Sztuczna inteligencja i jej wpływ na marketing internetowy
Kiedy na rynku pojawił się chat GPT wiele osób zastanawiało się, jaki będzie miał on wpływ na pracę w różnych branżach, m.in. w marketingu internetowym. Specjaliści z jednej strony byli zafascynowani nowymi możliwościami, z drugiej obawiali się negatywnych efektów jakie może przynieść stosowanie AI. Jaki wpływ może mieć sztuczna inteligencja na marketing internetowy?
Sztuczna inteligencja – podstawowe informacje
Sztuczna inteligencja, czyli AI (ang. Artificial Intelligence) to jeden z działów informatyki i zajmuje się tworzeniem systemów oraz algorytmów, które do tej pory wykorzystywały ludzką inteligencję do realizowania bardziej skomplikowanych zadań. Do takich zadań należy m.in. uczenie się, rozumienie języka naturalnego itp. Programy AI mają działać tak samo dobrze jak ludzie albo nawet mają być w konkretnych zadaniach lepsze od człowieka. Dziś sztuczną inteligencję stosuje się w robotyce, diagnostyce medycznej, do rozpoznawania mowy, automatyzacji przemysłowej, bezpieczeństwa czy marketingu.
W jaki sposób Google wykorzystuje AI?
Wiele osób wciąż obawia się korzystania z AI, tymczasem nieświadomie już używają jej każdego dnia. Google, czyli najpopularniejsza wyszukiwarka, używa od jakiegoś czasu już sztucznej inteligencji. Asystent Google jest właśnie oparty na tej technologii. Asystent głosowy pomaga dzięki AI sprawdzać pogodę, zarządzać kalendarzem, znajdować szukane miejsca na mapie itd. Google stosuje sztuczną inteligencję także w nawigacji – dzięki niej potrafi wybrać najlepszą trasę uwzględniając przy tym ewentualne przeszkody w postaci remontów dróg czy korków. Co ciekawe, AI w niektórych krajach jest stosowana nawet do wykrywania trzęsień ziemi i informowania o tym mieszkańców znajdujących się w niebezpieczeństwie. Specjaliści przewidują, że wykorzystanie AI w Google i nie tylko będzie się tylko zwiększać.
Jaki wpływ na marketing ma sztuczna inteligencja?
Google wykorzystuje AI także po to, aby użytkownicy wyszukiwarki mogli znaleźć wszystko to, czego szukają. Jak się okazuje – sztuczna inteligencja już od jakiegoś czasu ma pewien wpływ na marketing, a przede wszystkim na pozycjonowanie stron internetowych.
- tworzenie treści SEO na strony – sztuczna inteligencja pozwala pozyskać w łatwy sposób unikalne treści na strony internetowe. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z zasadami Google, treści te powinni być wartościowe i oryginalne. Co ciekawe, wyszukiwarka została już wyposażone w system rozpoznawania treści tworzonych przez AI, dlatego stosowanie spamerskich treści sprawi, że strona spadnie w wynikach.
Przewiduje się, że w przyszłości AI będzie miało wpływ również na:
- audyt SEO – sztuczna inteligencja będzie stosowana do wykonywania szybkich i dokładnych audytów. AI będzie mogło przeanalizować stronę internetową i wykryć ewentualne błędy, przez które nie może się ona znaleźć wysoko w wyszukiwarce;
- pozyskiwanie linków – w przyszłości AI może również pozyskiwać jakościowe linki. Dziś jest to żmudna praca wymagająca dokładności, jednak specjaliści przewidują, że sztuczna inteligencja będzie mogła rozpoznawać, z których stron warto pozyskać link w zaledwie kilka sekund;
- analizowanie danych użytkowników – AI będzie mogła również sprawdzić potrzeby i zainteresowania potencjalnych klientów. Dzięki temu słowa kluczowe staną się bardziej precyzyjne, a użytkownikom będzie łatwiej szukać informacji lub produktów, które ich interesują;
- techniczne SEO – AI w przyszłości powinna również ułatwiać indeksowanie witryn i crawling, co pomoże systemowi przetwarzać i lepiej zrozumieć struktury danej strony, ponadto dostarczy więcej informacji na temat ich zawartości.