Jak określić grupę docelową i dotrzeć do konkretnych osób?
Określenie odpowiedniej grupy docelowej jest niezwykle ważną kwestią np. podczas tworzenia kampanii Google Ads. Jeśli się do tego nie przyłożymy lub jeśli po prostu tego nie zrobimy – nie uzyskamy zadowalających efektów, nawet pomimo utworzenia świetnej reklamy. Wtedy środki przeznaczone na kampanię mogą zostać całkowicie zmarnowane. Aby do tego nie dopuścić, należy poświęcić czas na charakterystykę swoich odbiorców.
Czym jest grupa docelowa?
Grupa docelowa, czyli target audience, to osoby bądź firmy, które potencjalnie mogą być zainteresowane produktem bądź usługą naszego przedsiębiorstwa. Grupy te zwykle definiuje się na podstawie pewnych wspólnych cech, takich jak np. płeć, wiek, lokalizacja, zainteresowania, zachowanie, zawód czy poziom wykształcenia.
Dlaczego określenie grupy docelowej jest takie ważne?
Efektywny marketing jest niemożliwy bez określenia grupy docelowej. Zadowalające wyniki można uzyskać wyłącznie wtedy, kiedy dotrze się do osób, które są faktycznie zainteresowane daną ofertą. Wówczas można mieć pewność, że nie „przepali” się budżetu a wyświetlenia reklamy przyniosą korzyści.
Niezależnie od branży i rodzaju działalności należy zadbać o to, aby kampanie marketingowe, takie jak Google Ads, trafiały do odpowiedniej grupy. Określenie target audience pozwala lepiej poznać swoich odbiorców, ale i wiąże się z innymi zaletami:
- pozwala stworzyć skuteczną strategię marketingową;
- umożliwia precyzyjne targetowanie w przypadku działań płatnych;
- pozwala zaplanować ścieżkę zakupową klienta;
- pozwala dobrać najlepsze frazy kluczowe;
- umożliwia określenie konkurencji oraz wyróżnienie się na ich tle.
Jak określić odpowiednią grupę docelową?
Podczas określenia grupy docelowej należy wziąć pod uwagę dane – demograficzne, geograficzne, psychograficzne czy behawioralne.
Najłatwiejsze do określenia są kryteria demograficzne. Aby określić grupę pod tym kątem, należy uzyskać takie dane jak: wiek, płeć, stan cywilny, wykształcenie, wykonywany zawód, liczba dzieci, wyznanie, uzyskiwane dochody.
Kryteria geograficzne dotyczą tego, gdzie znajdują się użytkownicy, którzy mogą być zainteresowani produktami lub usługami danej firmy. Dane te są bardzo ważne w przypadku pozycjonowania lokalnego. Do kryteriów geograficznych zalicza się: kraj, region, miejsce zamieszkania, odległość od sklepu czy firmy, wielkość zamieszkiwanej miejscowości.
Z kolei kryteria psychograficzne mają pomóc w ustaleniu profilu psychologicznego grupy docelowej. Pozyskanie takich danych nie jest łatwe. Do takich kryteriów należy: styl życia, wartości, zainteresowania i hobby, cechy osobowości.
Równie ważne są także dane dotyczące zachowania grupy odbiorców i tego, jak odbiera ona skierowany do niej przekaz. W przypadków kryteriów behawioralnych należy określić: lojalność wobec marki, wiedzę na temat produktu, jakie aktywności są podejmowane w internecie, jakie cechy produktów są atrakcyjne dla odbiorców, intensywność stosowania danego produktu czy też gotowość do dokonania zakupu.
Jakie narzędzia umożliwiają ustalenie grupy docelowej?
Aby maksymalnie ułatwić i przyspieszyć ustalenie grupy docelowej należy skorzystać z różnych narzędzi, które pomagają uzyskać dokładne informacje na temat użytkowników. Warto np. zdecydować się na skorzystanie z takiego programu jak Google Analytics. Narzędzie to pozwala uzyskać podstawowe dane na temat odbiorców, takie jak płeć, wiek czy lokalizacja. Ale umożliwia również ustalenie jak użytkownicy zachowują się na stronie i jak w ogóle na nią trafili. Podczas weryfikacji tych danych warto wziąć pod uwagę tych użytkowników, którzy dotarli do etapu konwersji, ale najlepiej wziąć pod uwagę wszystkich.
Cenne informacje można również uzyskać dzięki social mediom, mailingowi, przeglądarkom internetowym czy wcześniejszym kampaniom reklamowym. Można sprawdzić w nich statystyki dotyczące zachowań, używania poszczególnych urządzeń, zatrzymywania się w konkretnych miejscach na stronie itd. Narzędzia te mogą być ogromnym wsparciem podczas określania grupy docelowej swojej marki.