CONSENT MODE – czy każdy musi wdrożyć?
Wraz z coraz większą świadomością dotyczącą prywatności online, wdrażanie narzędzi takich jak Consent Mode na stronach internetowych staje się nie tylko ważne, ale wręcz niezbędne. Consent Mode to funkcja umożliwiająca dostosowanie sposobu gromadzenia danych i wyświetlania reklam na stronach internetowych zgodnie z preferencjami użytkowników dotyczącymi prywatności.
Podstawa prawna
Kluczową podstawą prawną dla wdrożenia Consent Mode jest RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). W jego konsekwencji, powstała regulacja Digital Markets Act, nałożona przez Unię Europejską, a mająca na celu umożliwienie przetwarzania danych użytkowników tylko i wyłącznie po wyrażeniu przez nich jednoznacznej zgody.
Co za tym idzie, od 6 marca 2024 r. właściciele stron internetowych korzystających z platformy Google (oraz wszelkich narzędzi z nimi połączonych, jak np. Google Ads, Google Maps itp.) zobowiązani są do wdrożenia na swoich stronach rozbudowanej wersji banneru informującego o zbieraniu „cookies” – dojdą teraz dwa dodatkowe parametry, określające zakres zgody użytkownika. Consent Mode umożliwia spełnienie tych wymogów, pozwalając użytkownikom na wyrażenie zgody w konkretnych celach przetwarzania danych, w tym na wyświetlania spersonalizowanych reklam.
Korzyści z wdrożenia Consent Mode:
- Zgodność z przepisami prawnymi: wdrażając Consent Mode, strony internetowe są zgodne z wymogami prawnymi dotyczącymi ochrony danych osobowych, w tym z RODO.
- Ochrona prywatności użytkowników: dzięki Consent Mode użytkownicy mają większą kontrolę nad tym, w jaki sposób ich dane są gromadzone i wykorzystywane, co zwiększa zaufanie do strony.
- Personalizacja reklam: choć użytkownik zgadza się na wyświetlanie reklam, to ma możliwość wyboru, jakie reklamy chciałby widzieć, co może prowadzić do bardziej skutecznej i efektywnej kampanii reklamowej.
- Optymalizacja konwersji: dzięki bardziej precyzyjnemu dostosowaniu reklam do preferencji użytkowników, istnieje większa szansa na zwiększenie liczby konwersji.
Z czym wiąże się niewdrożenie Consent Mode do 6 marca 2024 r. ?
Na pewno pierwszą i najszybciej widoczną konsekwencją będzie brak możliwości śledzenia konwersji oraz wyłączenie możliwości zbierania danych nowych użytkowników.
Jednak w dalszej przyszłości, brak takich regulacji na stronie wpłynie wizerunkowo na firmę, jako niedbającą o bezpieczeństwo swoich użytkowników, co spowoduje spadek zaufania klientów, negatywny odbiór marki, a w przyszłości należy się także liczyć z możliwością nałożenia kar finansowych czy administracyjnych, w związku z nieprzestrzeganiem RODO.
Najlepszym zatem rozwiązaniem jest dostosowanie strony do aktualnych wymogów poprzez wgranie odpowiedniej wtyczki (np. Complianz, Cookiebot lub dowolnej spośród wielu innych dostępnych na rynku). Zazwyczaj powyższa zmiana wiąże się z niewielkimi kosztami (rzędu np. 250 zł rocznie), jednak w zależności od systemu o który jest oparta strona www oraz stopnia jej rozbudowania (blog, sklep internetowy), może być to zarówno opcja bezpłatna, jak i nieco droższa (np. kilkaset złotych miesięcznie).
Jeżeli potrzebujecie Państwo pomocy w wyborze optymalnego rozwiązania lub poprawnego jego wdrożenia – zapraszamy do kontaktu z OnlineGroup.pl!