Jak uniknąć duplicate content na stronie firmy?
Duplicate content to bardzo istotny czynnik wpływający na pozycjonowanie strony internetowej. Wiele osób jednak nie zdaje sobie sprawę z tego, do czego może on prowadzić. Duplicate content to duży problem dla SEO. Podpowiadamy jak go uniknąć i jak sprawdzić, czy pojawia się i na naszej stronie.
Czym jest duplicate content?
Duplicate content to identyczne lub niemal identyczne treści na stronach internetowych. Co ważne, duplicate content nie dotyczy wyłącznie plagiatowania tekstów. Może on wynikać z różnorodnych czynników, takich jak na przykład powielanie tekstu na różnych podstronach jednej domeny, kopiowanie treści ze strony firmowej do opisów produktów na allegro itd.
Warto zwrócić uwagę czy nigdzie nie powielamy treści, ponieważ duplicate content ma ogromny wpływ na pozycjonowanie i to, na jakim miejscu ostatecznie znajdzie się strona przedsiębiorstwa w wynikach wyszukiwarki. Kiedy strona posiada dużą ilość duplikatów może nawet zostać usunięta z Google.
Rodzaje duplicate content
Wyróżnia się dwa rodzaje duplicate content – wewnętrzny oraz zewnętrzny. Pierwszy z nich odnosi się do treści pojawiającej się w obrębie jednej strony internetowej. Z kolei drugi typ odnosi się do tekstu pojawiającego się na różnych stronach.
Do czego prowadzi duplicate content?
Jeśli na danej witrynie można znaleźć minimum dwie strony o tej samej tematyce i z tą samą bądź bardzo podobną treścią – roboty wyszukiwarek nie będą potrafiły określić, która ze stron powinna pojawiać się w wyszukiwarce. Duplikacja powoduje:
- spadek pozycji w wyszukiwarce – co jeden z głównych powodów, przez które strona spada w wynikach Google,
- kary od Google – w przypadku dużej ilości duplikatów Google może nałożyć kary, które z kolei mogą doprowadzić do usunięcia strony z wyszukiwarki bądź znacznego obniżenia jej pozycji.
Sposoby na uniknięcie duplicate content
Wiele stron zmaga się z problemem duplicate content. Aby go uniknąć, należy:
- tworzyć unikalne treści – aby uniknąć powtarzających się treści, należy zawsze tworzyć oryginalne teksty,
- stosować linki kanoniczne – canonical tag zapobiegają powielaniu tekstów poprzez zaznaczenie, która treść jest oryginalna i jaka strona powinna znaleźć się w wyszukiwarce, a która nie powinna być brana pod uwagę,
- stosować tag noindex – jest on przydatny zwłaszcza w przypadku stron, gdzie znajdują się formularze, archiwa czy wyniki wyszukiwania. Noindex tag umożliwia wykluczyć strony, których nie chcemy indeksować i tym sposobem można uniknąć powstawania duplicate content.
Jak sprawdzić duplicate content na stronie?
Właściciel strony może w łatwy sposób sprawdzić czy w jego witrynie pojawia się identyczna lub bardzo podobna treść na różnych stronach. Można skorzystać z płatnych narzędzi, które oferują taką opcję, czyli z Senuto lub Ahrefsa. Duplikaty można również sprawdzić w darmowym Google Search Console. Jeśli na stronie występują duplikacje, w zakładce Indeksowanie pojawi się komunikat na ten temat.
Duplicate content jest poważnym problemem, który może spowodować spadek pozycji strony w wyszukiwarce. Aby go uniknąć należy postawić na unikalne oraz wartościowe treści o odpowiedniej długości. Należy również zwrócić uwagę na to, aby adresy URL posiadały poprawną strukturę i aby strona posiadała poprawne przekierowania. Dzięki tym działaniom strona ma szansę osiągnąć lepsze pozycje w wyszukiwaniach.