Chatbot marketing – co to jest i czy się przydaje?
Chatbot marketing jest skierowany do najbardziej wymagających klientów, którzy oczekują szybkiej i konkretnej odpowiedzi na swoje pytanie i sprawnego działania. W innym przypadku takie osoby decydują się na skorzystanie z oferty konkurencji. Czym jest chatbot, kiedy się przydaje i jakie są zalety z wprowadzenia go na stronę internetową?
Czym jest chatbot marketing?
Chatbot to program komputerowy, który wchodzi w interakcje z użytkownikami i naśladuje ludzką mowę, aby odpowiedzieć na ich pytania, podać informacje czy podpowiedzieć rozwiązanie w danej sytuacji. Chatbot jest więc pewnego typu konsultantem, a raczej cyfrowym asystentem. Odpowiada na pytania, rozwiązuje problemy z produktami i usługami itd. Może działać na różnych platformach i w komunikatorach, aplikacjach, a nawet przez SMS. Stosuje on interfejs konwersacyjny, może, ale nie musi, kontaktować się z użytkownikiem przy pomocy sztucznej inteligencji.
Kiedy chatbot jest przydatny?
Jeśli zastanawiasz się jak zwiększyć sprzedaż w sklepie – postaw na chatbota. Według statystyk wirtualni asystenci otrzymują ogromną liczbę zapytań od klientów sklepu, a zautomatyzowane odpowiedzi na powtarzające się pytania to duża oszczędność środków i czasu. Dzięki chatbotom nie trzeba angażować pracowników, którzy zajmują się obsługą klienta. Chatbot wpływa na poprawę obsługi, ponieważ jest dostępny zawsze wtedy, kiedy klient go potrzebuje, nawet w godzinach, kiedy nikt już w sklepie nie pracuje. Odpowiada na pytania o produkty, pomaga w dobraniu usługi, podpowiada, gdzie znajdują się najbliższe punkty obsługi klienta, pozwala rezerwować bilety czy śledzić przesyłkę, przyjmuje także reklamację lub podpowiada, jak ją szybko zgłosić.
Zalety wprowadzenia chatbota
Chatboty nie są w stanie zastąpić żywych ludzi, ale często doskonale się sprawdzają. Zautomatyzowane procesy mają wiele zalet – poprawiają jakość obsługi, są dostępne także wtedy, kiedy nikt już w sklepie nie pracuje, i są w stanie obsłużyć wielu klientów w tym samym czasie. Można je zaprogramować w taki sposób, że będą proponować użytkownikom konkursy czy rabaty, a także wspomną o nowych produktach i usługach,a nawet będą przedstawiały ciekawostki czy żarty. Warto zauważyć, że każda rozmowa chatbota z klientem lub potencjalnym klientem stanowi cenne źródło informacji – często zadawane pytania mogą być sugestią, że dana informacja powinna pojawić się na stronie lub powinna pojawić się w widocznym miejscu. Chatboty również zbierają informacje o konsumentach, co pomaga w profilowaniu użytkowników i tworzeniu baz danych. Mają one także wpływ na zmniejszenie kosztów – utrzymanie pracowników staje się coraz droższe, zatem wprowadzenie automatyzacji pozwala nieco oszczędzić. Chatbot dociera do klientów i potencjalnych klientów szybciej i lepiej niż treści reklamowe, tworzy z nimi interakcję, odpowiada na pytania, zachęca do kupna także i innych produktów i w ten sposób zwiększa sprzedaż w sklepie internetowym. Chatbot to inwestycja, która zdecydowanie się opłaca.