Podstawowe zasady SEO, jak pozycjonować strony
SEO, czyli Search Engine Optimization, to cały szereg działań, mających na celu poprawę widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania na najbardziej adekwatne i wyselekcjonowane frazy. O jakich zasadach SEO warto wiedzieć, przed podjęciem współpracy z wyspecjalizowaną w tym obszarze agencją?
5 istotnych zasad o SEO
Przedstawiamy 5 zasad o SEO, które warto poznać przed decyzją, komu zlecić pozycjonowanie strony.
SEO poprawia wyniki organiczne
SEO poprawia wyniki organiczne, czyli bezpłatne. Wszelkie działania SEO, służące pozycjonowaniu i optymalizacji strony służą temu, by użytkownik – po wpisaniu słowa kluczowego, które chce wyszukać – otrzymał wyniki, w których znajdzie się nasza witryna na jak najwyższej pozycji (pierwsza strona jest najbardziej pożądana). Wiele osób, które nie posiadają dużej wiedzy na tematy marketingowe, nie rozumie, czym różni się SEO od SEM. SEO to działania wpływające wyłącznie na poprawę wyników organicznych, a SEM – z ang. skrót od Search Engine Marketing, co można przetłumaczyć jako marketing w wyszukiwarkach – to cały szereg działań mających na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu: zarówno naturalnych, jak i płatnych. Najprościej rzecz ujmując na SEM składa się SEO, czyli pozycjonowanie oraz PPC, czyli pay per click – płatne kliknięcia w link (Google Ads).
SEO to także optymalizacja techniczna
Na cały szereg działań, których celem jest lepsza widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, składa się także optymalizacja techniczna serwisu. Przykładowo z punktu widzenia robotów indeksujących Google niezwykle ważnym parametrem, który wpływa na pozycje w wyszukiwarce, jest prędkość ładowania się strony. W ramach działań optymalizacyjnych – jeżeli zachodzi taka potrzeba – poprawia się szybkość jej wczytywania, dzięki temu będzie się ona szybciej indeksować. Innym, istotnym – a często pomijanym aspektem – optymalizacji strony pod kątem SEO jest poprawnie skonfigurowana mapa witryny. Niemniej ważna jest przejrzysta struktura strony, którą poprawić może zastosowanie linkowania wewnętrznego. Warto także pamiętać o wdrożeniu certyfikatu SSL, który potwierdza, że witryna jest bezpieczna.
Link building
Myśląc o zasadach SEO, nie można nie wspomnieć o link buildingu, nazywanym także po prostu linkowaniem. Polega on na zdobywaniu linków do strony w oparciu o odpowiedni plan i strategię. Z punktu widzenia Google im więcej wartościowych linków odsyła do konkretnej podstrony, tym lepiej i wyżej jest ona oceniana. Warto zadbać o to, by linki pozyskiwać w możliwie jak najbardziej naturalny i etyczny sposób oraz by pochodziły one z wartościowych stron, którym Google ufa. Artykuły sponsorowane – np. publikowane przez portal WhitePress – czy marketing szeptany to typowe działania, mające na celu pozyskanie wartościowych linków, które wzmocnią stronę.
Siła wartościowego contentu
Poza podjęciem działań, takich jak optymalizacja techniczna strony czy link building, warto także ocenić content i zastanowić się nad działaniami, które poprawią jego jakość. W SEO content powinien być unikalny, stworzony w oparciu o zasady optymalizacji i pozycjonowania, tzn. zawierać odpowiednie słowa kluczowe, nagłówki, metadane, ale nie zapominając przy tym o użytkowniku. Treści na stronie nie tworzy się tylko dla robotów indeksujących, ale także na potrzeby użytkowników. Content powinien odpowiadać na ich zapytania lub rozwiązywać konkretny problem.
Mierzenie efektów działań
Pozycjonowanie strony internetowej – bez względu na to, czy robimy to sami, czy działania prowadzi wyspecjalizowana w tym zakresie agencja – warto monitorować i mierzyć efektywność. Większość współprac z agencjami SEO rozpoczyna się od podpięcia w witrynie klienta narzędzi analitycznych (przede wszystkim darmowego Google Analytics), dzięki któremu można mierzyć ruch na stronie, źródła tego ruchu i wiele innych parametrów. Opcji jest mnóstwo, również bardzo zaawansowanych, dlatego analitykę konfiguruje się pod indywidualne potrzeby (np. w branży e-commerce kluczowa jest łączna liczba konwersji). Innym, użytecznym narzędziem jest Google Search Console, które umożliwia m.in. analizę widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwarki według różnych słów kluczowych, analizę wewnętrznych i zewnętrznych linków do strony i wiele innych dodatkowych funkcji, których nie posiada Google Analytics (np. wygenerowanie i sprawdzanie pliku robots.txt).