Czym są certyfikaty Google Ads i dlaczego warto je mieć?
Certyfikaty Google Ads to dokumenty akredytowane przez Google, które umożliwiają zweryfikować znajomość obsługi reklam Google Ads. Każdy użytkownik może dziś posiadać maksymalnie siedem certyfikatów.
Certyfikaty Google Ads
Każdy pracownik agencji reklamowej może zdobyć aż siedem certyfikatów Google Ads, takich jak:
- reklama w sieci reklamowej,
- reklama w sieci wyszukiwania,
- reklama produktowa,
- reklama wideo,
- reklama promująca aplikacje mobilne,
- pomiar skuteczności reklam,
- kreacje Google Ads.
Wszystkie poza jednym certyfikatem (kreacje Google Ads) są brane pod uwagę podczas oceny agencji w programie Google Partners. Należy zauważyć, że każda osoba, która ma konto w systemie Skillshop ma indywidualnie przydzielane egzaminy, a dostęp do szkoleń, materiałów i właśnie samych egzaminów jest całkowicie bezpłatny.
Certyfikaty a program Google Partners
Certyfikaty Google Ads są potrzebne do weryfikacji biegłości pracowników danej agencji, która aspiruje do programu partnerów Google. Aby agencja mogła zostać partnerem Google – 50% spośród wszystkich pracowników, którzy są połączeni z kontem zarządzanym (MCC), musi posiadać co najmniej jeden certyfikat z wyżej wymienionych. Istnieje jednak pewien wyjątek – kiedy agencja posiada ponad 200 specjalistów, wystarczy, aby 100 osób uzyskało certyfikaty.
Rodzaje certyfikatów Google Ads
Aby zdobyć dany certyfikat, należy wykazać się wiedzą dotyczącą machine learning, jego zalet, wad, jaki ma wpływ na optymalizację kampanii itd. Ważne jest to, by pracownik rozumiał jak Google Ads działa w praktyce – warto zauważyć, że wśród egzaminacyjnych pytań można znaleźć takie, w których należy zaznaczyć, co klient powinien zrobić w danej sytuacji. Jaki zakres wiedzy obowiązuje w przypadku poszczególnych certyfikatów?
- reklama w sieci reklamowej – pracownik musi wiedzieć, jak działa kampania displayowa, potrafi korzystać z formatów elastycznych i grup odbiorców, wie, jakie reguły dotyczą remarketingu itp.;
- reklama w sieci wyszukiwania – specjalista zna mechanizm reklamy w wynikach wyszukiwania, potrafi zarządzać ustawieniami na poziomie kampanii, grup czy słów kluczowych, potrafi też dopasować frazy kluczowe, wie jak zarządzać stawkami i zna funkcje odbiorców reklam;
- reklama produktowa – pracownik powinien znać zasady reklamowe dotyczące Google Merchant Center, wytycznych feeda produktowego czy jego optymalizacji. Aby zdobyć ten certyfikat powinno się również wiedzieć, co wpływa na skuteczność kampanii produktowej i jak wykorzystać machine learning;
- reklama wideo – ważna jest wiedza na temat przewagi reklamy YT nad reklamą tradycyjną i tym, jak postrzegana jest ona przez użytkowników. Należy znać rodzaje kampanii, jej cele i sposób ich realizacji;
- reklama aplikacji mobilnej – specjalista powinien wiedzieć, co jest ważne dla użytkownika w takich aplikacjach, czym różnią się one od stron www, jakie są strategie budowania aplikacji mobilnych itd.;
- pomiar skuteczności reklam – aby otrzymać ten certyfikat należy rozumieć i potrafić analizować informacje oraz przełożyć je na wnioski i w końcu decyzje marketingowe;
- kreacje Google Ads – należy posiadać wiedzę na temat przygotowania skutecznych kreacji reklamowych. Pracownik powinien wykazać się wiedzą o narzędziach i zasobach Google, a także umiejętnościami wybierania i testowania najlepszych rodzajów reklam.
Jak zdobyć certyfikat Google Ads?
Aby zdobyć dany certyfikat, trzeba przystąpić do egzaminu i zdać go na minimum 70-80% w zależności od jego rodzaju. Taki egzamin jest całkowicie bezpłatny, odbywa się online i trwa 75 minut. Warto zauważyć, że certyfikaty Google Ads są ważne przez 12 miesięcy od dnia wydania, po tym czasie certyfikat wygasa i do egzaminu należy podejść kolejny raz.