Twoje profile w Social Mediach – kiedy zacząć działać ze specjalistami?
Każda firma zaczynając przygodę z prowadzeniem przedsiębiorstwa musi znaleźć konkretnego klienta, a co najważniejsze zareklamować siebie tak, aby zyski przyniosły korzyści z prowadzonej działalności. Ugruntowana pozycja i spójny wizerunek w Internecie dają satysfakcję całej firmie, ale – co ważniejsze – potencjalnemu odbiorcy, ponieważ profesjonalna wizualizacja przyciąga klienta w każdym wieku.
Dane statystyczne pokazują, że większość konsumentów przed zakupem wykazują zainteresowanie produktu i jego opinii w mediach internetowych. Dlatego ważne jest, aby Twoja marka była w social mediach, mogąc tym sposobem wybić się na tle konkurencji i osiągnąć zamierzone cele sprzedażowe.
Dobry początek Twojej firmy
Zastanawiasz się czy zacząć działać ze specjalistami od początku prowadzenia działalności? Na to pytanie powinieneś odpowiedzieć sobie sam, poprzez wyliczenie budżetu na specjalistów od marketingu. Musisz wiedzieć, że nie jest to koszt jednorazowy i zazwyczaj (przy więcej niż 1 kanale) wahający się od ok. 1000 zł w górę. Poniżej tej kwoty trudno będzie znaleźć dobrą agencję działającą w branży social mediów, która zajmie się pełną obsługą Twojego biznesu.
Na tworzenie reklamy składa się kilka osób. Jest to grafik odpowiedzialny za obrazy i wizualny wygląd strony. Specjalista od social mediów, którego zadaniem jest prowadzenie stron, planowanie harmonogramu publikacji i tworzenie contentu. Ostatnią ważną osobą jest specjalista performance odpowiedzialny za nakreślenie i optymalizację kampanii reklamowych. Budżet, który pokryje koszty pracy specjalistów, a także reklamy na kanałach Facebook Ads, czy Instagram będą wahały się od 2 000 tys. – 3 000 tys. Jeśli Twoja firma będzie się rozwijała poprzez większą ilość sprzedaży i coraz to większy zakres klientów w sieci, wtedy Twój budżet reklamowy będzie pracował coraz bardziej efektywnie.
Plusy wewnętrznego marketingu
Koszty pokrycia specjalistów często mogą przerażać młodych przedsiębiorców. Wybór agencji reklamowej jest ważny i nie musisz się spieszyć, jeśli nie jesteś na tyle pewny, aby działać z konkretnym zespołem. Zrozumiałe jest również to, że jedno- lub kilkuosobowe firmy mogą nie mieć wystarczająco dużo budżetu, dlatego postaw na rozwój wewnętrzny, dokształcanie się i wejście w świat marketingu na własną rękę.
Budowanie marketingu wewnętrznego będzie dobrym pomysłem dla marek osobistych. Często konkretny influencer nie może zgrać się z agencją reklamową na poziomie komunikacji. Język przekazu jest dla nich bardzo ważny, ponieważ jest to ich główne narzędzie do zarabiania pieniędzy. W takim wypadku, lepiej zatrudnić kogoś wewnętrznie, kto pozna tę osobę oraz jej potrzeby i wymagania. Wewnętrzy marketing pomaga wam lepiej się poznać oraz określić wspólnie swoje cele sprzedażowe i marketingowe. Zaufanie jest bardzo ważne i to napędza do działania również firmy z dużą ilością pracowników.
Szkolenie Twojej firmy z mediów społecznościowych
Prowadzenie działań z zakresu marketingu nie jest proste. Należy zapoznać się z polityką social mediów oraz tym, jak ona wpływa na wyniki sprzedażowe dla pojedynczych i kilkuosobowych firm. Rozwiązaniem, które powinno zastosować się w firmie są zamknięte szkolenia z social mediów. Szkolenie przygotowywane jest indywidualnie i dotyczy zawsze profilu działalności danego przedsiębiorstwa. Na początku przygotowywany jest brief, w którym zawarte są pogłębione pytania dotyczące oczekiwań względem szkolenia oraz konkurencji na rynku. Następnie są tworzone plany merytoryczne szkolenia i dedykowane materiały.
Wiele agencji i platform edukacyjnych organizuje szkolenia dedykowane z zakresu prowadzenia profili na platformach: Facebook, Instagram, Linkedln czy Twitter. Szkolenie dotyczy ustawiania reklam na tych kanałach oraz efektywnej strategii komunikacji marki oraz tworzenia spójnego wizerunku. Dodatkowo zazwyczaj każdy uczestnik otrzymuje dostęp do platformy szkoleniowej, gdzie znajdują się profesjonalne kursy dotyczące tworzenia reklam na Facebooku, budowania lejka sprzedażowego, kreowania angażujących i wartościowych treści na fanpage’u marki, a także reklam w systemie Google Ads.
Agencja Social Media – jaką wybrać?
Przy wyborze agencji reklamowej należy kierować się pewnym kryterium, które pomoże wybrać najlepszych specjalistów w swojej dziedzinie.
Na początek należy określić obszar działania jaki Twoja firma potrzebuje. Powinieneś przeprowadzić szczegółowy research i konkretnie określić swoje potrzeby w obszarach digital marketing. Są to: agencje SEO, SEM, agencje kreatywne itp. Konkretnie wyrażone oczekiwania dadzą w pełni satysfakcjonującą obsługę Twoich kanałów w mediach społecznościowych.
Na rynku jest coraz to więcej agencji reklamowych, które reklamują swoje usługi w różnych obszarach. Ważne jest aby, wybrać firmę z doświadczeniem lub z jej pozytywnymi zrealizowanymi projektami. Profesjonalna agencja powinna pokazać Ci swoje portfolio i konkretny efekt marketingowo – sprzedażowy.
Warto jest ustalić pewny proces pracy przy tworzeniu materiałów graficznych oraz treści. Należy pytać i nie odkładać tego na później, konkretna komunikacja przynosi zyski i dobrą współpracę. Najważniejsze jest ustalenie skąd agencja czerpie inspiracje do tworzenia reklam, jak będzie wyglądał harmonogram publikacji, kiedy otrzymasz treści do akceptacji, czy jest możliwość prowadzenia profili w języku obcym. Dobra gotowość na pierwsze spotkanie pozwala uniknąć potem niepotrzebnych nieścisłości i wątpliwości, co do współpracy.
Istotne jest również raportowanie z danych działań reklamowych i sprzedażowych. Zapoznaj się tym, jak specjaliści optymalizują kampanie, na co głównie zwracają uwagę i czy doglądają ich codziennie. Powinieneś mieć wgląd do całego przebiegu kampanii, najlepszym sposobem jest raportowanie raz w miesiącu w formie danych liczbowych, a także zrzutów ekranu prezentując najlepiej działające reklamy oraz posty.
Najważniejsze – umowa. Szczegóły, które powinny znaleźć się w umowie to:
- czas i miejsce podpisania umowy,
- strony, między którymi ma być zawiązana umowa,
- czas trwania umowy,
- okres wypowiedzenia umowy,
- profile i kanały, które mają być prowadzone w sieci,
- sposób oraz czas tworzenia i wysyłania materiałów do akceptacji,
- ilość ewentualnych poprawek w treściach i grafikach,
- godziny moderacji konta i ewentualnych kosztów związanych z innym okresem czasu,
- budżetu mediowego oraz obsługowego z dokładnym podziałem,
- warunków odpowiedzialności stron,
- czas stworzenia i dostarczenia raportu do klienta.
Zalety marketingu zewnętrznego
Współpraca z agencją będzie ciekawym etapem dla Twojej firmy, ponieważ wzbogaci Cię o nowe doświadczenia oraz pomysły, jakie dają Ci osoby z zewnątrz. Kluczowe zalety tego rozwiązania to przede wszystkim zespół wykwalifikowanych specjalistów. Osoby te nieustannie podnoszą swoje umiejętności poprzez liczne szkolenia z zakresów ich działań. Zajmą się one stworzeniem wizualnego wizerunku Twojej firmy, będą odpowiedzialne za kampanie reklamowe oraz będą czuwać nad budżetem promocyjnym. Na pewno spotkałeś się nieraz z burzą mózgów w firmie czy w innych miejscach społecznych.
W agencji reklamowej również to istnieje. Wiele osób w różnym wieku, z różnymi zainteresowaniami, pracuje nad wspólnym projektem, wymieniając się wspólnymi doświadczeniami, tak, aby dojść do jednego „złotego contentu”. Zaletą jest również dostęp do narzędzi z zakresu projektowania graficznego, planowania zadań, tworzenia harmonogramu, budowy lejków sprzedażowych i wielu innych. Takie agencje mają dostęp do narzędzi analitycznych m. in. NapoleonCat, Sotrender czy Brand24. Plusem jest szybkie rozwiązanie problemu konta czy kwestia własności profilów, dzięki doświadczeniu w kontakcie z suportem Facebooka.
Ostatnim punktem są ustandaryzowane procedury, które mają za zadanie usprawnić komunikację z klientem oraz szybszą reakcję w przypadku komplikacji. Tym samym Twój wizerunek internetowy nie będzie miał prawa podupaść wizerunkowo ze względu na to, że specjaliści z marketingu internetowego szybko uporają się z tym problemem.
Reasumując, to jakie podejmiesz decyzje zależy od Ciebie. Przede wszystkim ważny jest budżet, jaki przeznaczysz na działania reklamowe – to on będzie warunkować zakres tych działań, dotarcie do klienta i efektywność podjętych kroków. Jednak istnieje również tańszy wybór, który niekoniecznie oznacza gorsze wyniki. Wiąże się ono z nowym doświadczeniem, nabyciem nowej wiedzy i stworzeniem wyjątkowego działu marketingowego.
Podejmując taką decyzję, skup się na wadach i zaletach jakie przyniesie to Twojej działalności.