Marketing szeptany – jakie ma zalety?
Marketing szeptany zwany inaczej buzz marketingiem jest formą prowadzenia działań marketingowych, która polega na dotarciu z danym przekazem do potencjalnego klienta. Wykorzystuje się do tego wypowiedzi, głównie pisane, które powinny sprawiać wrażenie spontanicznych. Inaczej mówiąc, jest to przypadkowe wspominanie konsumentom o danym produkcie lub usłudze, tak, aby nie wyglądało to na nachalną reklamę.
Marketing szeptany w Internecie
Pierwowzorem marketingu szeptanego było ustne polecanie sobie produktów przez na przykład sąsiadki czy koleżanki. Wraz z rozwojem Internetu buzz marketing stał się formą reklamy, która zyskała dużą popularność. Ilość miejsc, w których można zamieścić spontaniczną rekomendację jest bardzo duża, co daje spore możliwości dotarcia do klienta.
Marketing szeptany prowadzi się zazwyczaj na forach internetowych, czasem dyskusja może toczyć się także pod wpisami na blogach. Jednak miejscem, które daje największe możliwości na prowadzenie tego rodzaju marketingu są social media, takie jak Facebook, Instagram, YouTube czy Twitter. Komentarze zamieszczane pod postami potrafią wywołać niemałe poruszenie. Facebook dodatkowo oferuje dostęp do grup, które stanowią ogromną sieć społeczną dającą nieograniczone możliwości do prowadzenia buzz marketingu.
Pułapki marketingu szeptanego
Wielu użytkowników szuka opinii i rekomendacji w Internecie i są oni często bardzo podatni na sugestie. Ludzie ufają opinii drugiego człowieka, który już przetestował dany produkt i może wypowiedzieć się na temat jego działania. Warto jednak pamiętać, że konsument nie powinien czuć się nakłaniany do zakupu lub skorzystania z danej usługi. Tylko wzbudzenie zainteresowania wśród osób może przynieść pożądany efekt.
Dobrze przeprowadzony marketing szeptany sprawi, że użytkownicy sami rozpoczną dyskusję na temat danej marki. Osoba, która zajmuje się buzz marketingiem powinna tylko naturalnie zainicjować rozmowę lub skierować ją na odpowiednie tory. Należy unikać nachalnego nakłaniania do zakupu oraz stosowania nieetycznych chwytów, np. oczerniania konkurencji, ponieważ może to zostać źle odebrane przez klientów, a tym samym zaszkodzić danej marce.
Zalety marketingu szeptanego
- Możliwość szybkiego dotarcia do szerokiej grupy potencjalnych klientów.
- Łatwy sposób na zbudowanie pozytywnego wizerunku danej marki.
- Możliwość zwiększenia ruchu na stronie, co przekłada się na zwiększenie konwersji i tym samym większe zyski.
- Niski koszt prowadzenia tego typu działań marketingowych.
- Szybki efekt w stosunkowo krótkim czasie.
- Bezpośredni kontakt z klientem to szansa na poznanie jego potrzeb i upodobań, co później można przełożyć na dostosowanie oferty do oczekiwań odbiorców.
- Możliwość zdobycia zaufania klientów i zbudowania z nim długotrwałej relacji.