Jak zaprojektować funkcjonalne menu strony internetowej?

Nawigacja na stronie internetowej jest niezwykle istotna – to właśnie dzięki niej użytkownik, ale i roboty indeksujące mogą poruszać się w obrębie serwisu. Funkcję nawigacyjną pełni przede wszystkim menu strony. Wyjaśniamy, jak stworzyć funkcjonalne menu nawigacyjne i co wpływa na jego działanie?

Czym jest „użyteczne” menu strony internetowej?

Użyteczne menu to takie, które spełnia funkcję nawigacyjną, czyli umożliwia użytkownikowi szybko zrozumieć strukturę strony i poruszać się po niej w taki sposób, by wiedzieć, jak trafić do konkretnego celu.
Menu powinno znajdować się w widocznym miejscu. Zwykle umieszcza się go w tak zwanej sekcji above the fold – czyli w obszarze, który jest jako pierwszy widoczny po załadowaniu się strony. Jest to górna część witryny. Użytkownicy są przyzwyczajeni do takich rozwiązań – to właśnie dzięki nim mogą intuicyjnie poruszać się na stronie, nawet jeśli wchodzą na nią pierwszy raz. Co ważne, menu powinno spełniać kryteria użyteczności UX oraz wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie stron www – tym sposobem przyniesie korzyści w wynikach wyszukiwania.

Rodzaje menu na stronach internetowych

Menu na stronie internetowej może być różne. Najczęściej stosuje się:

  • Menu poziome – to klasyczny wariant, który można spotkać na większości stron. Sprawdzą się zarówno w mniej, jak i bardziej rozbudowanych witrynach. Może rozwijać się na różne sposoby, w zależności od budowy strony i jej przeznaczenia. Takie menu wyróżnia się poziomym paskiem, który znajduje się na wysokości logo lub pod nim;
  • Menu pionowe (boczne) – może stanowić główne menu, ale także uzupełniające. Menu pionowe jest charakterystyczne dla kategorii, stron filtrowania czy blogów prezentujących spis artykułów. Często stosuje się je w przypadku większych sklepów do nawigacji po kategoriach z produktami;
  • Hamburger menu – to menu zwinięte, które skrywa się pod symbolem trzech kresek, określanych jak hamburger. Stosuje się je przede wszystkim w wersji mobilnej witryny, ale sprawdza się doskonale również w wersji na komputer. Z racji popularności tej ikonki, jest ona zaliczana do standardowych elementów stron;
  • Menu w stopce strony – taka forma menu to jest stosowana wtedy, kiedy w górnej części strony znajduje się wyszukiwarka, z której głównie korzystają klienci.

Jakie elementy powinny się znaleźć w funkcjonalnym menu?

Struktura menu powinna być dobrze przemyślana i przygotowana dla konkretnego odbiorcy. Z tego powodu twórca menu powinien wiedzieć, kto kupuje jego produkty lub kto korzysta z jego usług, czego potrzebuje, czego szuka i czy łatwo tej osobie poruszać się po serwisie. Dzięki temu dane menu będzie przejrzyste i bardziej czytelne dla konkretnej grupy docelowej.

Elementy, które muszą się znaleźć w menu

W każdym menu powinny się znaleźć:

  •  główne kategorie i podkategorie;
  • strona główna (zwykle ikonka domku);
  • sekcja O mnie/O nas/O firmie;
  • kontakt;
  • aktualności/blog/poradniki;
  • inne zakładki charakterystyczne dla konkretnej działalności;
  • promocje itd.

O czym pamiętać tworząc menu?

Tworząc menu dla swojej strony powinno się pamiętać o:

  • nazewnictwie – poszczególne kategorie i podkategorie, a także inne podstrony powinny posiadać znajome i intuicyjne nazewnictwo, które nie będzie wprowadzić użytkowników w błąd i pozwoli im się poruszać intuicyjnie po stronie;
  • kolorach – menu powinno się wyróżniać kolorystycznie, ale jednocześnie powinno tworzyć ze stroną spójną całość;
  • podświetleniu – dobrym pomysłem jest zastosowanie podkreśleń lub podświetleń, które sprawią, że menu będzie od razu widoczne po wejściu na stronę;
  • działaniu – menu powinno działać poprawnie, a każda kategoria, która się w nim zajmuje, musi posiadać docelowy adres URL;
  • dostosowaniu do urządzeń mobilnych – menu powinno się tworzyć tak, aby wyświetlały się poprawnie zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych, takich jak smartfon czy tablet.

Menu to niezwykle ważny element każdej strony internetowej. Z tego powodu powinno się je tworzyć bardzo dokładnie i z myślą o grupie docelowej witryny. Co ważne, nawigacja w serwisach jest czynnikiem rankingowym, który pozwala osiągnąć lepsze wyniki pozycjonowania oraz konwersji.

Rate this post

Pozostałe wpisy z naszego bloga

Porozmawiajmy o rozwiązaniu dla Ciebie.

Reklama w internecie Kraków – nasze doświadczenie

ikona-adwords
300
Kampanii AdWords
ikona-klienci
500
Klientów
ikona-slowa
500
Słów w top 5
ikona
1000
Opublikowanych
artykułów

Firmy, które nam zaufały.

Opinie klientów.

Nasz zaufany parter biznesowy w zakresie SEO (pozycjonowania stron www) oraz kampanii AdWords (linki sponsorowane, remarketing). Pomocna firma, która nie tylko wykona dobrze usługę, ale również doradzi i pomoże w optymalizacji kampanii reklamowych. Świetna relacja biznesowa oparta na partnerstwie i uczciwości. Ceny przyjazne i dostosowane do potrzeb klienta.

Marta Zięba

Gigantyczna wiedza i mega doświadczenie. Zdecydowanie mogę polecić korzystanie z usług Online Group. Ja przychodzę na stałe :)

Krzysztof Rokoszak

Od ponad 4 lat współpracujemy z firmą Online Group i dzięki jej pracy jesteśmy widoczni w internecie :) dzięki usłudze pozycjonowania od wielu lat nasza firma zajmuje najwyższe lub wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Polecam rzetelność, solidność a przede wszystkim rezultaty pracy firmy Online-Group !!

Krzysztof Zając

Pozycjonowanie i reklama w internecie na najwyższym poziomie. Dzięki działaniom firmy Online Group, mamy kilka zapytań ofertowych tygodniowo więcej.

Maciej Cekiera

Agencja Reklamowa Online Group wypozycjonowała stronę mojej firmy bardzo wysoko. Współpraca z nimi zawsze odbywa się w przyjaznej atmosferze, a czas realizacji zadań jest ekspresowy. Serdecznie polecam!

Sylwia Mostowy

Firma Online Group Janusz Wala jest naszym partnerem w usługach marketingowych w zakresie tworzenia kreacji Uczelni w Internecie. Z pełnym zaufaniem rekomendujemy ta firmę, jako fachową i zaangażowaną w swoich działaniach.

Kanclerz Barbara Piwowarska

To prawdziwi profesjonaliści w swojej branży. Od kilku lat powierzamy im nasz wizerunek w Internecie, gdyż spośród wielu firm funkcjonujących na rynku wyróżniają się fachowym doradztwem, szybkością reakcji na nasze potrzeby oraz dużą elastycznością współpracy

Ahmed Mafid

Z pełnym zaufaniem powierzylismy dbałość o nasz wizerunek internetowy firmie OnlineGroup i nigdy się nie zawiedliśmy, dlatego też chętnie rekomendujemy ich innym zainteresowanym.

Ewa Lutomska

Polecam współpracę z Online Group wszystkim, którym zależy na osiągnięciu ponadprzeciętnych wyników w rozsądnej cenie i krótkim czasie

Zbigniew Galon

Z Panem Januszem Walą współpracujemy od Stycznia 2012 r w zakresie reklamy internetowej czyli prowadzenia kampanii linków sponsorowanych, obsługi google maps oraz remarketingu i doradztwa w zakresie reklamy internetowej. Pan Janusz jest osobą otwartą na sugestie, zawsze można liczyć również na fachowe doradztwo dotyczące strategii reklamowej.

Leszek Latawiec

Wizerunek w Internecie jest dla nas bardzo istotny, dlatego cieszymy się, że jego kreowanie spoczywa w rękach fachowców. Na każdym etapie współpracy możemy liczyć na fachowe porady oraz profesjonalne podejście do naszych celów marketingowych. Doceniamy także dobry kontakt z pracownikami firmy oraz ich zawsze szybka reakcję na proponowane zmiany.

Maciej Ornatowski