Co to jest audyt UX?
Kiedy ruch na stronie internetowej jest duży, a wiele osób decyduje się na dodanie produktów do koszyka i w ostatnim momencie rezygnuje z zakupów – warto zdecydować się na audyt UX. Co to jest audyt UX? Jakie ma etapy? Na czym są przeprowadzane audyty UX?
Czym jest audyt UX?
Audyt UX, czyli Audyt User Experience, może dotyczyć strony bądź sklepu internetowego. Tego rodzaju działanie umożliwia wskazanie miejsc, w których serwis wymaga pewnej poprawy, ponieważ nie działa tak, jak powinien i tym samym powoduje problemy i nie pozwala użytkownikom na łatwy, szybki i sprawny zakup produktów lub usług. Ostatecznie w audycie UX chodzi o to, aby za pomocą różnych metod sprawić, w jaki sposób podnieść współczynnik konwersji. Większą konwersję można uzyskać wtedy, kiedy maksymalnie ułatwi się użytkownikom proces zakupu.
Jakie są etapy audytu UX?
Na czym dokładnie polega audyt UX? Co się sprawdza podczas tej czynności? Specjalista od UX za pomocą różnych narzędzi i metod sprawdza lub wykonuje:
- wskaźnik konwersji;
- ruch na stronie i zaangażowanie klientów;
- dane, które dotyczą obsługi klientów;
- dane, które dotyczą sprzedaży;
- heurystykę użyteczności;
- modelowanie mentalne;
- strukturę i prototypowanie;
- czy strona jest zgodna ze standardami UX itd.
W trakcie audytu UX szuka się problemów z ustalonych wcześniej standardów oraz celów. Ekspert także testuje działania użytkowników, czyli wykonuje wszystkie czynności wykonywane przez klientów, które prowadzą do zakupu produktu lub usługi. Warto zauważyć, że specjalista wykonujący audyt UX może przeprowadzić audyt nawet wtedy, kiedy nie ma dostępu do podstawowych wskaźników – wtedy zbiera wyniki w różnym czasie i porównuje je ze standardami, jakie dotyczą danej branży.
Co daje nam audyt UX?
Audyt UX nie załatwi jednak wszystkich problemów związanych z użytecznością strony bądź sklepu internetowego. Zwykle jest kompletnie nieskuteczny wtedy, kiedy firma zatrudniająca specjalistę, nie wdraża zaleceń. Sama wiedza na temat tego, co jest do poprawy, to zaledwie kilka procent sukcesu. Należy jednak zauważyć, że wprowadzanie poprawek wiąże się z kosztami.
Właściwe wykonanie audytu UX ma wiele zalet dla przedsiębiorstwa. Przede wszystkim zapewnia praktyczne podpowiedzi, które są oparte na dowodach, a nie jedynie przeczuciach. Właśnie dlatego UX jest taki ważny i ma znakomity wpływ na marketing. Dzięki audytowi, firma może zaprojektować stronę czy sklep w taki sposób, aby ścieżka od wyboru produktu do zatwierdzenia zamówienia była jak najkrótsza. Audyt UX podpowiada również, co warto monitorować, jakie funkcje warto wdrożyć, jak w ogóle tworzyć hipotezy na temat zachowania użytkowników i tego, jak po pewnych zmianach mogą zachowywać się w przyszłości i co w ogóle wpływa na ich zachowanie itd. A co najważniejsze – audyt UX ma realny wpływ na zwiększenie konwersji.
Kiedy i kto powinien zdecydować się na audyt UX?
Audyt UX najlepiej przeprowadzić zaraz po stworzeniu lub odebraniu gotowej strony internetowej, aplikacji lub sklepu. Warto je przeprowadzić również na konkretnych produktach i usługach, które nie przynoszą zysku mimo dużego zainteresowania potencjalnych klientów.
Inne sposoby na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
Innym sposobem na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym czy aplikacji jest zdecydowanie się na takie rozwiązanie jak kompleksowa reklama dla e-commerce, która polega na przygotowaniu planu marketingowego, który będzie całkowicie zgody ze strategią firmy. Taki plan obejmuje różne kampanie reklamowe, monitorowanie ich, pozycjonowanie, social media czy artykuły sponsorowane itd. Wszystkie działania są dobrane tak, aby przyniosły jak najlepsze efekty dla danej strony.