Dobry projekt strony internetowej, czyli jaki?
Co powinien uwzględnić projekt strony internetowej, by finalny efekt po wdrożeniu był satysfakcjonujący dla zamawiającej ją osoby lub firmy? Jakie elementy w projektowaniu WWW są istotne w tym procesie twórczym?
Projekt strony internetowej – co zrobić, by był dobry?
Projekt strony internetowej to zagadnienie wieloaspektowe. Tylko starannie przygotowany plan, a następnie jego realizacja krok po kroku, pozwoli na efekt w postaci witryny zaprojektowanej w zgodzie z obowiązującymi trendami, przyjaznej dla użytkowników, niosącej wszelkie niezbędne informacje, a także dopracowanej pod kątem technicznym, SEO, UX-owym i w wieloma innymi, pomniejszymi aspektami. Zlecając agencji lub freelancerowi projektowanie stron www, warto pamiętać o następujących kwestiach:
- indywidualne podejście – strona internetowa powinna być perfekcyjnie dopasowana do charakteru prowadzonej działalności lub oferowanego asortymentu, a także posiadać wszelkie elementy, które zostały uznane za niezbędne (np. formularz rezerwacji lub rejestracji, czytelny cennik, precyzyjnie opisaną ofertę skierowaną do różnych grup docelowych). Trudno o znalezienie gotowego szablonu w przypadku większości branży i działalności, dlatego zamiast projektu, który tylko częściowo odpowie na nasze potrzeby, lepiej już na tym etapie nie iść na żadne ustępstwa i kompromisy i postawić na dedykowany projekt, stworzony na indywidualne potrzeby naszego biznesu,
- cel strony – opracowując projekt strony internetowej, należy zadać sobie kilka pytań. Jednym z nich jest cel lub innymi słowy rola, jaką strona ma pełnić. Cele mogą być przeróżne, a witryna być tylko prostą wizytówką z danymi kontaktowymi typu one page lub rozbudowanym serwisem o wielowątkowej strukturze – np. dla sklepu internetowego lub firmy usługowej o szerokim zakresie działań. Celem strony może być uzupełnienie formularza rezerwacji – np. strona nadmorskiego hostelu – lub zakup konkretnego, najmocniej promowanego produktu – np. sklep z akcesoriami medycznymi i przyłbicami,
- odbiorcy strony – kolejne pytanie, jakie należy sobie zadać podczas opracowywania samodzielnie lub z podwykonawcą projektu strony internetowej, są jej odbiorcy. Kim są osoby, które będą odwiedzać tę witrynę? Warto przemyśleć kwestie, takie jak rodzaj informacji, jakich mogą poszukiwać, cel, jaki chcą zrealizować (np. rezerwacja domku), a także jakie są ich preferencje i co uwzględnić w projekcie, by osiągnąć ich cele lub odpowiadać na zapytania i potrzeby,
- liczba podstron i struktura strony – kolejny istotny aspekt w projekcie strony internetowej to ustalenie liczby podstron oraz ich struktury i hierarchii. Istnieje kilka podstron, które stanowią swoistą bazę i szkielet każdej witryny, jest to – oczywiście poza stroną główną – również podstrona kontakt, o nas, galeria i podstrony ofertowe lub opisujące usługi. Ciężko o podanie liczby podstron, bez wiedzy na temat specyfiki konkretnej działalności, charakteru odbiorcy i treści, jakie mają się tam znaleźć – liczbę tę dopasowuje się indywidualnie do profilu klienta,
- mobile first – już od 2017 roku użytkownicy urządzeń mobilnych stanowią większość internautów i liczba wyświetleń na urządzeniach mobilnych przewyższa wyświetlenia na desktopie. W związku z tą rewolucją również podczas projektu strony internetowej warto wziąć to pod uwagę i zacząć projektowanie od rozdzielczości mobilnej zamiast desktopowej. Warto dodać, że od 2018 roku Google do ustalania pozycji strony w wynikach wyszukiwania bierze pod uwagę najpierw jej wersję mobilną dla wszystkich witryn w zasięgu globalnym. To wszystko przemawia za tym, by skupić się na projekcie mobilnym i go nie bagatelizować.
- UX – UX, czyli user experience, to całość wrażeń, które użytkownik doświadcza podczas korzystania ze strony internetowej. By wrażenia te były pozytywne, a witryna przyjazna, warto w projekcie strony internetowej uwzględnić zasady, jakimi rządzi się UX. Przykłady takich elementów strony to: dobra, intuicyjna nawigacja, widoczne przyciski i formularze, przejrzyste i zrozumiałe teksty, responsywność i dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.
Projektowanie WWW szyte na miarę
Projektowanie WWW warto powierzyć w ręce ekspertów, bo mają oni kompleksową wiedzę na temat tego, jak witryna powinna wyglądać. Projektowanie WWW powinno uwzględniać aktualne trendy w projektowaniu, kodowaniu, designie, UX-ie, dopasowaniu do urządzeń mobilnych oraz potrzeb użytkowników, którzy stronę WWW będą odwiedzać. Dobrze zaprojektowana i wdrożona strona, z uwzględnieniem zasad SEO, pomoże zwiększyć ruch organiczny, a to przełoży się na realny zysk, np. w postaci zwiększeniu liczby konwersji.