Jak dotrzeć do klienta? O komunikacji marketingowej kilka słów
Marketing jest w dużej mierze oparty na komunikacji. Jest ona niezwykle istotna i dzięki niej można wiele osiągnąć. Właśnie z tego powodu coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na współpracę z agencjami reklamowymi. Wyjaśniamy o co chodzi w komunikacji marketingowej,
Czym jest komunikacja marketingowa?
Komunikacja marketingowa to nic innego, jak pewien proces, który ma za zadanie przekazać konkretny komunikat odbiorcom. Komunikacja marketingowa to również i odbieranie tych komunikatów (co jest potrzebne na przykład do tego, aby ustalić grupę docelową dla danych usług lub konkretnego produktu). Ściślej mówiąc, taka komunikacja to wymiana pomiędzy firmą, a klientami oraz potencjalnymi klientami.
Dlaczego komunikacja marketingowa jest taka ważna?
Komunikacja marketingowa ma wiele zalet. Do najważniejszych należy to, że pozwala na skuteczne i bardzo profesjonalne przekazanie istotnych informacji, które dotyczą oferty czy produktów. Ponadto właściwie poprowadzona komunikacja marketingowa umożliwia budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Pozwala ona także na tworzenie i utrzymywanie relacji z klientami czy potencjalnymi klientami.
Elementy komunikacji marketingowej
Komunikacja marketingowa musi składać się z kilku elementów, aby była spójna i skuteczna. Tymi elementami są: nadawca, odbiorca, przekaz, kanał marketingowy, sprzężenie zwrotne. Czasem pojawiają się również zakłócenia, które wpływają na odbiór komunikatu.
Nadawca i odbiorca to strony komunikacji. Sam przekaz może być kierowany albo od przedsiębiorcy do klienta, albo na odwrót, czyli od klienta do firmy. Z kolei kanałem marketingowym mogą być media społecznościowe czy firmowa strona – z tego też powodu warto zdecydować się na prowadzenie social media. Natomiast przekaz to informacja kierowana przez nadawcę do odbiorcy. Z kolei zakłócenia to na przykład hałas – zakłócenia mają negatywny wpływ na przekazywanie informacji. Zaś sprzężenie zwrotne to informacja zwrotna na komunikat.
Najbardziej popularne kanały komunikacji marketingowej
Do najpowszechniejszych kanałów komunikacji marketingowej należą:
- strona firmowa,
- e-mail marketing,
- media społecznościowe,
- działania w wyszukiwarkach.
A poza tym event marketing, reklama prasowa czy ulotki. Takich narzędzi jest jednak o wiele, wiele więcej. Najważniejsze jest jednak to, aby przedsiębiorstwo posiadało własną stronę internetową i profile w mediach społecznościowych, przez które można prowadzić swobodną komunikację z klientami i potencjalnymi klientami. Jeśli zarówno stronę, jak i social media powierzy się jednej firmie – komunikacja marketingowa danego przedsiębiorstwa będzie spójna i atrakcyjna dla klientów.
Cele komunikacji marketingowej
Komunikat przekazywany przez nadawcę i odbierany przez odbiorcę może mieć różne cele. Przykładowo może mieć za zadanie poprawę wizerunku lub dbanie o wizerunek firmy czy zwiększenie sprzedaży. Aby komunikacja marketingowa była skuteczna, odbywała się bez problemów i była spójna oraz atrakcyjna dla klientów i potencjalnych klientów, warto zdecydować się na współpracę z profesjonalną agencją marketingową, która ma doświadczenie, wiedzę i wszystkim zajmie się sama, co znacznie odciąża pracowników przedsiębiorstwa, ponieważ marketing to proces składający się z wielu elementów, który nigdy się nie kończy.