Jakie informacje o użytkownikach gromadzi Google? Do czego je wykorzystuje?
Każdego dnia miliony osób korzysta z Internetu i to kilka razy dziennie, nawet przez długie godziny. Google w tym czasie jest w stanie odpowiedzieć zgodnie z oczekiwaniami niemal na każde pytanie. Wielu użytkowników zastanawia się, skąd Google wie, że lubimy czytać książki fantastyczne, że planujemy zakup mebli do kuchni czy mamy zwierzęta domowe? Jak to się dzieje, że reklamy są do nas tak dopasowane?
Jakie informacje zbiera o nas Google?
Google zapewnia użytkownikom niezwykle szeroki zakres usług, w tym wyszukiwarkę, ale i wiele bezpłatnych narzędzi, takich jak skrzynka e-mail, mapy, wirtualny dysk, kalendarz czy sklep z aplikacjami. Do wszystkich tych usług logujemy się za pomocą tego samego loginu i hasła i wszystko jest ze sobą ściśle powiązane. Dzięki temu gigant technologiczny otrzymuje na nasz temat wiele informacji. Czego dotyczą owe informacje?
- dane osobiste – użytkownik rejestrując się sam podaje imiona, nazwisko, wiek, numer telefonu czy adres zamieszkania. Informacje przekazuje się także w treści e-mail, wykonując fotografie, filmy, a także wyrażając opinię w sieci;
- dane techniczne – takie jak ustawienia przeglądarki, system operacyjny, sieć komórkowa, IP, a nawet raporty dotyczące aktywności systemu czy awarii;
- aktywności w sieci – a nawet informacje na temat tego, gdzie się przebywa lub przebywało (dzięki GPS w telefonie).
Czy można sprawdzić, co wie Google na nasz temat?
Google nie tylko zbiera informacje, ale i pozwala ustalić, jakie dane mogą być gromadzone na nasz temat, a jakie nie. Gigant technologiczny umożliwia również sprawdzenie tego, co zebrał na nasz temat dotychczas. Aby to sprawdzić, należy wejść na stronę https://myaccount.google.com/ i wybrać „Dane i prywatność”, a następnie „Moje centrum reklam”. Można tam znaleźć informacje na nasz temat, takie jak nazwisko, płeć, wiek czy wykształcenie.
Po co Google gromadzi informacje?
Google gromadzi dane na temat użytkowników, aby móc zaoferować im jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb i zainteresowań usługi oraz reklamy. Dzięki temu wyniki wyszukiwania są trafne.
W przypadku wielu usług oraz aplikacji, takich jak Gmail, YouTube czy reklamy, informacje na temat użytkowników muszą być gromadzone, aby zapewnić im bezpieczeństwo i móc dopasować usługi do ich potrzeb. Co ważne, by to bezpieczeństwo zachować, Google nie tylko zbiera dane, ale i analizuje treści, aby się upewnić czy nie naruszają one regulaminu i nie są to materiały nielegalne czy złośliwe.
Zbierane dane a Google Ads
Informacje na temat użytkowników wykorzystuje również aplikacja Google Ads, aby dotrzeć do konkretnej grupy docelowej i móc personalizować oferty, reklamy i treści. Reklamy pojawiają się nie tylko w wyszukiwarce, ale i na innych stronach internetowych czy w serwisie YouTube. Google tworzy specjalne grupy docelowe z osobami, które posiadają konkretne cechy, takie jak płeć, wiek, znajomość języków obcych, wykształcenie czy też zamiary zakupowe. Dane grupy są wybierane przez reklamodawców podczas konfigurowania czy optymalizacji kampanii reklamowej. Dzięki temu, osoby, które posiadają dzieci, mają styczność z ofertą ubrań dla dzieci, a właściciele zwierząt widzę reklamy z zabawkami i innych produktami dla psów i kotów. Do danej grupy odbiorczej pozwalają dotrzeć: dane demograficzne, hobby i zainteresowania, zakupy online, wydarzenia z życia i różne interakcje na stronach internetowych.