SEO w połączeniu z UX?
Coraz modniejsze jest połączenie SEO i UX. Często połączenie to można znaleźć pod nazwą SXO. Wiele mówi się o tym, że algorytmy Google będą przywiązywać coraz większą uwagę do kwestii UX-owych na stronie. Zatem – jak zadbać o te kwestie najlepiej?
Zmieniają się trendy
SXO to skrót, który powstał dzięki połączeniu Search Engine Optimization z User Experience. Strona nie ma już tylko być wysoko w wynikach wyszukiwania, ale także przyciągać użytkowników swoim wyglądem. Dlatego tak ważne jest zadbanie o aspekty UX. Zasady SEO i UX/UI w wielu aspektach są ze sobą powiązane. SXO to strategia marketingowa dla danej strony. To zupełnie nowa strategia na przyciągnięcie użytkowników do strony.
Na co warto zwrócić uwagę?
Bardzo ważne jest dobre pierwsze wrażenie. Jak sama nazwa wskazuje – UX, to budowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika. UX-owcy zawsze będą pracować w obrębie witryny, natomiast zakres obowiązków seowców wykracza już poza tą granicę. Prawdą jest, że pozyskiwanie zaufania do strony, możemy jeszcze budować, zanim użytkownik kliknie link. Tutaj kluczową rolę grają – tag title oraz meta description. Jest to już pierwszy sygnał dla użytkownika – czy witryna jest dla niego atrakcyjna, czy też nie. Inne najważniejsze aspekty to:
- Budowanie zaufania do witryny- protokół SSL odgrywa bardzo istotną rolę w budowie zaufania, ważne, aby zadbać o jego obecność w witrynie. Służy on do bezpiecznego przeglądania strony.
- Responsywność – ponad połowa wszystkich wejść na stronę, to kanał mobilny. Jeśli więc nie dostosujemy owej witryny do potrzeb naszych użytkowników, ilość odwiedzających naszą stronę diametralnie spadnie, a tym samym widoczność strony w wynikach wyszukiwania. By użytkownik od razu z niej nie zrezygnował, ważne jest, aby była w pełni responsywna. Składa się na to wiele czynników, które także odnoszą się do aspektu UX.
- Szybkie ładowanie – żyjemy szybko, więc nie ma co ukrywać – wolno ładująca się strona może przyczynić się do wzrostu współczynnika odrzuceń. Zadbajmy więc o ten aspekt i poprawmy ładowanie naszej witryny
- Architektura informacji – tutaj z pomocą przychodzi breadcrumbs (ang. okruszki chleba). Sprawna nawigacja na stronie pomoże w odnalezieniu się użytkownikowi na stronie. Ten sposób nawigacji pomaga robotom w indeksowaniu strony.
- Formatowanie dłuższych tekstów- odpowiednio sformatowany content pomaga lepiej skupić się na treści. Kluczową sprawą jest umiejętne używanie nagłówków – H1, H2. Podzielony tekst jest bardziej przyjazny w odbiorze. Jest jeszcze kilka aspektów, które wpływają efektywny content na stronie, ale to osobny temat.
Złotą zasadą, którą powinni kierować się wszyscy specjaliści – strony nie optymalizujemy tylko dla algorytmu, ale także dla użytkownika.
Co jest ważne, decydując się na SXO?
Przede wszystkim – zmieniają się priorytety. Skupiając się na SXO, odchodzimy od standardowego SEO. Pozycje w wynikach wyszukiwania schodzą na dalszy plan. Najważniejsze jest pozyskanie Klientów – sfinalizowanie transakcji w sklepie, zapisanie się do newsletter’a itp. Wszystko zależy od celów biznesowych Klienta. Ważne jest także zbudowanie dobrych skojarzeń z witryną – co do nich zaliczamy?
- umieszczanie linków na znanych stronach
- buzz marketing
- angażowanie się w kampanie influencer marketingowe
- przemyślana strategia social media
- monitoring opinii na temat marki
Jeśli zadbamy o powyższe aspekty, możemy spać spokojnie i cieszyć się sukcesami naszej witryny. SEO koncentruje się głównie na wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jednak sama pozycja nie wystarczy. Tutaj z pomocą przychodzi UX. Dopiero wtedy, gdy zrozumiemy oczekiwania naszych odbiorców i zapewnimy im dostęp do konkretnych informacji, będziemy w stanie przekuć pozyskany ruch w ruch konwertujący. Całość działań nazywamy SXO.