Co to jest ChatGPT i czy warto zastosować go do marketingu?
Sztuczna Inteligencja zyskuje coraz większą popularność w działaniach marketingowych. Od kilku miesięcy wszyscy mówią o takim rozwiązaniu jak ChatGPT. Czym on jest? Jak działa? Do czego służy? Czy warto stosować Sztuczną Inteligencję w działaniach marketingowych? Jak robić to dobrze? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
ChatGPT – co to jest?
Czym jest ChatGPT? To Chatbot udostępniony w listopadzie 2022 roku przez firmę OpenAI. Jest on oparty na GPT, czyli Generative Pre-trained Transformer, który należy do modeli LLM – Large Language Model. Program ten bazuje na maszynowym uczeniu. W przypadku masywnych danych tekstowych, tworzy on treści osadzone w konkretnych kontekstach. Model matematyczny odpowiedzialny za ChatGPT imituje ludzki mózg.
Jak działa ChatGPT?
Program ten „czyta” różne teksty i na ich podstawie uczy się zasad obowiązujących w danym języku. Dzięki podsuwanym mu treściom, uczy się nie tylko słów, ale i deklinacji, struktur zdaniowych, znaków przestankowych itd. Co ważne, chatbot opiera się na treściach, które opublikowano w internecie do grudnia 2021 – nie czerpie żadnych informacji z późniejszych publikacji.
Jak korzystać z chatbota?
Korzystanie z ChatGPT jest niezwykle proste. Najpierw należy założyć darmowe konto, a następnie zalogować się do swojego profilu. Później wystarczy przejść do chatbota – odpowiedź wygeneruje się po wpisaniu pytania.
Czy ChatGPT generuje polskie treści?
Pytania na ChatGPT można zadawać po polsku. Według zapewnień, rozumie on zarówno język polski standardowy, jak i potoczny, jednak z racji na poziom trudności polszczyzny, może czasami robić błędy gramatyczne lub w deklinacji itp.
Chatbot a bezpieczeństwo
ChatGPT jest uważany za bezpieczne narzędzie. Po pierwsze profil każdego użytkownika jest odpowiednio zabezpieczony loginem i hasłem, które wybiera sam zainteresowany. Z tego powodu należy zadbać o unikalne hasło, które składa się z najróżniejszych znaków. Dobrym pomysłem jest również logowanie się przez Google czy inną platformę. Należy pamiętać także o zabezpieczeniu środków finansowych, jeśli ma się podpiętą do systemu kartę płatniczą. Jeśli zaś chodzi o bezpieczeństwo odnośnie treści – twórcy chatGPT zadbali o to, aby nie udzielał odpowiedzi niebezpiecznych czy kontrowersyjnych.
Jak tworzyć dobre pytania dla chatbota?
ChatGPT popełnia błędy, a w jego treściach można czasami znaleźć pewne nieścisłości – nadal to jednak niezwykle przydatne narzędzie, które ułatwia i przyspiesza pracę wielu osób. Z chatbota należy umiejętnie korzystać, czyli tworzyć dobre prompty – zapytania – które umożliwiają uzyskanie zadowalających odpowiedzi.
Jaki powinien być prompt? Przede wszystkim pytanie do ChatGPT powinno być jak najbardziej konkretne, aby program zrozumiał dokładnie, jaki tekst powinien przygotować. Treść pytania powinna być także osadzona w konkretnym kontekście. Aby uzyskać jak najlepszy rezultat, można wzbogacić zapytanie o istotne dane lub przykłady, na który chat będzie mógł się opierać podczas tworzenia treści.
Dobrym sposobem na uzyskanie wysokiej jakości treści, jest „traktowanie” chatbota jak specjalistę, na przykład copywritera. Tym sposobem można posługiwać się językiem, którym posługiwałby się dany specjalista. Warto również zasugerować, aby odpowiedź była wygenerowana w danym stylu. Co ważne, czasami uzyskanie zadowalającej odpowiedzi wymaga zastosowania różnych zapytań i kilku prób.
ChatGPT a SEO
Pozycjonowanie stron, ale i reklamy Ads z powodu chatbota wyglądają dzisiaj inaczej, a ściślej mówiąc – praca specjalistów ds. marketingu wygląda dziś inaczej. Dzięki ChatGPT można w szybki sposób stworzyć nawet długie treści z odpowiednią ilością słów kluczowych. Chatbot ułatwia także analizowanie contentu, ponadto tworzy trafne nagłówki, tworzy chwytliwe tytuły oraz jak najbardziej opisy na każdy temat. Należy jednak pamiętać o tym, że program ten popełnia różne błędy (choć nie zawsze) – warto więc po utworzeniu treści sprawdzić czy tekst jest poprawny pod względem gramatycznym czy merytorycznym.