Jakie zalety ma influencer marketing?
Promocja marki w sieci może opierać się między innymi na współpracy z influencerami. Warto zastosować takie rozwiązanie, kiedy firma kieruje swoje produkty lub usługi do młodych ludzi. Jak pokazują statystyki, ponad 90% przedstawicieli millenialsów i pokolenia Z szuka opinii w internecie przed zakupem. Na czym polega influencer marketing? Jakie przynosi korzyści? Jak znaleźć odpowiednich twórców internetowych do swoich kampanii?
Co to jest influencer marketing?
Influencer marketing to działanie marketingowe opierające się na współpracy z influencerami, czyli osobami, które prowadzą różne działanie w sieci i cieszą się popularnością wśród pewnych grup odbiorców.
Należy zauważyć, że influencerzy mogą silnie oddziaływać na opinie, poglądy oraz decyzje swoich odbiorców. Wielu z nich jest uważanych za ekspertów w danej dziedzinie i tym samym cieszą się autorytetem, a ich wpisy, nagrania i komentarze są odbierane jako autentyczne i wiarygodne.
Mówiąc w skrócie, influencer w marketingu jest kimś w rodzaju pośrednika pomiędzy marką a konsumentem. Taka osoba promuje konkretną rzecz czy usługę i zachęca swoich odbiorców do zapoznania się z ofertą firmy, z którą współpracuje. W taki sposób buduje się zaufanie do marki w pewnej społeczności. Polecenie lubianego influencera porównuje się do poleceń produktów przez przyjaciółkę, dzięki czemu odbiorcy takiego twórcy chętnie sięgają po reklamowaną ofertę.
Kiedy warto zdecydować się na influencer marketing?
Ta forma marketingu jest wprost idealna dla firmy, która swoje usługi czy produkty kieruje przede wszystkim do młodych osób, z pokolenia millenialsów czy pokolenia Z i zajmuje się m.in. takimi działaniami jak prowadzenie social media. Według statystyk ponad 90% przedstawicieli tych grup sprawdza opinie na temat danej firmy w sieci i ufa wiarygodnym i lubianym influencerom.
Jak wybrać influencera dla swojej marki?
Influencer powinien być dopasowany do marki. To znaczy, że jeśli ktoś sprzedaje kosmetyki do makijażu, powinien skontaktować się z kimś, kto nagrywa filmiki o robieniu makijażu. W przypadku, kiedy firma oferuje wycieczki zagraniczne, powinno się współpracować z osobami prowadzącymi kanał o podróżach itd.
Podczas wyboru potencjalnych twórców, powinno się zwrócić uwagę na to, ilu mają obserwujących, jakie jest zaangażowanie ich widzów, jacy się ich odbiorcy i jakie treści są publikowane na kanale. Influencer powinien reprezentować wartości ważne dla firmy, a także powinien być autentyczny i godny zaufania. Zaś jego odbiorcy powinni być lojalni.
Jak stworzyć kampanię z influencerem?
Najpierw należy ustalić cel takiej kampanii. W perspektywie czasu będzie można ocenić jej efektywność. Co ważne, cele powinny być realistyczne i mierzalne. A wskaźniki, takie jak zaangażowanie, konwersje, zasięgi i przychody powinny być dokładnie określone, co ułatwi śledzenie wyników reklamy. Regularne śledzenie rezultatów kampanii pozwala ustalić, co się sprawdza, a co nie. Tym sposobem można szybko wyeliminować wszelkie błędy i lepiej prowadzić reklamę.
Zalety influencer marketingu
Do najważniejszych zalet tego rodzaju kampanii należy precyzyjne dotarcie do grupy docelowej marki. Wokół influencerów gromadzą się grupy, które są w podobnym wieku i mają podobne zainteresowania, dzięki czemu firma może dotrzeć do konkretnych osób.
Kolejną istotną zaletą jest to, że skuteczny influencer marketing jest bardzo pozytywnie odbierany. Odbiorcy wpisy i filmiki swoich ulubionych twórcą internetowych bardziej traktują jak opinie niż nachalną reklamę. Taka reklama nie jest irytująca i sprawia, że odbiorcy mają pozytywne skojarzenia z marką. Takim sposobem można zyskać zaufanie klientów.
Warto zauważyć, że marka powinna wybierać influencerów, których wartością się zgodne z ideami przedsiębiorstwa. Do influencerów należą eksperci branżowi, ale i celebryci czy mikro- i makroinfluencerzy. Do kampanii w mediach społecznościowych najlepiej wybrać twórców, którzy jak najlepiej pasują do misji firmy.