Czym są dane strukturalne?
Dane strukturalne, czyli structural data, to pewne dodatkowe informacje, jakie można udostępnić robotom Google. Dzięki nim wyszukiwarka może zaprezentować więcej niż tylko link do strony w wyszukiwaniach. Dane strukturalne sprawiają, że poprawia się CTR oraz ilość konwersji. Jak dodać takie dane do strony? Czym są i jak je stosować?
Dane strukturalne – co to jest?
Dane strukturalne to nic innego jak pewna forma oznaczenia danych, dzięki której są one zrozumiałe dla robotów Google. To również jeden z elementów pozycjonowania stron internetowych. Z pomocą tych danych można oznaczyć ważne dla nas informacje.
Zapis danych początkowo może wydawać się trudny, ale w rzeczywistości to bardzo proste. Taki zapis to głównie gotowe rodzaje danych np. Person – osoba. Kolejne to parametry typu danych. Dla osoby – tytuł, imię, telefon, link do strony. Rodzajów danych, jak i parametrów może być znacznie więcej. Należy zauważyć, że istnieje kilka sposobów zapisu. Kiedy zależy nam na danych dostosowanych pod wyszukiwarkę Google – należy zastosować standard JSON-LD. Standard ten jest związany z językiem programowania Java script. JSON-LD jest bardzo prosty zarówno dla twórcy, jak i bardzo czytelny dla wyszukiwarek.
Mówiąc prosto – dane strukturalne to specjalny sposób zapisu danych, który pozwala robotom Google odczytywać dane bez problemu. Ponadto można zaznaczyć, które elementy są kluczowe na danej stronie – dzięki temu będą później te dane wyświetlane w SERP przez boty Google. Dane strukturalne poprawiają całokształt pozycjonowania danej strony.
Do czego są potrzebne dane strukturalne?
Dane strukturalne pozwalają uzyskać rozszerzony wynik wyszukiwania. Warto zauważyć, że rozszerzony wynik wyszukiwania to wszelkie elementy, jakie pojawiają się w wyszukiwarce Google oprócz linku, tytułu strony i meta description. Mowa tu o dodatkowych informacjach, które decyduje się zaprezentować algorytm Google. Do takich rozszerzonych danych zalicza się:
- fragment treści,
- przepisy,
- adres przedsiębiorstwa,
- informacje o biznesie,
- oznaczenia produktu – dostępność, cena, cena przesyłki,
- zdjęcia produktowe,
- opinie na temat produktu, przepisu, miejsca itd.,
- numer telefonu,
- fragmenty najpopularniejszych historii,
- FAQ itd.
Wyszukiwarka Google może prezentować użytkownikom wiele różnych danych, które to przekładają się na wyższy CTR. Informacje te można oznaczyć właśnie za pomocą danych strukturalnych, dzięki czemu roboty wyszukiwarki wiedzą, co jest istotne i jakie parametry powinny być wyświetlone. Należy zauważyć, że nigdy nie ma stuprocentowej gwarancji na to, że pojawią się one w wyszukiwarce. Warto jednak zawsze stosować dane strukturalne – mogą zwiększyć CTR nawet o kilkanaście procent, co wiąże się z większą konwersją. Stosowanie tych danych ma także pozytywny wpływ na ocenę SEO danej witryny.
Jak stosować dane strukturalne?
Zastosowanie danych strukturalnych jest bardzo proste. Wystarczy użyć narzędzi, które znacznie ułatwiają ten proces – na przykład testera poprawności zapisu skryptu Google, który to umożliwia symulować, jakby wyglądał wynik wyszukiwań z konkretnym kodem. Niestety, aby stworzyć takie dane należy najpierw nauczyć się je pisać. Warto sprawdzić strony poświęcone danym strukturalnym. Prócz tego można użyć gotowego narzędzia, aby tworzyć w bardziej profesjonalnych warunkach zamiast pisać dane w notatniku.
Po utworzeniu danych strukturalnych należy je zamieścić na podstronach witryny. Zaletą tego rozwiązania jest to, że może być ono zupełnie niewidoczne dla użytkowników strony – można je ukryć w stopce strony. Dzięki danym strukturalnym boty Google lepiej rozumieją, o czym jest dana witryna, co ma pozytywny wpływ na SEO.