Reklama behawioralna – jak działa i na czym bazuje?
Reklama behawioralna online, nazywana także opartą na zainteresowaniach, to skuteczna metoda na dotarcie ze swoim produktem lub usługą do użytkowników, którzy wykazują zainteresowanie daną tematyką. Jak działa, na czym bazuje i co na to RODO?
Jak działa reklama behawioralna?
Reklama behawioralna to – podając za jej słownikową definicją – jedna z form reklamy, która bazuje na badaniu zachowań użytkowników Internetu i polega na oferowaniu im reklam powiązanych z ich zainteresowaniami. Podstawą i fundamentem reklamy behawioralnej są zatem potrzeby i zainteresowania użytkowników. Reklama behawioralna online nazywana jest wymiennie także reklamą opartą na zainteresowaniach.
Na czym bazuje reklama behawioralna?
Reklama behawioralna bazuje na informacjach na temat tego, co użytkownik poszukuje w internecie, co kupuje, na jakie serwisy lub witryny poświęca najwięcej czasu. Na podstawie zebranych danych, do jego zainteresowań dopasowuje się reklamy, które mogą go zainteresować. Z punktu widzenia właścicieli strony internetowej, by zaczęli oni zarabiać na swojej witrynie, powinni w pierwszej kolejności znaleźć przestrzeń, gdzie reklamy będą użytkownikowi wyświetlane. Kolejny krok należy do operatorów reklam, którzy stosują techniki targetowania, by dla danej przestrzeni wybrać najtrafniejszą grupę docelową i zmaksymalizować efektywność płatnej kampanii.
Skuteczność reklamy behawioralnej
Skuteczność reklamy behawioralnej jest oceniana bardzo wysoko, bo dopasowuje się jej treść do zainteresowań użytkownika. Tego rodzaju reklama może zwiększyć sprzedaż produktów czy usług, a także wypromować jakieś inicjatywy lub nowe firmy, które dopiero wchodzą na rynek. Reklama behawioralna jest tym skuteczniejsza, im więcej danych na temat użytkownika, jego preferencji i zachowań w internecie, uda się zebrać.
Reklama behawioralna a RODO
Reklama behawioralna a RODO – czy jest ona zgodna z obowiązującym rozporządzeniem? Dane z historii wyszukiwania z reguły nie umożliwiają identyfikacji użytkownika, nie są zatem osobiste. Administratorzy danych gromadzą i analizują je anonimowo. Reklama behawioralna opiera się na zainteresowaniach użytkownika, które zapisywane są w plikach cookies. Każda strona powinna posiadać odpowiedni formularz, w którym użytkownik akceptuje bądź też nie pliki cookies. W dokumentach, takich jak polityka prywatności, powinny się znaleźć szczegółowe zapisy, jak informacje na temat zainteresowań użytkowników będą wykorzystywane, przetwarzane i przechowywane. Jeśli warunki te zostały spełnione i na stronie internetowej są dokumenty, takie jak polityka prywatności, przygotowane zgodnie z zapisami RODO, to z punktu widzenia prawa jest to legalne, etyczne i dobrze przeprowadzone. RODO nie wprowadza zakazu reklamy behawioralnej – celem rozporządzenia jest ochrona danych osobowych osób fizycznych. Najistotniejsza z punktu widzenia rozporządzenia kwestia to obowiązek informacyjny, który ciąży na administratorze tych danych. W przypadku profilowania reklam, opartego o zautomatyzowane podejmowanie decyzji, właściciele danych powinni uzyskać pełne informacje, jak ich dane osobowe będą przetwarzane przez administratora.
Reklama behawioralna Google
Reklama behawioralna Google opiera się na mechanizmie IBA, czyli Interest Based Advertising. Sieć reklamowa Google udostępnia ponad 2 miliony stron i aplikacji, gdzie znajdują się powierzchnie reklamowe i można zastosować tam targetowanie behawioralne. Nie jest prawdą, że użytkownik internetu nie ma żadnej kontroli nad tym, jakie treści promowane mu się wyświetlają. Wystarczy, gdy wyświetli się reklama o źle dopasowanej treści, przejść do ustawień na stronie Google, gdzie można prześledzić kategorie, do których zostaliśmy przypisani.
Wszystkie osoby lub firmy zainteresowane promowaniem swojego biznesu przy pomocy płatnych kampanii z Google Adwords (obecnie Google Ads) zapraszamy do kontaktu. Tego rodzaju płatna reklama to najszybszy sposób, by znaleźć się wysoko w płatnych wynikach wyszukiwania. Warto połączyć to z działaniami SEO, które będą wsparciem dla poprawy wyników organicznych (nieodpłatnych).