Jak odwiesić wizytówkę Google?
Większość firm posiada obecnie wizytówki Google. Nie tylko te, które doceniają moc Internetu i traktują go jako główny kanał promocji, ale również wszystkie, które po prostu chcą być w stałym kontakcie ze swoimi klientami, choćby poprzez obecność na Mapach Google (jakże użytecznych przy korzystaniu z nawigacji) czy zawarte w wizytówce informacje.
Niestety ostatnio coraz częstszym zjawiskiem jest zawieszanie wizytówek przez Google. Ich odwieszenie większości firm sprawia niemały kłopot, choćby z tego powodu, że powody tego mogą być rozmaite, a tym samym wymuszają różne sposoby rozwiązania problemu.
Przede wszystkim, należy rozróżnić 2 typy zawieszenia:
- Przypadek „lżejszy” – tzw. miękki – kiedy Google oznaczają wizytówkę etykietą „ZAWIESZONA” – to sygnał, że wizytówka czasowo jest odebrana i zniknęła z Map Google. Równocześnie jej profil zmienia się na NIEZWERYFIKOWANY. Zgodnie z regulaminem, powodem tego mogły być działania niezgodne z wytycznymi Google.
- Gorsza jest sytuacja, kiedy wyświetla się etykieta WYŁĄCZONA, to tzw. Twarde zawieszenie. To znak, że wizytówka została całkowicie wyłączona z platformy Google, łącznie z wszystkimi umieszczonymi na niej zdjęciami, informacjami, opiniami itp. Tu już możliwości odzyskania są dużo mniejsze, acz wciąż możliwe.
W pierwszym przypadku, najczęstsze powody zawieszenia, podawane przez Google to:
Innymi powodami może być:
– nazwa firmy uznana przez Google za spam – najczęściej wynikająca ze zbyt dużej ilości słów kluczowych.
– nieautentyczny adres – to bardzo szerokie pojęcie, może chodzić o nieprecyzyjnie lub niewystarczająco dokładnie określoną lokalizację, „podejrzany” dla Googli mail, adres przestrzeni coworkingowej, godziny pracy firmy niezgodne z podanymi w innych ogólnie dostępnych miejscach (np. www) itp.
– posiadanie zbyt wielu wizytówek na jednym koncie Gmail – przez Google również klasyfikowane jako „podejrzane” działania, wskazujące na nieuczciwą konkurencję
– zawieszenie konta managera wizytówki
– duplikat wizytówki – Google bardzo pilnują, aby dana firma nie tworzyła kilku wizytówek tej samej firmy w jednej lokalizacji. Niejednokrotnie firmy, np. nie mając dostępu do poprzedniej, zakładają kolejną wizytówkę. To niestety bardzo obniża ranking ich wyświetlania i nieuchronnie prowadzi do szybkiego zawieszenia jednej z nich. Pojawia się wtedy taki komunikat:
Jak postępować w przypadku zawieszenia wizytówki z powodu niezgodności z Regulaminem?
Logujemy się na nasze konto na https://business.google.com/locations
Zaczynamy zawsze od sprawdzenia danych na wizytówce – czasem jest to jakiś oczywisty błąd, literówka, która się „nie spodobała” Googlom.
Kolejnym krokiem jest wypełnienie „Formularz przywrócenia wizytówki” – dostępnego pod tym linkiem:
https://support.google.com/business/troubleshooter/2690129?hl=en
Ważną rzeczą jest, aby bardzo dokładnie odpowiedzieć na wszystkie pytania i podać wszelkie dane. Wskazane jest, aby załączyć zdjęcia bądź skany uwiarygadniające firmę w oczach Google i potwierdzające jej funkcjonowanie w podanej lokalizacji. Tu przydatne mogą być np. rachunki za prąd, zdjęcia wejścia do firmy z widoczną tablicą, zdjęcia witryn sklepowych, wpisy z CEIDG itp.
Od momentu wysłania zgłoszenia, należy się uzbroić w cierpliwość – proces rozpatrzenia naszego wniosku może potrwać 2-3 tygodnie. Jeżeli firma obsługuje kilka wizytówek, warto zapisać nr zgłoszenia – za jego pomocą można potem sprawdzać jego status.
Jeżeli to nie pomoże, kolejnym krokiem jest kontakt z Supportem Google. Tu również może pojawić się prośba o podesłanie zdjęć firmy bądź rachunków potwierdzających jej wiarygodność.
Na tym etapie wizytówka (po uprzedniej weryfikacji) powinna zostać odwieszona, ewentualnie Support powinien wskazać konkretną przyczynę jej zawieszenia.