Organiczne wyniki wyszukiwania, czyli jakie? Poradnik dla początkujących
Czym są organiczne wyniki wyszukiwania, nazywane także naturalnymi? W jaki sposób można poprawić ich pozycje? Jakie działania podjąć, by być wysoko w rankingu Google?
Organiczne wyniki wyszukiwania
Organiczne wyniki wyszukiwania występują także wymiennie pod innymi nazwami: wyniki naturalne, wyniki bezpłatne lub Organic Search. Są to wyniki wyszukiwania, mające postać bezpłatnych linków do strony WWW. By pojawić się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, podejmuje się długofalowe działania takie jak pozycjonowanie stron WWW, co odróżnia je od wyników płatnych, które pochodzą z reklamy (np. Google Ads) lub należą do programów linków sponsorowanych.
Co wpływa na wyniki organiczne?
Jakie wyniki organiczne wyświetlają się użytkownikowi? Zależy to przede wszystkim od dopasowania poszczególnych witryn do zapytania internauty. O tym, w jakiej kolejności wyniki organiczne będą prezentowane, odpowiada mityczny algorytm wyszukiwarki Google i kilkaset czynników rankingowych. Google wysoko premiuje witryny, które mają jakościową treść, szybko się ładują na komputerach i urządzeniach mobilnych oraz są zoptymalizowane zgodnie z wytycznymi od Google. Istotne są oczywiście działania SEO, czyli np. wykorzystywanie w contencie na stronie adekwatnych słów kluczowych w odpowiednim natężeniu.
Jak algorytm wyszukiwarki Google ocenia jakość strony? Algorytm jest stale zmieniany i udoskonalany. Po każdej aktualizacji eksperci w zakresie SEO obserwują, jakie strony poszybowały w górę, a które mają niższe pozycje w wynikach organicznych. Na tej podstawie wyciągają wnioski, jakie czynniki są obecnie dla algorytmu Google ważniejsze. Istnieje jednak lista kilkunastu takich elementów, które od lat niewątpliwie wpływają na pozycję w wynikach organicznych.
Uporządkowana struktura i hierarchia nagłówków – począwszy od nagłówka rzędu h1, aż po kolejne – oczywiście o ile zawartość strony usprawiedliwia ich wprowadzenie. Stosowanie słów kluczowych w treści nagłówków to także działanie pożądane, podobnie jak używanie ich w metadanych (chodzi przede wszystkim o meta title, ale także atrybut ALT, czyli opis grafiki na stronie internetowej przeznaczony dla robotów indeksujących).
Inne kryteria, które wpływają na ranking organicznych wyników wyszukiwania, to długość, jakość i unikalność treści. Od wielu lat w branży internetowej funkcjonuje zwrot “Content is a king” – wartościowe teksty na stronie www – przydatne dla użytkowników i dobrze widoczne dla robotów indeksujących – to coś, nad czym zawsze warto popracować.
Kolejne aspekty to linki wewnętrzne w nawigacji oraz linki wewnętrzne w treści, a także mądre i estetyczne stosowanie linkowania zewnętrznego. Warto także pamiętać o bezpieczeństwie – każda witryna powinna posiadać certyfikat SSL i w 2021 roku powinno być to już normą. Znaczenie ma także autorytet i wiek domeny – szacuje się, że domeny, które mają więcej niż 3 lata, znacznie częściej pojawiają się w pierwszej dziesiątce organicznych wyników wyszukiwania Google.
Jak poprawić wyniki organiczne?
Wyniki organiczne, by osiągać wysokie pozycje w rankingu Google, to długofalowe, starannie zaplanowane działania. W ich skład wchodzą czynniki off site i on site. Zmiany lub optymalizacja metadanych, rozbudowa treści, a także podjęcie przeróżnych aspektów tzw. technicznego SEO oraz dopracowanie zagadnień UX-owych – w takich działaniach pomoże wyspecjalizowana w tym temacie agencja, taka jak nasza.