Dlaczego Google nie indeksuje strony?
Aby strona mogła znaleźć się w wyszukiwarce, takiej jak Google, musi się ona znaleźć w jej indeksie. Czasami jednak cała strona lub jej niektóre podstrony nie są widoczne. Witryna może się nie indeksować z różnych powodów – w poniższym artykule podpowiadamy, co może być przyczyną braku indeksacji w Google.
Co to jest indeksowanie stron?
Indeksowanie to proces polegający na dodaniu strony – wszystkich jej adresów URL, grafiki oraz treści, do indeksu wyszukiwarki Google. Proces ten składa z wykrycia adresu URL, skanowania i odczytania treści, grafik oraz linków. Na końcu tzw. roboty Google oceniają stronę i dodają ją do indeksu lub ją odrzucają.
Indeksowanie strony może trwać od kilku godzin do maksymalnie kilku dni. Zwykle nie trzeba wykonywać żadnych działań – roboty indeksujące same „znajdują” stronę i ją indeksują, choć można również samodzielnie wysłać daną podstronę do indeksacji.
Niestety, w niektórych przypadkach roboty Google mają problemy z indeksacją, wtedy ten proces może potrwać nawet kilka tygodni, a nawet się nigdy nie wydarzyć. W takim przypadku należy sprawdzić, co powoduje brak indeksacji i rozwiązać ten problem.
Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?
Najlepiej na bieżąco sprawdzać stan indeksacji strony internetowej, sprawdzać liczbę zaindeksowanych adresów, wyłapywać ewentualne błędy itd. – aby to zrobić można użyć darmowych narzędzi, które zapewnia Google.
- site:domena.pl – wykorzystując ten operator można sprawdzić listę adresów, które są zindeksowane;
- Google Search Console – listę zindeksowanych adresów można znaleźć w zakładce z adresami URL;
- Google Search Console – adresu URL można również sprawdzić w zakładce Indeksowanie;
- Screaming Frog – to bezpłatny program, który pozwala sprawdzić do 500 adresów URL.
Z jakich powodów strona może się nie indeksować?
Do najczęstszych błędów należy przypadkowe dodanie tagu noindex na najważniejsze podstrony. Tag ten informuje roboty Google, że nie mogą one indeksować danego URL-u. Aby sprawdzić czy to wina tego noindex należy sprawdzić kod strony i odnaleźć <meta name=”robots” content=”noindex”>. Jeśli tak rzeczywiście jest – wystarczy usunąć ten tag i zgłosić dany URL do indeksacji np. przy pomocy GSC.
Strony mogą się również indeksować z powodu dodanych dyrektyw do pliku robots.txt. Dyrektywy te dają sygnał robotom, żeby nie indeksowały danych adresów. Aby sprawdzić czy strona boryka się z tym problemem można wpisać w pasek wyszukiwarki domena.pl/robots.txt a następnie, w razie potrzebny, usunąć niepotrzebne dyrektywy.
Problem z indeksacją może wynikać również z błędów zawartych w pliku .htaccess. Warto więc go przeanalizować za pomocą testera robots.txt od Google. Po naprawieniu błędu strona już powinna zostać zaindeksowana.
Indeksowanie blokuje również tag canonical z linkiem do innej strony. Tag ten wskazuje robotom, że powinny indeksować inną stronę. Wystarczy go usunąć, aby problem zniknął.
Problemy z indeksowaniem może wywołać także blokada skryptów JS, CSS czy elementów graficznych. Zablokowanie niektórych plików może doprowadzić do sytuacji, że kluczowe elementy strony nie będą się wyświetlać dla robotów, przez co roboty po skanowaniu danej strony uznają, że jest ona mało wartościowa czy bezużyteczna. Wystarczy odblokować pliki, aby rozwiązać ten problem.
Na indeksowanie może mieć również wpływ responsywność strony. Jeśli dana witryna nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, roboty Google mogą ją uznać jako mało użyteczną.
Kiedy strona jest zbyt wolna, albo występują błędy serwera – wtedy również mogą być problemy z indeksacją.
Roboty Google nie indeksują także stron, które mają źle wykonane przekierowania bądź mają zbyt dużo przekierowań.
Problemem braku indeksacji może być także zduplikowana treść. W tym wypadku należy postarać się o unikalny tekst, który będzie przyjazny nie tylko robotom Google, ale również zwykłym użytkownikom.
Na indeksację strony mogą wpłynąć też błędy w pliku sitemap.xml, nieaktualne strony bądź brak tego pliku.
Roboty nie indeksują również stron, które stosują niedozwolone praktyki, zostały zaatakowane przez hakerów lub mają już kary od Google.
Podsumowanie
Odkrycie i zlikwidowanie źródła problemu bywa wyzwaniem. Powyżej wymieniono jedynie najpopularniejsze powody braku indeksacji, jednak w rzeczywistości może być ich o wiele lepiej. Jeśli strona sprawia kłopoty, a kolejne URL-e się nie indeksują, warto zdecydować się na pomoc specjalisty. Freelancerzy i agencje marketingowe, które zapewniają takie usługi jak reklama w internecie, nie tylko naprawią wszelkie błędy na stronie, ale również sprawią, że witryna będzie lepiej widoczna w sieci i tym samym zyska nowych klientów.