Tekst SEO – co to jest, jak i po co tworzyć treści SEO friendly?
Teksty SEO – co to jest za forma i jaki mają one wpływ na pozycję strony internetowej w rankingu organicznych wyników? Jakie powinny być treści SEO friendly? Jak pisać teksty SEO?
Teksty SEO – co to jest za forma?
Teksty SEO – co to za forma? Najkrótsza odpowiedź na pytanie to: treści tworzone, by pozycjonować stronę w internecie. Jest to jeden z ważniejszych czynników, który pozytywnie wpływa na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Swego czasu w branży SEO dużą popularnością cieszyły się tzw. precle (ich nazwa pochodzi od presell pages, czyli stron, na których te treści były umieszczane). Były to przeładowane słowami kluczowymi i frazami teksty bardzo wątpliwej jakości. Obecnie takie treści nie mają racji bytu. Treści nadmiernie nasycone słowami kluczowymi opierają się na technice tzw. keyword stuffing. Są one nie tylko sztuczne oraz nieatrakcyjne dla czytelnika, ale także mogą obniżyć pozycję takiej witryny w rankingu. Dziś teksty SEO tworzy się w oparciu o starannie zaplanowaną strategię. Frazy na stronę dzieli się na blogowe/poradnikowe oraz takie, które trafią na stronę główną i podstrony ofertowe. Content jest wysokiej jakości, merytoryczny i przyjazny zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących.
Artykuły SEO – jakie powinny być?
Artykuły SEO powinny być merytoryczne, wyczerpująco opisywać dane zagadnienie, być dobrej jakości i napisane poprawnie. Warto z jednej strony podejmować bieżące tematy, a z drugiej tworzyć evergreen content, czyli ponadczasową treść, która się nie zdezaktualizuje. Artykuły SEO na bloga powinny być nasycone słowami kluczowymi poradnikowymi lub z tzw. długiego ogona i nie pokrywać się z frazami przypisanymi do innych podstron witryny (np. fraz produktowych lub usługowych). Nie tylko tekst ma znaczenie – warto go uzupełnić o odpowiednie metadane (meta title, meta description), dodać atrakcyjne graficznie zdjęcie z uzupełnionym atrybutem ALT. W artykułach SEO należy stosować odpowiednią strukturę i hierarchię nagłówków, a także inne, atrakcyjne dla czytelnika elementy, które poprawią czytelność tekstu, np. tabele, listy wypunktowane, grafiki itp. Artykuły SEO powinny być na temat – zamiast przysłowiowego lania wody, lepiej napisać mniej, ale na temat. Jeśli użytkownik trafi na stronę z tekstem, który nie odpowie od razu na jego zapytanie lub nie rozwiąże jego problemu, obudzi to w nim irytację i szybko wyjdzie z takiej witryny. Im więcej takich krótkich wizyt i wyższy współczynnik odrzuceń, tym niżej może się znaleźć strona internetowa w rankingu organicznych wyników.
Czego unikać, tworząc artykuły SEO?
Niedozwolone jest korzystanie z nieetycznych sztuczek, takich jak wspomniany wcześniej keyword stuffing, a także cloacking, czyli przedstawianie odmiennych treści użytkownikom i Googlebotom czy automatycznie generowane lub tłumaczone treści. Również ukrywanie tekstu pod grafiką lub wdrożenie mocno nasyconego słowami kluczowymi białego tekstu na białym tle jest niedozwolone. Działania te są nieetyczne, a ich nadrzędny cel to manipulowanie rankingiem wyników wyszukiwania – w najgorszym wypadku Google może nałożyć na taką stronę karę w postaci filtrów.
Jak pisać teksty SEO?
Jednym z czynników on-site, czyli wszelkich zmian wykonywanych w obrębie strony internetowej w celu optymalizacji i pozycjonowania tej witryny, jest budowa i rozbudowa treści. Jak pisać teksty SEO? Trudno zrobić to na własną rękę, bez narzędzi, które monitorują aktualne pozycje strony na konkretne frazy, a także podpowiadają, na jakie słowa kluczowe pozycjonować podstrony usługowe lub ofertowe, a jakich użyć w sekcji blogowej.
Warto śledzić wszelkie zmiany, jakie zachodzą w branży SEO oraz algorytmie Google. Jak pisać teksty SEO? Tworząc treści SEO friendly – poza znajomością zasad gramatyki, ortografii i interpunkcji – istotna jest także wiedza na temat SEO, zagadnień UX oraz analityki internetowej. Po opublikowaniu np. wpisu blogowego warto monitorować, jakie są efekty po publikacji (liczba wejść, kliknięć w znajdujący się na stronie przycisk z CTA, czas spędzony na stronie itp).
Tworzenie treści SEO friendly jest wieloaspektowym zagadnieniem, które wymaga posiadania wiedzy z przeróżnych dziedzin szeroko pojętego marketingu internetowego. Właśnie dlatego wiele firm i właścicieli stron internetowych decyduje się na zlecanie tekstów SEO specjalistom.