Zalety śledzenia zachowań użytkowników na stronie sklepu
Zrozumienie zachowań osób odwiedzających stronę internetową przedsiębiorstwa jest bardzo ważne, jeśli chcemy stworzyć skuteczną strategię marketingową. Niezależnie od branży czy rodzaju firmy – świadomość tego, jak postępują użytkownicy na stronie, jakie decyzje podejmują oraz w której sekcji się zatrzymują i z jakimi elementami wchodzą w interakcje jest ważnym czynnikiem, który ma wpływ na sukces sklepu. Nawet najbardziej podstawowe informacje, takie jak liczba kliknięć, mogą mieć wpływ na sprzedaż.
Jak zbadać zachowanie użytkowników na stronie?
Aby zrozumieć zachowanie osób, które odwiedzają daną witrynę sklepu internetowego, należy przeprowadzić analizę tego, jak z niej korzystają. Dzięki takiej analizie można dowiedzieć się, które podstrony są najpopularniejsze, jak długo użytkownicy spędzają na nich czas, jakie elementy sklepu są najbardziej atrakcyjne, a jakie są omijane lub przebywa się na nich bardzo krótko. W celu analizy zachowań warto skorzystać z profesjonalnych narzędzi przeznaczonych właśnie do badania użytkowników, takich jak np.:
- Google Analytics – to jedno z najpopularniejszych narzędzi do analizy zachowań online. Pozwala ono na badanie źródeł ruchu, śledzenie postępowania użytkowników na stronie, analizę konwersji, monitorowanie zachowań i nie tylko;
- Google Tag Manager – program ten ułatwia zarządzanie oraz wdrażanie analitycznych tagów, co pozwala śledzić zachowanie internautów do konkretnych celów;
- Adobe Analytics – to zaawansowane narzędzie, które zapewnia rozbudowane raporty, analizę konwersji, segmentację danych i wiele innych przydatnych funkcji.
Na jakie zachowania użytkowników warto zwrócić uwagę?
Użytkownicy, którzy odwiedzają stronę internetową firmy, mogą wykonywać różne czynności. Ich zachowanie można podzielić na kilka rodzajów:
- odsłony strony – czyli częstotliwość wyświetlania stron, co pozwala ustalić, jakie adresy URL są najpopularniejsze wśród użytkowników;
- czas spędzony na stronie – czyli ile czasu internauci pozostawali na danej stronie lub podstronie. Dłuższy czas może oznaczać zainteresowanie produktami, usługami lub zamieszczonymi tam informacjami;
- kliknięcia – czyli interakcje użytkowników z elementami znajdującymi się na stronie, takimi jak przyciski, linki itd.;
- współczynnik konwersji – dotyczy pożądanych akcji wykonywanych przez użytkowników, takich jak zapisanie się do newslettera czy dokonanie zakupu;
- odrzucenia – to zachowanie polegające na jednorazowym wejściu na stronę czy niewykonaniu dodatkowych interakcji. Kiedy ten współczynnik jest wysoki, może występować problem na stronie, np. jest nieintuicyjna albo nie działa prawidłowo.
Zalety śledzenia zachowań użytkowników na stronie firmowej
Poznanie zachowań użytkowników na stronie sklepu niesie ze sobą wiele korzyści. Wiedza ta pozwala:
- dostosować strukturę, nawigację i treść strony w taki sposób, aby były one przyjaźniejsze dla użytkownika;
- pozbyć się błędów na stronie, które stanowiły przeszkodę w procesie zakupowym. Np. naprawa niedziałającego formularza czy strony z produktem;
- ustalić grupę docelową marki poprzez zrozumienie nawyków i preferencji internautów, co ułatwia tworzenie lepszych reklam dla e-commerce, bardziej spersonalizowanych ofert oraz bardziej pożądanych rekomendacji produktów czy usług;
- uzyskać przewagę nad konkurencją dzięki zastosowaniu aktualnych trendów opartych o najnowsze dane.