Audyt SEO krok po kroku – Adresy URL i linkowanie
Jak przeprowadzić Audyt SEO krok po kroku? W tym artykule znajdziecie informacje na temat adresów URL oraz linkowania. Jak to powinno wyglądać, żeby nasza strona na tym zyskała? Przeczytajcie, aby wiedzieć, o co chodzi w SEO.
Adresy URL
- Przyjazne adresy – stosowanie przyjaznych adresów URL jest korzystne zarówno dla użytkowników jak i robotów wyszukiwarek. W obu przypadkach, nie trzeba odwiedzać strony, aby odgadnąć jej zawartość po spojrzeniu na konstrukcję adresu.
Zamiast adresu w postaci:
http://www.domena.pl/index.php?page=nazwa_podstrony
Należy przygotować przyjazne linki tak aby powyższy przykładowy adres wyglądał np. tak:
http://www.domena.pl/nazwa_podstrony
- Polskie znaki w adresach – stosowanie w adresach URL polskich znaków powoduje kilka problemów. Przede wszystkim, takie adresy są mniej czytelne ze względu na ich zamianę przez różnego rodzaju czytniki na – mówiąc potocznie krzaczki. Przykładowo, znak „ś” zostanie zamieniony na „%C5%9A”.
- Separatory w adresach – rozdzielając słowa kluczowe w adresach URL, należy unikać używania spacji. Powoduje to pogorszenie czytelności takich adresów przez to, że w wynikach wyszukiwania oraz niektórych przeglądarkach, spacja
zamieni się na znak „%20”. Bardzo często jako separatora używa się znaku dolnego podkreślenia („_”), jednak niektóre
wyszukiwarki mogą nie traktować ich jako znaków rozdzielających kilka słów, ale jako znaki, które je łączą. Najbezpieczniej jest używać znaku myślnika („-„) jako separatora. - Wielkie litery w adresach – niektóre wyszukiwarki (m.in.) Google traktują adresy z wielkimi literami i ich odpowiedniki pisane małymi literami, jak różne adresy zawierające tą samą treść. Z tego powodu dochodzi do wyświetlania w wynikach wyszukiwania kilku adresów, które powinny zostać uznane za ten sam URL, a zamiast tego powodują powielanie treści w obrębie domeny.
- Długość adresów – jeśli tylko jest taka możliwość, adresy podstron powinny być w miarę krótkie. Absolutnie nie należy kierować się tym, że wyszukiwarka może premiować podstrony, w adresach których znajduje się kilka najważniejszych fraz,
ponieważ tym sposobem łatwo jest doprowadzić do przeoptymalizowania adresów. - Dostępność podstron – zaleca się, aby każda z podstron w serwisie była dostępna po 2-3 kliknięciach. Najważniejsze podstrony zazwyczaj linkuje się ze wszystkich podstron, jednak zdarzają się wyjątki od tej reguły. Problem dotyczy również rozbudowanych serwisów o wielopoziomowej nawigacji – podział na kategorie, podkategorie i wyświetlanie linków do podstron produktów dopiero na najniższym poziomie nawigacji.
- Identyfikatory sesji – adresy url nie powinny zawierać identyfikatorów sesji lub użytkownika gdyż może to doprowadzić do zaindeksowania tej samej treści pod wieloma adresami.
Linki wewnętrzne
- Menu tekstowe – tekstowe menu jest najłatwiejsze do odczytania przez roboty wyszukiwarek. Wszystkie elementy menu powinny być typu tekstowego.
- Opisowe teksty zakotwiczenia – jednym z elementów na stronie, który „podpowiada” robotom wyszukiwarek, czego dotyczy podlinkowana strona, są teksty zakotwiczenia, czyli – potocznie – anchory. Powinny one być opisowe, zawierające odpowiadające podstronie słowo kluczowe.
Zamiast linków w postaci:
Cennik pozycjonowanie <a href=http://www.domena.pl/cennikpozycjonowanie> zobacz więcej</a>
Lepiej zastosować link:
<a href=http://www.domena.pl/cennik-pozycjonowanie> Cennik pozycjonowanie </a>
- Optymalne linkowanie wewnętrzne – analizując linkowanie wewnętrzne należy zwrócić uwagę zarówno na opisaną już łatwą dostępność podstron, jak i to, aby bez uzasadnienia nie zamieszczać na każdej podstronie zbyt dużej liczby odnośników. Liczba linków wewnętrznych na danej podstronie nie powinna przekraczać 100. Google traktuje linki jako głosy przyznawane innym stronom. W dużym uproszczeniu algorytm PageRank Googla zakłada, że strona internetowa może przekazać część zebranych punktów (wartość PageRank) innym stronom poprzez umieszczenie w swojej treści odnośników do wybranych dokumentów internetowych. Zbyt duża liczba odnośników powoduje, że wartość PageRank strony rozdzielana jest pomiędzy większą liczbę linków. W związku z tym wartość ta będzie mniejsza. Nadmierna liczba linków utrudnia również nawigację po stronach witryny zwykłym użytkownikom.
- Brak linków powodujących powielanie treści – już wcześniej wspomniano że wyszukiwarki mogą zaindeksować kilka adresów podstron z tą samą treścią. Należy unikać takich sytuacji. Przykładowo bardzo częstym błędem jest linkowanie w menu do strony głównej jako np. do pliku .index.php zamiast do adresu w postaci www.domena.pl. Przykładowo na obecnej stronie www.domena.pl/ logo podlinkowane jest do adresu http://www.domena.pl/index.php zamiast do http://www.domena.pl/. Należy unikać sytuacji, w której do jednej podstrony prowadzi kilka różnych adresów url.
- Linkowanie kontekstowe – jest ono bardzo wartościową formą linkowania. Dzięki prawidłowej realizacji linków kontekstowych możliwe jest silniejsze powiązanie linkowanych stron z frazami kluczowymi. Dlatego należy w tekstach stosować linki wewnętrzne podlinkowując odpowiedni anchor tekst.
- Link do strony głównej – na każdej podstronie serwisu powinien być umieszczony link do strony głównej.
- Ścieżka nawigacji (breadcrumbs) – pomaga zarówno użytkownikom jak i w linkowaniu wewnętrznym.
Linki zewnętrzne
Linki zewnętrzne są to linki kierujące poza daną stronę internetową.
- Liczbę linków wychodzących – podobnie jak w przypadku linków wewnętrznych należy zwrócić uwagę by ich liczba na stronie nie była zbyt duża. Nadmierna liczba linków zewnętrznych zmniejsza wartość Page Rank przekazywaną podstronom witryny.
- Jakość linków wychodzących – należy zadbać o to aby linki nie prowadziły do serwisów słabej jakości.
- Oznaczenie linków reklamowych – zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki Google, należy używać atrybutu nofollow w celu oznaczenia linków reklamowych, których publikacja została opłacona.
Mapa strony
Mapa strony HTML – mapa strony w formie HTML ułatwia nawigację po stronie zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek. W przypadku rozbudowanych serwisów jak w przypadku domena.pl wystarczą linki do najważniejszych podstron.
Mapa strony XML – dla robotów wyszukiwarek ważniejsza jest mapa strony w wersji XML, głównie ze względu na to, że format ten pozwala na przekazanie wyszukiwarkom dodatkowych informacji. Należą do nich m.in. częstotliwość aktualizacji strony, czy też ustawienie różnych priorytetów dla poszczególnych podstron. Mapa taka powinna być dostępna pod adresem
http://www.domena.pl/sitemap.xml , powinna zawierać adresy wszystkich podstron serwisu domena.pl i powinna być w miarę często aktualizowana.