Reklama behawioralna – jak działa i na czym bazuje?

Reklama behawioralna online, nazywana także opartą na zainteresowaniach, to skuteczna metoda na dotarcie ze swoim produktem lub usługą do użytkowników, którzy wykazują zainteresowanie daną tematyką. Jak działa, na czym bazuje i co na to RODO?

Jak działa reklama behawioralna?

Reklama behawioralna to – podając za jej słownikową definicją – jedna z form reklamy, która bazuje na badaniu zachowań użytkowników Internetu i polega na oferowaniu im reklam powiązanych z ich zainteresowaniami. Podstawą i fundamentem reklamy behawioralnej są zatem potrzeby i zainteresowania użytkowników. Reklama behawioralna online nazywana jest wymiennie także reklamą opartą na zainteresowaniach. 

Na czym bazuje reklama behawioralna?

Reklama behawioralna bazuje na informacjach na temat tego, co użytkownik poszukuje w internecie, co kupuje, na jakie serwisy lub witryny poświęca najwięcej czasu. Na podstawie zebranych danych, do jego zainteresowań dopasowuje się reklamy, które mogą go zainteresować. Z punktu widzenia właścicieli strony internetowej, by zaczęli oni zarabiać na swojej witrynie, powinni w pierwszej kolejności znaleźć przestrzeń, gdzie reklamy będą użytkownikowi wyświetlane. Kolejny krok należy do operatorów reklam, którzy stosują techniki targetowania, by dla danej przestrzeni wybrać najtrafniejszą grupę docelową i zmaksymalizować efektywność płatnej kampanii. 

Skuteczność reklamy behawioralnej

Skuteczność reklamy behawioralnej jest oceniana bardzo wysoko, bo dopasowuje się jej treść do zainteresowań użytkownika. Tego rodzaju reklama może zwiększyć sprzedaż produktów czy usług, a także wypromować jakieś inicjatywy lub nowe firmy, które dopiero wchodzą na rynek. Reklama behawioralna jest tym skuteczniejsza, im więcej danych na temat użytkownika, jego preferencji i zachowań w internecie, uda się zebrać. 

Reklama behawioralna a RODO

Reklama behawioralna a RODO – czy jest ona zgodna z obowiązującym rozporządzeniem? Dane z historii wyszukiwania z reguły nie umożliwiają identyfikacji użytkownika, nie są zatem osobiste. Administratorzy danych gromadzą i analizują je anonimowo. Reklama behawioralna opiera się na zainteresowaniach użytkownika, które zapisywane są w plikach cookies. Każda strona powinna posiadać odpowiedni formularz, w którym użytkownik akceptuje bądź też nie pliki cookies. W dokumentach, takich jak polityka prywatności, powinny się znaleźć szczegółowe zapisy, jak informacje na temat zainteresowań użytkowników będą wykorzystywane, przetwarzane i przechowywane. Jeśli warunki te zostały spełnione i na stronie internetowej są dokumenty, takie jak polityka prywatności, przygotowane zgodnie z zapisami RODO, to z punktu widzenia prawa jest to legalne, etyczne i dobrze przeprowadzone. RODO nie wprowadza zakazu reklamy behawioralnej – celem rozporządzenia jest ochrona danych osobowych osób fizycznych. Najistotniejsza z punktu widzenia rozporządzenia kwestia to obowiązek informacyjny, który ciąży na administratorze tych danych. W przypadku profilowania reklam, opartego o zautomatyzowane podejmowanie decyzji, właściciele danych powinni uzyskać pełne informacje, jak ich dane osobowe będą przetwarzane przez administratora. 

Reklama behawioralna Google

Reklama behawioralna Google opiera się na mechanizmie IBA, czyli  Interest Based Advertising. Sieć reklamowa Google udostępnia ponad 2 miliony stron i aplikacji, gdzie znajdują się powierzchnie reklamowe i można zastosować tam targetowanie behawioralne. Nie jest prawdą, że użytkownik internetu nie ma żadnej kontroli nad tym, jakie treści promowane mu się wyświetlają. Wystarczy, gdy wyświetli się reklama o źle dopasowanej treści, przejść do ustawień na stronie Google, gdzie można prześledzić kategorie, do których zostaliśmy przypisani. 

Wszystkie osoby lub firmy zainteresowane promowaniem swojego biznesu przy pomocy płatnych kampanii z Google Adwords (obecnie Google Ads) zapraszamy do kontaktu. Tego rodzaju płatna reklama to najszybszy sposób, by znaleźć się wysoko w płatnych wynikach wyszukiwania. Warto połączyć to z działaniami SEO, które będą wsparciem dla poprawy wyników organicznych (nieodpłatnych). 

Pozostałe wpisy z naszego bloga

Porozmawiajmy o rozwiązaniu dla Ciebie.

Reklama w internecie Kraków – nasze doświadczenie

ikona-adwords
300
Kampanii AdWords
ikona-klienci
500
Klientów
ikona-slowa
500
Słów w top 5
ikona
1000
Opublikowanych
artykułów

Firmy, które nam zaufały.

Opinie klientów.

Nasz zaufany parter biznesowy w zakresie SEO (pozycjonowania stron www) oraz kampanii AdWords (linki sponsorowane, remarketing). Pomocna firma, która nie tylko wykona dobrze usługę, ale również doradzi i pomoże w optymalizacji kampanii reklamowych. Świetna relacja biznesowa oparta na partnerstwie i uczciwości. Ceny przyjazne i dostosowane do potrzeb klienta.

Marta Zięba

Jak nie wiecie jak lub gdzie się reklamować - skorzystajcie z pomocy Online Group, a oni rozwiążą Wasz problem szybko, sprawnie i tak aby zadziałało! NA SEO znają się jak nikt inny :)

Maciej Senderowski

Gigantyczna wiedza i mega doświadczenie. Zdecydowanie mogę polecić korzystanie z usług Online Group. Ja przychodzę na stałe :)

Krzysztof Rokoszak

Od ponad 4 lat współpracujemy z firmą Online Group i dzięki jej pracy jesteśmy widoczni w internecie :) dzięki usłudze pozycjonowania od wielu lat nasza firma zajmuje najwyższe lub wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Polecam rzetelność, solidność a przede wszystkim rezultaty pracy firmy Online-Group !!

Krzysztof Zając

Pozycjonowanie i reklama w internecie na najwyższym poziomie. Dzięki działaniom firmy Online Group, mamy kilka zapytań ofertowych tygodniowo więcej.

Maciej Cekiera

Agencja Reklamowa Online Group wypozycjonowała stronę mojej firmy bardzo wysoko. Współpraca z nimi zawsze odbywa się w przyjaznej atmosferze, a czas realizacji zadań jest ekspresowy. Serdecznie polecam!

Sylwia Mostowy

Firma Online Group Janusz Wala jest naszym partnerem w usługach marketingowych w zakresie tworzenia kreacji Uczelni w Internecie. Z pełnym zaufaniem rekomendujemy ta firmę, jako fachową i zaangażowaną w swoich działaniach.

Kanclerz Barbara Piwowarska

To prawdziwi profesjonaliści w swojej branży. Od kilku lat powierzamy im nasz wizerunek w Internecie, gdyż spośród wielu firm funkcjonujących na rynku wyróżniają się fachowym doradztwem, szybkością reakcji na nasze potrzeby oraz dużą elastycznością współpracy

Ahmed Mafid

Z pełnym zaufaniem powierzylismy dbałość o nasz wizerunek internetowy firmie OnlineGroup i nigdy się nie zawiedliśmy, dlatego też chętnie rekomendujemy ich innym zainteresowanym.

Ewa Lutomska

Polecam współpracę z Online Group wszystkim, którym zależy na osiągnięciu ponadprzeciętnych wyników w rozsądnej cenie i krótkim czasie

Zbigniew Galon

Z Panem Januszem Walą współpracujemy od Stycznia 2012 r w zakresie reklamy internetowej czyli prowadzenia kampanii linków sponsorowanych, obsługi google maps oraz remarketingu i doradztwa w zakresie reklamy internetowej. Pan Janusz jest osobą otwartą na sugestie, zawsze można liczyć również na fachowe doradztwo dotyczące strategii reklamowej.

Leszek Latawiec

Wizerunek w Internecie jest dla nas bardzo istotny, dlatego cieszymy się, że jego kreowanie spoczywa w rękach fachowców. Na każdym etapie współpracy możemy liczyć na fachowe porady oraz profesjonalne podejście do naszych celów marketingowych. Doceniamy także dobry kontakt z pracownikami firmy oraz ich zawsze szybka reakcję na proponowane zmiany.

Maciej Ornatowski