Co to jest analiza sentymentu i jak ją przeprowadzić?
Analiza sentymentu to automatyczny proces polegający na wykrywaniu oraz klasyfikowaniu emocji i nastrojów, jakie są związane z tekstem bądź mową. Celem takiej analizy jest określenie, czy treść danej strony jest odbierana przez potencjalnych klientów pozytywnie, negatywnie czy neutralnie.
Czym jest analiza sentymentu?
Sentyment w marketingu to wyrażenie, które określa wywoływanie u potencjalnych klientów określonych emocji. Sentymentalne mogą więc być treści budzące w odbiorcach zadowolenie, wzruszenie, radość itd. Kiedy konsument będzie miał sentyment do danych produktów, chętnie je kupi. Z tego powodu analiza sentymentu jest taka ważna w marketingu, pozwala ona na dopasowanie określonych usług i produktów do konkretnego targetu.
Na czym polega analiza sentymentu?
Do procesu, jakim jest analiza sentymentu, stosuje się specjalne technologie, które przetwarzają język naturalny. Zastosowane algorytmy analizują teksty i zwracają uwagę na słowa kluczowe oraz zwroty, które wskazują na emocje oraz nastroje. Dzięki temu można dowiedzieć się, jakie klienci mają opinie i odczucia względem konkretnych produktów, usług czy marek.
Kiedy warto zastosować analizę sentymentu?
Analiza sentymentu to bardzo ciekawy proces, który jest niezwykle przydatny w wielu dziedzinach, między innymi takich jak: marketing, badania rynku, media społecznościowe itd. Dzięki takiej analizie można lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje swoich klientów.
Dlaczego warto przeprowadzić analizę sentymentu?
Analiza sentymentu to obecnie niezbędne narzędzie analityczne nowoczesnego marketingu. Proces ten pozwala jak najlepiej dostosować produkty i usługi do potrzeb i oczekiwań odbiorców.
Dzięki takiej analizie można dowiedzieć się, jakie działania marketingowe nie przynoszą efektów a jednocześnie są zbyt drogie i czasochłonne. To cenna informacja, która pozwala zrezygnować ze zbędnych kampanii czy aktywności i w ten sposób zaoszczędzić budżet na bardziej efektywne działania. Konkurencja jest ogromna, z tego powodu należy stawiać tylko i wyłącznie na takie reklamy, które są naprawdę opłacalne.
Zdecydowanie lepiej przeprowadzić badanie, które pozwoli ustalić skuteczność oraz zasadność konkretnych reklam (takich jak kampanie Adwords i nie tylko) niż inwestować w ciemno w działania, które mogą być niezwykle kosztowne dla firmy, a przy tym zupełnie bezużyteczne. Analiza sentymentu pozwala ocenić zarówno teksty mówione, jak i pisane.
Jak przeprowadzić analizę sentymentu?
Analiza sentymentu to proces wykonywany automatycznie. Można go wykonać przy użyciu specjalnych programów. Warto się jednak wcześniej odpowiednio przygotować. Pierwsze co należy zrobić, jest zebranie odpowiednich danych, czyli tekstów, które zostaną poddane analizie. Mogą to być opinie z forum, komentarze pod artykułami, opinie na temat produktów itd. Następnie dany tekst należy nieco przetworzyć – trzeba usunąć z niego zbędne słowa czy interpunkcję, a także poprawić błędy ortograficzne. Następnie należy usunąć końcówki słów tak, aby został tylko rdzeń i zostawić wyrazy tylko w podstawowej formie. Tak przygotowany tekst nadaje się do analizy. Można zastosować m.in. algorytm klasyfikacji, który pozwala określić, czy dana treść jest pozytywna, neutralna czy negatywna. Po wszystkim warto poddać analizie otrzymane wyniki i zastanowić się nad wprowadzeniem zmian, które będą bardziej odpowiadać klientom.