Strategia SEO – dlaczego warto analizować działania konkurencji?
Analiza działań konkurencji jest niezwykle ważna podczas planowania własnej strategii SEO. Na podstawie informacji uzyskanych dzięki analizie można tworzyć listy fraz kluczowych czy też zastosować keyword mapping. Ważne jest także, aby objąć obserwacją nie jedną, a wiele stron konkurencji, co pozwoli uzyskać szersze spojrzenie na sytuację na rynku. W tym przypadku bardzo istotne są narzędzia, które pozwalają obserwowanie stron, które nie należą do nas. Do tych programów zalicza się Ahrefs, Surfer czy Senuto.
Obserwowanie konkurencji a znajomość branży
Dzięki obserwowaniu i analizowaniu działań, jakie podejmuje konkurencja w przypadku SEO, można odpowiednio wycenić usługę pozycjonowania czy też oszacować budżet potrzebny na konkretne działania pozycjonujące. Jednak aby dobrze zaplanować własną strategię (na podstawie zachowań konkurentów) należy dobrze znać branżę. W razie problemów, pozycjonowanie można zlecić agencji reklamowej, która ma doświadczenie w różnych branżach. Taka agencja potrafi bez problemu wskazać, kto jest bezpośrednią konkurencją danej firmy, wie też jak ustalić słowa kluczowe i jak sprawdzić działania innych przedsiębiorstw.
Do czego przydają się wyniki analizy konkurencji?
Dzięki analizie konkurencji można określić zarówno mocne, jak i słabe strony, a także szanse oraz zagrożenia w odniesieniu do pozycjonowania. Analiza umożliwia:
- zidentyfikować brak istotnych fraz kluczowych;
- stwierdzić, czy potrzebne są dodatkowe kategorie w sklepie lub produkty i usługi;
- zauważyć, że opisy kategorii bądź produktów są zbyt krótkie;
- zauważyć, że strona ładuje się zbyt wolno;
- stwierdzić, że w danym tekście znajduje się zbyt dużo lub zbyt mało fraz kluczowych;
- sprawdzić, jakim profilem linków dysponuje konkurencja;
- porównać strony z konkretnej branży pod względem ruchu czy widoczności.
Pozycjonowanie na konkretne frazy kluczowe
Analiza fraz kluczowych konkurencji to jedno z najistotniejszych działań audytu SEO. Dzięki zastosowaniu właściwych programów można sprawdzić, na jakie dokładnie frazy pozycjonuje się dana firma. W ten sposób można sprawdzić, jakie frazy są najpopularniejsze i jakie warto dobrać dla swojej witryny.
Najpopularniejsze frazy kluczowe
Analizowanie fraz kluczowych konkurencji umożliwia przede wszystkim rozszerzyć przygotowaną wcześniej listę fraz, na których zależy właścicielowi witryny, o bardziej ogólne i najpopularniejsze frazy. Jednak jeśli dana firma nie ma szans z konkurencją, należy się skupić na frazach long tail.
Frazy long tail
Frazy long tail, czyli frazy z długiego ogona, to nieco mniej popularne, ale nadal często wpisane w wyszukiwarkę, słowa kluczowe składające się z kilku wyrazów. Analiza fraz long tail konkurencji pozwala rozszerzyć listę słów o te rzadziej używane, ale i zdobyć wiedzę na temat tego, w jakim kierunku powinna rozwijać się strategię content marketingu. Dzięki analizie fraz long tail można uzyskać wiele pomysłów na nowe teksty blogowe, co stanowi dobry element działań pozycjonujących.