Jak zmniejszyć ilość opuszczanych koszyków w sklepie internetowym?
Porzucone koszyki to nic innego jak niedokończone transakcje. Bardzo często dochodzi do sytuacji, kiedy klient miał już zapłacić za zakupy, ale jednak ostatecznie rozmyślił się lub coś mu przeszkodziło. Nie jest to zjawisko wyjątkowe i ma miejsce w każdym sklepie – według statystyk dotyczy niemal 2/3 zakupów internetowych! Jeśli jednak liczba opuszczonych koszyków jest większa – warto przyjrzeć się temu zjawisku i zastanowić się, jak to zmienić.
Dlaczego klienci porzucają zakupy?
Najpierw warto obliczyć, ile procent osób zainteresowanych naszą ofertą ostatecznie finalizuje zakupy, a ile procent porzuca koszyki. Jeśli liczba ta przekracza 60% – najlepiej przeanalizować tę sytuację. Klienci najczęściej rezygnują z zakupów z powodu:
- wysokich kosztów wysyłki – gdy wartość całego zamówienia nie jest zbyt wysoka, klientów zniechęca zwykle wysoki koszt wysyłki. Nikt nie chce zapłacić 30 złotych za przedmiot i aż 18 złotych za przesyłkę. Klienci nie lubią również ukrytych kosztów, o których dowiadują się dopiero tuż przed zrobieniem przelewu. Wszystko co jest związane z kosztami powinno być proste, jasne i łatwe do odnalezienia na stronie. Warto nawiązać współpracę z kilkoma firmami kurierskimi, które oferują różne koszty oraz różną szybkość dostawy. Dobrym pomysłem jest również szybka dostawa na ostatnią chwilę dla osób, które, aby otrzymać przesyłkę kolejnego dnia, będą w stanie zapłacić więcej;
- konieczności zarejestrowania konta – wielu klientów nie chce zakładać kont w sklepach internetowy, ponieważ wiąże się to z koniecznością poświęcenia więcej czasu, aktywacją nowego konta, podaniem danych wrażliwych oraz otrzymywaniem w przyszłości reklam i newsletterów, które ich nie interesują. Z tego powodu warto umożliwić klientom zakup bez rejestracji konta;
- braku zaufania – jeśli strona wygląda nieprofesjonalnie, brak recenzji produktów dotychczasowych klientów, a firmę nie sposób znaleźć w wyszukiwarce – potencjalni klienci wietrzą oszustwo, z tego powodu warto zainwestować w profesjonalną, szybką stronę internetową czy takie rozwiązania jak reklama dla e-commerce;
- skomplikowanego procesu zakupu – udowodniono, że jeśli od strony produktowej do sfinalizowania zamówienia należy wykonać więcej niż pięć kroków, klient zniechęca się;
- braku możliwości edycji koszyka – jeśli klient dodał złą ilość artykułów do koszyka i nie może tego szybko zmienić istnieje duże prawdopodobieństwo, że porzuci koszyk lub nie będzie zamawiać z naszej strony w przyszłości.
Jakie zmiany wprowadzić w swoim sklepie internetowym?
Skoro już wiemy, co może być przyczyną rezygnowania z zakupów – należy się zastanowić, co zmienić w swoim sklepie, aby użytkownicy przestali porzucać koszyki. Warto korzystać z raportów marketingowych albo z programów umożliwiających prześledzenie działania klientów na stronie (gdzie się dłużej zatrzymują, co ich interesuje najbardziej itd.). Ważne jest ustalenie, na którym etapie użytkownicy rezygnują z zakupów. Jeśli cena produktu jest bardzo wysoka dobrym pomysłem będzie wprowadzenie darmowej wysyłki bądź darmowej wysyłki od pewnej kwoty. Warto oferować również rabaty, także na pierwsze zamówienie – istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient nie porzuci koszyka i wróci w przyszłości po kolejne artykuły. Należy także przeanalizować funkcjonowanie strony – być może trudno znaleźć produkty, brakuje bardziej dokładnych kategorii albo podstrony nie są podpięte do menu głównego. Obsługa sklepu internetowego powinna być intuicyjna. Ponadto warto wprowadzić wiele metod płatności i współpracować z co najmniej kilkoma firmami kurierskimi. Strona zaś powinna posiadać certyfikat SSL, który chroni dane klientów i wzbudza w nich zaufanie. Nie da się odzyskać już porzuconych koszyków, ale można temu zapobiec w przyszłości stosując kilka rozwiązań, np. przygotować FAQ, infolinię i chatboty, aby klient zamiast rezygnować z zakupów mógł szybko znaleźć rozwiązanie swojego problemu.