Fanpage – znakomite narzędzie marketingowe
Dziś marketing internetowy może przybierać różne formy. Aby odpowiednio zareklamować produkty czy usługi, a także zapisać się skutecznie w świadomości konsumentów i tym samym zwiększyć zyski, wykorzystuje się różne sposoby. Jednym z nich jest prowadzenie fanpage’a.
Czym jest fanpage?
Fanpage to tak zwana strona dla fanów. Termin ten zazwyczaj określa profile przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych różnego rodzaju. Dzięki takiej stronie można zdobywać i angażować fanów, czyli klientów, którzy już korzystają z produktu, usługi lub marki, jak i zupełnie nowe osoby, które mogą się szybko stać potencjalnymi klientami.
Fanpage – charakterystyka
Strona dla klientów i potencjalnych klientów może być tak właściwie założona dla różnych celów. Może stanowić ona stronę dla fanów zespołu muzycznego czy wielbicieli danego celebryty. Prowadzenie social media to zajęcie nie tylko dla osób rządnych sławy, ale i dla marek, firm, producentów konkretnych artykułów czy też organizacji charytatywnych poszukujących nowych klientów czy osób wspierających. Warto zauważyć, że tego rodzaju strona może zostać założona na tylko na jednej, ale i na kilku najpopularniejszych wśród internautów stronach, takich jak na przykład: Facebook, Instagram, Tik Tok czy LinkedIn i nie tylko.
Taka strona w mediach społecznościowych jest publiczna, czyli widoczna dla każdego, kto ma dostęp do internetu. Jej zawartość może zobaczyć więc każdy, kto ma dostęp do danego medium, ale jednocześnie nie musi być fanem strony. Co ważnie, niekiedy takie fanpage’e można zobaczyć nawet wtedy, kiedy nie jest się zalogowanym na przykład na Instagramie itd.
Co więcej, taki fanpage – w odróżnieniu od prywatnego profilu – nie posiada żadnego limitu polubień, fanów czy przyjaciół. Dzięki temu nic nie ogranicza nawet dużych marek oraz organizacji podczas zdobywania nowej publiczności.
Jak działa fanpage?
Każdy użytkownik, który posiada profil w danych mediach społecznościowych, może „polubić” bądź „zaobserwować” stronę marki, firmy, sklepu, punktu gastronomicznego itd. Wtedy na osi czasu użytkownika zaczynają pojawiać się aktualizacje z takiego fanpage’a. Tym sposobem właściciele stron dla fanów mogą regularnie komunikować się z fanami i promować usługi czy produkty, a także tworzyć społeczność wokół marki.
Na fanpage’ach można publikować najróżniejsze treści – posty tekstowe, zdjęcia, filmy czy ankiety. Można również prowadzić transmisję na żywo, podczas której istnieje możliwość czytania i odpowiadania na komentarze w czasie rzeczywistym. Co więcej, takie strony posiadają również wiele przydatnych funkcji analitycznych, dzięki którym właściciele lub agencja reklamowa mogą sprawdzać i analizować działania użytkowników na fanpage’u.
Strona dla fanów jako narzędzie do marketingu
Fanpage może stanowić znakomite narzędzie marketingowe. Taka strona umożliwia angażowanie klientów i potencjalnych klientów, a także budowanie marki oraz zdobywanie nowych fanów i komunikację z nimi. Ponadto liczne przedsiębiorstwa nierzadko właśnie na stronach dla fanów udzielają wsparcia swoim klientom – odpowiadają na ich pytania, sugerują, jak rozwiązać dany problem, udostępniają najnowsze aktualizacje, publikują informacje na temat promocji. Na fanpage’ach zbiera się także opinie klientów. Można tam również prowadzić badania rynkowe. Profile w mediach społecznościowych dla fanów pozwalają prowadzić również kampanie reklamowe, które pozwalają bardzo precyzyjnie określić grupę docelową swoich produktów lub usług.
Jak budować relacje z klientami na fanpage’u?
Dobre relacja z klientami i potencjalnymi klientami pozwalają osiągnąć duży sukces w biznesie. Dzięki stronom dla fanów ten kontakt można budować i utrzymywać na różne sposoby, między innymi poprzez regularne publikowanie wartościowych treści, odpowiadanie na komentarze itd. Wszystko to przekłada się na większe zaufanie klientów. Ponadto dzięki zaangażowaniu fanów w dyskusje można lepiej zrozumieć, jak są ich potrzeby, a także i oczekiwania.
Czy fanpage ma wpływ na SEO?
Jak się okazuje, fanpage w mediach społecznościowych nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwarki, ale może zwiększyć widoczność marki w internecie, poprzez prowadzenie większej liczby linków do stron przedsiębiorstwa. Dzięki profilom w mediach społecznościowych istnieje także większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient znajdzie firmę i zapozna się z jej ofertą.
Jak zarządzać fanpage’em?
Choć zarządzanie profilem firmowym w mediach społecznościowych nie wydaje się niczym trudnym, to należy mieć na uwadze, że wymaga pewnego strategicznego podejścia, a także i dość częstej i regularnej aktywności. Treści publikowane na stronie dla fanów powinny być atrakcyjne dla klientów i potencjalnych klientów. Z tego powodu warto szczegółowo planować każdy post i to z pewnym wyprzedzeniem. Treści powinny być przemyślane, ich narracja nie powinna odbiegać od innych rzeczy publikowanych na stronie. Profesjonalizm, etyka i uprzejmość w prowadzeniu fanpage’a są niezwykle ważne.