Twoja firma i social media
Z social mediów codziennie korzystają miliony osób. Wykorzystanie ich do promocji firmy jest świetnym rozwiązaniem. Trudno o tak szybko dotarcie do szerokiego grona odbiorców, a przede wszystkim zbudowanie aktywnej społeczności wokół marki, przy użyciu innych narzędzi. Dzięki kampaniom w social mediach wypromujesz swoją markę oraz zaistniejesz w świadomości potencjalnych klientów.
Social Media czyli Media Społecznościowe to działania których celem jest rozbudowa relacji Online z klientem. Najpopularniejsze portale społecznościowe w Polsce to: Facebook, Google +, YouTube, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych to szansa na zaistnienie firmy w Internecie i pełna komunikacji z klientami, a także doskonały sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Sam Facebook to ok. 1,5 miliarda aktywnych użytkowników, z czego 12,5 miliona to użytkownicy z Polski. Konto na Facebooku obecnie jest równie ważne jak kiedyś szyld, później telefon, strona www czy wypozycjonowana strona.
Poznaj swoich odbiorców
Istotą social mediów jest żywa interakcja z konsumentami, potencjalnymi klientami, co znacznie odróżnia tę formę komunikacji od innych sposobów reklamy np. ogłoszenia. Oczywiście ma to pewne zalety, ale również wady. Social media pozwalają na budowanie aktywnej społeczności wokół marki, zaangażowanej, wyrażającej opinie. W ten sposób możliwe jest poznanie preferencji klientów, a wdrożenie sugestii jest szansą na przygotowanie o wiele korzystniejszej oferty. Social media to także idealny kanał komunikacji z klientem. Umożliwia zbudowanie trwałych relacji, które w głównej mierze oparte będą na zaufaniu oraz lojalności klientów. Często budowa więzi związana jest z różnymi profitami dla użytkowników np. w formie promocji, zniżek, nagród.
Należy zauważyć, że social media mają drugą stronę – mniej pozytywną – każdy użytkownik może w sposób dowolny wyrazić swoją opinię, a często jest ona wręcz bezlitosna. Oczywiście rozwiązaniem problemu nie jest usuwanie negatywnych komentarzy ani ich ignorowanie. Należy podejmować takie działania, dzięki którym wykazane zostaną zalety produktu bądź usługi, a użytkownik nie zostanie urażony. Prowadzenie social media np. prowadzenie fanpage to nie lada wyzwanie, wymagające wdrożenia wywarzonych działań, dodawania postów oraz aktualizowania informacji w sposób regularny. W mediach społecznościowych nie ma miejsca na przypadkowe działania, zaniedbania, ponieważ taki marketing może przynieść więcej szkód, niż korzyści.
W Online Group Kraków zajmujemy się prowadzeniem skutecznych kampanii w social mediach.
Social media – na jakich portalach społecznościowych przeprowadzić kampanie?
Kampanie reklamowe należy prowadzić zgodnie z założonym harmonogramem. Nie ma mowy o przypadku. Niezwykle istotne jest także dobranie kanałów komunikacji. Social media mają ogromną siłę, ale nie oznacza to, że trzeba jednocześnie zaistnieć na każdym możliwym portalu społecznościowym. Decydując się na prowadzenie fanpage, strony na Instagramie, LinkedIn lub Snapchacie należy zastanowić się, za pośrednictwem którego social media możliwe jest dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Bardzo ważne jest, aby z zaplanowanym targetem działań pokrywał się przekrój użytkowników danego portalu. Dla przykładu warto podać, że Facebook to dość uniwersalny portal, ponieważ jest zróżnicowany wiekowo, jak i geograficznie. Natomiast Twitter najczęściej jest używany przez polityków, dziennikarzy oraz celebrytów.
Efekt synergii może być osiągnięty, dzięki wykorzystaniu kilku kanałów promocji – różnych portali społecznościowych. Warto podkreślić, że poszczególne social media działają w określony sposób. W przypadku Instagramu czołowe znaczenie odgrywa obraz. Prowadzenie fanpage w głównej mierze polega na dodawaniu postów, ale także organizacji wydarzeń. Nie da się zaprzeczyć, że tworzenie reklam w mediach społecznościowych to prawdziwe wyzwanie. Social media, takie jak Instagram, Facebook czy Twitter umożliwiają dodawanie krótkich filmików. To świetny sposób na komunikację z klientem.
Wykorzystanie w pełni możliwości mediów społecznościowych wymaga nie tylko sprawnego poruszania się po portalach, ale również rozumienia ich specyfiki, dzięki czemu prowadzenie kampanii będzie skuteczne, a klienci zaangażują się w udział w organizowanych wydarzeniach. W ten sposób tworzona jest pewnego rodzaju społeczność związana z daną marką, a tym samym poszerzane grono klientów. Decydując się na multiplatformowość, czyli prowadzenie jednocześnie kampanii w różnych mediach społecznościowych, należy zadbać o to, aby były one ze sobą spójne np. prowadzenie fanpage i Instagramu w tym samym czasie nie oznacza, że trzeba dodawać takie same treści, w końcu działania w ten sposób nie mają większego sensu. Natomiast należy zadbać, aby zasadniczy komunikat był taki sam.
Prowadzenie fanpage na Facebooku
Posty, organizacja wydarzeń, bezpośrednia komunikacja z klientami – to wszystko umożliwia prowadzenie Facebooka, czyli prowadzenie fanpage. Promowanie fanpage na Facebooku jest wyzwaniem. Podstawową rolę odgrywa content. Należy przede wszystkim zadbać o jakość publikowanych treści. Niestety nawet najciekawsze treści nie są gwarancją dotarcia do szerokiego grona użytkowników, jeśli strona nie posiada jeszcze fanów.
Promowanie fanpage może odbywać się na kilku płaszczyznach – poprzez pozyskanie czytelników, którzy już odwiedzili stronę internetową, znajomych oraz zupełnie nowych fanów przez Facebooka. Jeśli jesteś właścicielem stron internetowych, blogów lub serwisów po prostu poinformuj swoich czytelników o prowadzeniu fanpage. Bezpłatnym sposobem na pozyskanie fanów jest zaproszenie znajomych do polubienia fanpage. Można również skorzystać z płatnych form promocji, czyli reklam na Facebooku i promowaniu wybranych postów.
Prowadzenie fanpage wymaga zaprzyjaźnienia się z algorytmami Facebooka. Należy mieć na względzie, że samo polubienie fanpage, nie oznacza jeszcze, że użytkownikowi wyświetlać się będą Twojej posty. Algorytmy Facebooka selekcjonują posty, które będą wyświetlane użytkownikowi. Oczywiście działanie algorytmów Facebooka owiane jest tajemnicą, natomiast jedno jest pewne – warto urozmaicać treści zamieszczone na stronie np. wstawiając śmieszne posty, filmy z YT. Niezaprzeczalnie prowadzenie fanpage jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych.
Zdobądź fanów na Instagramie
Prowadzenie Instagrama i prowadzenie fanpage mają nie wiele wspólnego. W zupełnie inny sposób zdobywani są fani. Każde social media rządzi się specyficznymi prawami. W przypadku Instagrama jednym z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do szerszego grona fanów jest organizowanie konkursów na zdjęcia – najciekawsze, najbardziej oryginalne, śmieszne. Oczywiście zwycięzca powinien otrzymać nagrodę, najlepiej jeśli będzie związana z Twoją działalnością. Poza konkursami wyróżnić można inne sposoby na zdobycie fanów – przede wszystkim dzięki zaangażowaniu ich w markę np. poprzez oznaczanie hashtagami, wysyłanie polubień oraz komentarzy.
Warto podkreślić, że za pośrednictwem jednego social media, można promować inne. Prowadzenie fanpage i jednoczesna promocja Instagramu to świetne rozwiązanie. Wzajemne przenikanie się mediów społecznościowych to ogromny potencjał do wykorzystania. Oczywiście multiplatformowość wymaga posiadania wiedzy oraz doświadczenia w tego typu działaniach, obsługa kilku mediów jednocześnie nie jest zadaniem prostym, o czym mówiliśmy przy okazji omawiania wyboru portalu społecznościowego do przeprowadzenia kampanii.
Social media – prowadzenie komunikacji
– Facebook: posty należy dodawać regularnie, ich treść powinna być związana z prowadzoną działalnością, należy angażować społeczność poprzez np. dawanie lajków. Warto przygotować harmonogram prowadzonych działań. Nie należy również wdawać się na stronie w spory z fanami, lepiej jest przeprowadzić spokojną i merytoryczną dyskusję;
– Instagram: komunikacja obrazem to niezwykle ciekawe rozwiązanie, wybierane przez wielu blogerów, a forma reklamy, w której ograniczona jest treść, gdy główną rolę odgrywa zdjęcie np. produktu, to bardzo ciekawa alternatywa dla klasycznych form reklamy;
– Twitter: to medium, które umożliwia bycie w kontakcie z różnymi, ważnymi osobami, a także bieżące uzyskiwanie informacji na temat organizowanych wydarzeń;
– Snapchat: to narzędzie wykorzystywane jest najczęściej w celu wizerunkowym;
– Pinterest: bardzo dynamicznie rozwijające się social media. Należy podkreślić, że to fantastyczne miejsce na promowanie biznesu, a piny rzadko kiedy są postrzegane jako reklama, nawet jeśli rzeczywiście nią są;
– LinkedIn: umożliwia zakładanie profili firmowych, prowadzenie komunikacji z użytkownikami oraz realizację działań marketingowych;
– YouTube: to portal, który również możesz wykorzystać w promocji swojej firmy. Wrzucając na YT różnorodne filmy, pokażesz swoją ekspercką wiedzę, wypromujesz produkt bądź usługę oraz zbudujesz relacje z klientem.
W Online Group Kraków zajmiemy się szeroko rozumianym marketingiem internetowym. Doskonale rozumiemy świat social media, a także możliwości, jakie dają kampanie prowadzone na portalach społecznościowych.