Jak pozycjonować stronę, by osiągnąć satysfakcjonujące efekty?
Jak pozycjonować stronę www, by być jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania? Dziś na blogu poruszamy kluczowe kwestie, które warto poznać, by ustrzec się popularnych błędów. Podpowiadamy również, czy do pozycjonowania warto zaangażować agencję SEO.
Jak pozycjonować stronę? 5 istotnych kwestii
Regularne zmiany w algorytmie Google
Co kilka miesięcy wszystkie branżowe serwisy o SEO alarmują o kolejnych rewolucyjnych zmianach i przetasowaniach w SERP-ach. Częstym tego powodem są aktualizacje algorytmu Google – niekiedy są one oficjalnie potwierdzone, a innym razem wynikają np. z usterki (tak było w nocy z 10 na 11 sierpnia bieżącego roku). Ostatnia, oficjalna aktualizacja algorytmu miała miejsce w maju (był to May Core Algorithm Update 2020). By skutecznie pozycjonować stronę internetową, warto śledzić newsy branżowe. Dzięki tej wiedzy łatwiej interpretować wszelkie wahania w wynikach wyszukiwarki.
Kilkaset czynników rankingowych
O czynnikach rankingowych, czyli elementach, które wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, i ich liczbie w branżowym środowisku krążą legendy. Mówi się, że jest ich około 200-250. Nie wszystkie są znane i ujawnione. Na pewno istotna jest szybkość ładowania się strony, obecność metadanych o odpowiedniej, nasyconej słowami kluczowymi, treści, zastosowanie linkowania wewnętrznego i wiele, wiele więcej. Warto poznać czynniki, o których wiadomo, że wpływają na pozycję naszej strony, by – jeśli zachodzi taka potrzeba – móc je skorygować.
Legalnie i etycznie
Na rynku usług SEO znajdą się i tacy specjaliści, którzy – by szybko osiągnąć efekty – sięgają po metody nietetyczne lub wręcz przez Google zabronione. Nieetetyczny jest np. keyword stuffing, czyli nadmierne nasycenie tekstów na stronie lub meta tagów słowami kluczowymi. Z kolei za ryzykowne Google uznaje automatycznie generowane treści – jeżeli publikuje się je na stronie, by manipulować wynikami w SERP-ach, to Google może nałożyć na taką stronę filtr, co skutkuje obniżeniem jej pozycji. Niewiedza nie zwalnia z odpowiedzialności – przed rozpoczęciem pozycjonowania strony www, warto poznać techniki i metody, przez które Google może nas ukarać.
Pozycjonowanie to proces ciągły
Pozycjonowanie stron internetowych, by przynosiło długotrwałe efekty, nie jest działaniem jednorazowym lub planem do zrealizowania w 2-3 miesiące. Innymi słowy taka usługa, by strona nie tylko była wysoko w wynikach wyszukiwarki, ale i utrzymała tę pozycję, powinna być realizowana długofalowo. Konkurencja nie śpi i może podjąć szereg działań, które mają na celu poprawę pozycji ich strony w wynikach wyszukiwania – kosztem np. naszego serwisu. Dlatego z pozycjonowania – nawet gdy efekty już są satysfakcjonujące – nie warto rezygnować i nadal kontynuować optymalizację on-site i off-site.
Efekty nie przyjdą od razu
Pozycjonowanie jest procesem, który nie przyniesie natychmiastowych rezultatów. Firmy, które podpiszą z agencją SEO umowę i liczą na natychmiastowe przetasowanie w SERP-ach na swoją korzyść, mogą się rozczarować i ją wypowiedzieć. Warto edukować klientów, by byli oni świadomi, że należy wykonać szereg czynności i realizować je sukcesywnie przez kolejne tygodnie lub miesiące, by strona zaczęła się pojawiać na coraz wyższych pozycjach w wyszukiwarce. Szacuje się, że na efekty trzeba czekać od 3 do 6 miesięcy – ta liczba zależy od stanu wyjściowego strony i jej widoczności przed podjęciem działań SEO.
Jak pozycjonować stronę – samodzielnie czy zlecić to agencji?
Jak pozycjonować stronę? Biorąc pod uwagę wszystkie kwestie, które zostały poruszone powyżej, odpowiedź może być tylko jedna: lepiej zlecić to agencji SEO. Pozycjonowanie stron, by było skuteczne, jest procesem długotrwałym, wymagającym wiedzy z przeróżnych dziedzin: nie tylko SEO, ale także content marketingu, analityki internetowej, UX oraz przeróżnych zagadnień IT. Zasady, jak robić to dobrze i czynniki rankingowe, stale się zmieniają. Specjaliści z agencji SEO trzymają rękę na pulsie i monitorują aktualizacje algorytmu i nowe wytyczne od Google, by działać efektywnie.