Ustawa o dostępności cyfrowej
Do 28 czerwca 2025 r. – WYMÓG DOSTOSOWANIA STRON WWW I SKLEPÓW INTERNETOWYCH DO STANDARDÓW WCAG 2.1
(dotyczy Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych, która ma być wsparciem dla osób z niepełnosprawnościami)
28 czerwca 2025 roku wchodzi w życie przepis, który nakazuje dostosowanie stron internetowych i sklepów online do standardów europejskich WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines). Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorców prowadzących sprzedaż lub oferujących usługi online, a także jednostek publicznych i organizacji pozarządowych. Jeśli Twój biznes posiada stronę internetową lub sklep, ten przepis może dotyczyć również Ciebie. Na razie wymóg ten nie dotyczy mikroprzedsiębiorstw, czyli firm zatrudniających mniej niż 10 osób lub których roczne obroty nie przekraczają 2 mln euro, jednak przyszłościowo zapewne ustawa obejmie wszystkich przedsiębiorców, warto zatem zadbać o to już teraz!
W Polsce jest to oparte na ustawie z dn. 9 marca 2023 r:
https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/2948_u.htm
która jednak potem uległa kilku nowelizacjom i doprecyzowaniom.
WCAG 2.1 to zestaw wytycznych, które mają na celu umożliwienie korzystania z witryn internetowych osobom z niepełnosprawnościami, np. osobom niewidomym, niedosłyszącym, starszym, czy mającym trudności w obsłudze urządzeń cyfrowych (albo np. myszki) Główne zasady WCAG 2.1 można podzielić na cztery grupy:
Postrzegalność:
– wszystkie treści wizualne, takie jak zdjęcia i grafiki, muszą mieć tekst alternatywny, który opisuje ich zawartość.
– kontrast między tekstem a tłem musi być odpowiednio wysoki, aby tekst był czytelny nawet dla osób z wadami wzroku.
– nagrania wideo powinny być opatrzone napisami, a treści audio transkrypcjami.
Funkcjonalność:
– strona musi być w pełni obsługiwana za pomocą klawiatury, bez konieczności używania myszy.
– formularze muszą być zrozumiałe i łatwe w obsłudze, np. poprzez odpowiednie etykiety pól.
Zrozumiałość:
– treści powinny być napisane prostym i zrozumiałym językiem.
– strona powinna posiadać jasną strukturę nawigacji, np. menu, które intuicyjnie prowadzi użytkownika do poszukiwanych informacji.
Solidność:
– witryna musi działać poprawnie na różnych urządzeniach i przeglądarkach.
– kod strony powinien być zgodny z aktualnymi standardami, aby ułatwić jej działanie na technologiach wspierających, takich jak czytniki ekranowe.
W praktyce oznacza to najczęściej konieczność:
– uzupełnienia grafik o opisy (tzw. alt tagi),
– stworzenia wersji mobilnej strony, jeśli jej brak,
– dodania możliwości powiększania tekstu bez utraty jego czytelności,
– przystosowania menu i nawigacji do obsługi klawiaturą,
– zadbania o to, aby użytkownik mógł łatwo cofnąć błędy w formularzach.
Kontroli zgodności będą dokonywać instytucje powołane do tego przez państwo. Audyty mogą być również przeprowadzane przez specjalistyczne firmy na zlecenie przedsiębiorców.
Brak dostosowania strony może skutkować karą finansową ok. 5000 zł lub więcej, jednak w zależności od wielkości firmy i skali naruszenia, kara może być wielokrotnie wyższa.
Spełnienie wymogów WCAG 2.1 to nie tylko obowiązek prawny, ale również sposób na dotarcie do szerszego grona klientów i poprawę doświadczeń użytkowników. Dostosowanie strony może zwiększyć zasięg Twojego biznesu, podkreślić profesjonalizm i odpowiedzialność społeczną Twojej firmy. Nie czekaj do ostatniej chwili – zadbaj o dostępność swojej witryny już teraz!
Oficjalne informacje:
https://www.gov.pl/web/
Zgłoś się do nas – pomożemy i zadbamy o Twoją firmę!
Zadzwoń, tel. 728 631 202 lub napisz biuro@onlinegroup.pl