Jak zaprojektować funkcjonalne menu strony internetowej?
Nawigacja na stronie internetowej jest niezwykle istotna – to właśnie dzięki niej użytkownik, ale i roboty indeksujące mogą poruszać się w obrębie serwisu. Funkcję nawigacyjną pełni przede wszystkim menu strony. Wyjaśniamy, jak stworzyć funkcjonalne menu nawigacyjne i co wpływa na jego działanie?
Czym jest „użyteczne” menu strony internetowej?
Użyteczne menu to takie, które spełnia funkcję nawigacyjną, czyli umożliwia użytkownikowi szybko zrozumieć strukturę strony i poruszać się po niej w taki sposób, by wiedzieć, jak trafić do konkretnego celu.
Menu powinno znajdować się w widocznym miejscu. Zwykle umieszcza się go w tak zwanej sekcji above the fold – czyli w obszarze, który jest jako pierwszy widoczny po załadowaniu się strony. Jest to górna część witryny. Użytkownicy są przyzwyczajeni do takich rozwiązań – to właśnie dzięki nim mogą intuicyjnie poruszać się na stronie, nawet jeśli wchodzą na nią pierwszy raz. Co ważne, menu powinno spełniać kryteria użyteczności UX oraz wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie stron www – tym sposobem przyniesie korzyści w wynikach wyszukiwania.
Rodzaje menu na stronach internetowych
Menu na stronie internetowej może być różne. Najczęściej stosuje się:
- Menu poziome – to klasyczny wariant, który można spotkać na większości stron. Sprawdzą się zarówno w mniej, jak i bardziej rozbudowanych witrynach. Może rozwijać się na różne sposoby, w zależności od budowy strony i jej przeznaczenia. Takie menu wyróżnia się poziomym paskiem, który znajduje się na wysokości logo lub pod nim;
- Menu pionowe (boczne) – może stanowić główne menu, ale także uzupełniające. Menu pionowe jest charakterystyczne dla kategorii, stron filtrowania czy blogów prezentujących spis artykułów. Często stosuje się je w przypadku większych sklepów do nawigacji po kategoriach z produktami;
- Hamburger menu – to menu zwinięte, które skrywa się pod symbolem trzech kresek, określanych jak hamburger. Stosuje się je przede wszystkim w wersji mobilnej witryny, ale sprawdza się doskonale również w wersji na komputer. Z racji popularności tej ikonki, jest ona zaliczana do standardowych elementów stron;
- Menu w stopce strony – taka forma menu to jest stosowana wtedy, kiedy w górnej części strony znajduje się wyszukiwarka, z której głównie korzystają klienci.
Jakie elementy powinny się znaleźć w funkcjonalnym menu?
Struktura menu powinna być dobrze przemyślana i przygotowana dla konkretnego odbiorcy. Z tego powodu twórca menu powinien wiedzieć, kto kupuje jego produkty lub kto korzysta z jego usług, czego potrzebuje, czego szuka i czy łatwo tej osobie poruszać się po serwisie. Dzięki temu dane menu będzie przejrzyste i bardziej czytelne dla konkretnej grupy docelowej.
Elementy, które muszą się znaleźć w menu
W każdym menu powinny się znaleźć:
- główne kategorie i podkategorie;
- strona główna (zwykle ikonka domku);
- sekcja O mnie/O nas/O firmie;
- kontakt;
- aktualności/blog/poradniki;
- inne zakładki charakterystyczne dla konkretnej działalności;
- promocje itd.
O czym pamiętać tworząc menu?
Tworząc menu dla swojej strony powinno się pamiętać o:
- nazewnictwie – poszczególne kategorie i podkategorie, a także inne podstrony powinny posiadać znajome i intuicyjne nazewnictwo, które nie będzie wprowadzić użytkowników w błąd i pozwoli im się poruszać intuicyjnie po stronie;
- kolorach – menu powinno się wyróżniać kolorystycznie, ale jednocześnie powinno tworzyć ze stroną spójną całość;
- podświetleniu – dobrym pomysłem jest zastosowanie podkreśleń lub podświetleń, które sprawią, że menu będzie od razu widoczne po wejściu na stronę;
- działaniu – menu powinno działać poprawnie, a każda kategoria, która się w nim zajmuje, musi posiadać docelowy adres URL;
- dostosowaniu do urządzeń mobilnych – menu powinno się tworzyć tak, aby wyświetlały się poprawnie zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych, takich jak smartfon czy tablet.
Menu to niezwykle ważny element każdej strony internetowej. Z tego powodu powinno się je tworzyć bardzo dokładnie i z myślą o grupie docelowej witryny. Co ważne, nawigacja w serwisach jest czynnikiem rankingowym, który pozwala osiągnąć lepsze wyniki pozycjonowania oraz konwersji.