub usług, powinien rozważyć strategię long tail SEO. Sklepy z produktami lub usługami często zmieniają swój asortyment – w szerokim pozycjonowaniu nie ma limitu fraz, na jaki pozycjonuje się witrynę, można dodać kolejne frazy lub przestać monitorować te, które dotyczą wycofanego ze sprzedaży modelu czy wyprzedanej usługi. Poza sklepami internetowymi, szerokie pozycjonowanie to opcja dla właścicieli rozbudowanych o wiele informacji portali ze skomplikowaną architekturą treści. Niewielkie strony z ubogim contentem lub proste witryny tzw. wizytówki nie nadają się do szerokiego pozycjonowania.