Google Analytics to rozbudowane narzędzie od Google, umożliwiające analizę ruchu na stronie internetowej. Informacje ze statystyk pozwalają na dostosowanie witryny pod preferencje użytkowników. Analiza ruchu to z kolei ważny element realizowanych działań SEO, służący do weryfikacji osiąganych efektów.
Jak działa Google Analytics?
W celu pozyskania danych o użytkownikach odwiedzających witrynę internetową należy zainstalować na stronie kod JavaScript. Kod ten będzie pobierał dane o użytkowniku, który odwiedza stronę, a następnie przesyłał je do usługi Google Analytics. Natomiast pobrane dane zostaną udostępnione m.in. jako zestawienia i raporty. Na podstawie zgromadzonych informacji możliwe jest dokonywanie analiz, które służyć będą jako wskazówki do wprowadzenia zmian na stronie, aby stała się bardziej dopasowana do wymagań i oczekiwań użytkowników.
Google Analytics zbiera różnorodne dane o użytkownikach m.in. informację, jak użytkownicy trafili na stronę internetową, jakie podstrony odwiedzają, gdzie przebywają np. w jakim kraju.
Google Analytics – dostęp do zestawień różnorodnych danych
Narzędzie Google umożliwia przeglądanie zebranych danych, podzielonych na kilka kategorii, w formie raportów.
Dostępne kategorie to m.in.:
- „na żywo”: w tej zakładce możesz znaleźć informacje dotyczące użytkowników, którzy w danym momencie odwiedzają stronę internetową np. źródło wizyty, ilu użytkowników przebywa na stronie, które zakładki są przeglądane, w jakiej wersji odwiedzana jest strona (dla komputerów/urządzeń mobilnych);
- „odbiorcy”: kategoria ta obejmuje dane o użytkownikach m.in. lokalizacje, w których obecnie znajdują się odbiorcy, dane demograficzne, dane o odsłonach, sesjach, średnich czasach trwania sesji, liczbie użytkowników oraz liczbie nowych użytkowników, współczynnik odrzuceń. Analiza danych pozwala np. na ustalenie czy stronę odwiedzają odbiorcy, którzy należą do wybranej grupy docelowej;
- „pozyskiwanie”: z tej kategorii można dowiedzieć się, skąd użytkownicy trafiają na naszą stronę. Dane podzielone są na kanały, będące źródłem ruchu, w obrębie których wyróżnione są konkretne źródła m.in. Social to kanał, w którym znaleźć można informację o wejściach z social mediów, kanał ten jest podzielony na konkretne platformy np. Facebook, Twitter, YouTube, Instagram,, Pinterest, LinkedIn;
- „zachowanie”: w tym segmencie znajdują treści odnoszące do zachowania użytkowników na stronie np. które zakładki są najczęściej odwiedzane.