Facebook Ads – Kilka słów o reklamie na Facebooku
Czym jest system reklamowy na Facebooku, jak działa i dlaczego warto z niego korzystać? Facebook Ads jest jednym z najczęściej używanych systemów reklamowych. Dzięki jego pomocy, możemy zareklamować się na tym największym na świecie portalu społecznościowym, oraz dotrzeć do wielu milionów osób na całym świecie. Choć reklama na Facebooku jest prosta, szybka, nie wymaga dużego budżetu i jest dostępna dla wszystkich, w dalszym ciągu wiele osób sceptycznie podchodzi do tego rodzaju reklamowania się lub nie wie zbyt wiele o nim. W tym artykule prezentujemy — czym jest Facebook Ads, jak przebiega proces tworzenia reklamy na Facebooku, jakie są jego korzyści oraz podpowiadamy, dlaczego warto reklamować się na tym portalu społecznościowym.
Kilka słów o Facebook Ads
Facebook Ads to system reklamowy Facebooka, który umożliwia dodanie reklamy na tym portalu społecznościowym. Facebook w zamian za opłatę umożliwia swoim użytkownikom emitowanie reklam innym osobom korzystającym z tego portalu. Facebook Ads ma postać managera reklam, który jest przypisany do każdego konta społecznościowego. Dzięki niemu możemy w prosty sposób — bez dodatkowych czynności czy procedur stworzyć i uruchomić swoją kampanię reklamową. Samo korzystanie z Facebook Ads nie jest dodatkowo płatne, a opłaty pobierane są jedynie za wyemitowanie reklamy. Stworzyć i opublikować reklamę możemy samodzielnie np. według wskazówek z poradników w ciągu nawet kilkunastu minut lub możemy skorzystać z ofert agencji reklamowych czy freelancerów i zlecić stworzenie reklamy.
Sama reklama na Facebooku ma różne formy. Może być to popularny post wyświetlany w aktualnościach innych osób, baner reklamowy w prawej kolumnie, reklama w messengerze czy materiał video. Sam system reklamowy daje możliwość dobrania też wielu innych parametrów (o tym w ostatnim akapicie), dzięki którym dostosujemy reklamę do swoich możliwości.
Dlaczego warto skorzystać z Facebook Ads?
Reklama na Facebooku jest bardzo korzystna i to z kilku powodów. Pierwszym z nich jest łatwość uruchamiania reklamy oraz dostępność dla wszystkich. Niezależnie od tego, jak dużym budżetem dysponujemy lub czy jesteśmy osobami prywatnymi, czy firmą możemy w każdej chwili stworzyć kampanię reklamową oraz ją wyemitować. Samo tworzenie jest proste, a w ciągu kilkunastu minut możemy opublikować promocję naszej marki, jeśli mieliśmy już styczność z managerem reklam. Możemy też zlecić to zadanie profesjonalistom i cieszyć się profesjonalną obsługą.
Drugim plusem jest targetowanie, czyli określenie grupy docelowej. Jest to jeden największych plusów reklamy na Facebooku. Dzięki niemu, możemy określać osoby, które zobaczą naszą reklamę. Przekładać się to będzie na efektywne wykorzystanie naszych pieniędzy, gdyż reklama zostanie wyświetlona osobom z konkretnej grupy tematycznej. W ten sposób możemy liczyć na dużą skuteczność i prawdopodobieństwo, że wiele osób z tej grupy zainteresuje się naszym produktem czy usługą. Trzecim plusem jest bardzo duża liczba użytkowników Facebooka, która daje wiele możliwości. Dzięki takiej grupie odbiorców, możemy bardzo dokładnie targetować, zwiększać popularność marki przy szerokim targecie oraz nie musimy obawiać się, że nasza grupa docelowa zostanie szybko “wykorzystana”. Duża liczba odbiorców reklamy w połączeniu z targetowaniem to też możliwość reklamowania się lokalnie np. w konkretnej miejscowości czy w konkretnej lokalizacji. Ten plus przypadnie do gustu szczególnie osobom, które prowadzą stacjonarny biznes i zależy im na dotarciu do osób z danego punktu na mapie. Reklamę na Facebooku możemy publikować również w wielu formach, co pozwala dokładnie i korzystnie przedstawić różne produkty np. estetyczne figurki, produkty cyfrowe, usługi czy drogie gadżety odpowiednio wybierając formę reklamy.
Jak uruchamia się reklamę na Facebooku?
Uruchamianie reklamy na Facebooku nie jest trudne i możliwe do wykonania samodzielnie. Aby rozpocząć tworzenie kampanii reklamowej, wystarczy z konta na Fb przejść do managera reklam. Opcja ta znajduje się w prawym górnym menu. Następnie otrzymany do wypełnienia 3 sekcje dotyczące celu reklamy, ustawień kampanii reklamowej oraz samej reklamy. W pierwszej sekcji wybieramy cel promocji z kilkunastu opcji takich jak wyświetlanie video, skierowanie ruchu na naszą stronę, nawiązywanie korespondencji czy zwiększenie zasięgu marki. W drugiej sekcji określamy parametry kampanii takie jak harmonogram, budżet oraz target – podając grupę docelową, która zobaczy naszą reklamę oraz wybierając wiek, płeć, lokalizację, zainteresowania, sytuację zawodową i inne opcje spośród kilkuset. W tym miejscu możemy również określić, w jakich miejscach zostanie wyświetlona nasza reklama. W trzeciej sekcji możemy stworzyć odpowiednią reklamę w postaci posta, grafiki czy materiału video, która zostanie wyemitowana.
Cena reklamy, koszty, rodzaj rozliczenia i forma płatności
Finanse i koszty reklamy na Facebooku to jedna z najczęściej poruszanych kwestii, przy okazji rozmowy o reklamie na Facebooku. Wiele osób nie wie jakiego rzędu są to kwoty oraz na jakiej zasadzie od strony finansowej działa Facebook Ads. Samo rozliczenie za reklamy następuje dopiero po wyemitowaniu kampanii — na koniec każdego miesiąca lub po przekroczeniu wcześniej określonej sumy (domyślnie jest to ok. 80 zł). Rachunek zapłacić możemy zarówno kartą płatniczą, jak i PayPalem, co jest bardzo wygodne i pozwala uregulować saldo w ciągu kilku minut. Sama reklama na Facebooku jest rozliczana przeważnie “za wyświetlanie”, choć istnieje możliwość w niektórych rodzajach reklamy np. w przekierowaniu ruchu – płacenie za kliknięcie w link i przejście do naszej witryny. Aby było to możliwe, na koncie musimy wydać równowartość 10 dolarów.
Cena reklamy na Facebooku jest różna i zależy od formy rozliczenia, jaką wybierzemy. W większości przypadków koszty naliczane są na podstawie aukcji reklamy, czyli cena za wyświetlanie jednej reklamy jest różna w danej chwili i zależy od popytu. Możemy jednak samodzielnie określić maksymalny koszt wyświetlenia jednej reklamy, kliknięcia w jeden link np. na 2 zł czy zaznaczyć opcję wybrania najtańszej emisji reklamy, gdzie nie mamy gwarancji, że uzyskamy tyle wyświetleń, ile sobie zażyczyliśmy. Przeważnie w cenie ok. kilkunastu złotych możemy dotrzeć do ok. kilkuset — kilku tysięcy osób.