Ile trwa pozycjonowanie serwisu internetowego?
Powszechnie wiadomo, że w odróżnieniu od audytu czy reklamy Google Ads, pozycjonowanie stron www to nie jednorazowe działanie, a długotrwały proces. Ile tak właściwie może trwać? Kiedy można zaobserwować pierwsze efekty? Jakie czynniki wpływają na długość pozycjonowania danego serwisu internetowego?
Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo złożony proces marketingowy. Z tego też powodu nie sposób określić ile może trwać w konkretnym przypadku. Należy za to pamiętać, że na ten proces składa się wiele cyklicznych oraz bardzo czasochłonnych działań – zarówno on-site, czyli w obrębie serwisu, jak i off-site, czyli poza nim. Zadania te wymagają nie tylko czasu, ale i pewnych umiejętności oraz nakładów finansowych, na przykład na budowanie linków oraz dystrybucję tekstów.
Co ma wpływ na długość pozycjonowania?
Jak się okazuje, istnieje wiele czynników, które mają znaczący wpływ na efekty pozycjonowania stron internetowych. Należą do nich:
- branża – w niszowych branżach i przy mniejszej konkurencji można łatwiej i szybciej znaleźć się na pierwszych miejscach w wyszukiwarce, a pierwsze efekty są już widoczne po kilku tygodniach od rozpoczęcia pozycjonowania. Natomiast jeśli branża jest popularna i pełna znanych dobrze wszystkim markom – wtedy potrzebna jest cierpliwość;
- wiek i historia domeny – istotne jest również to, jaką domena ma historię. Jeśli jest burzliwa, a strona w przeszłości otrzymała kary od Google może być problem z pozycjonowaniem. Taką domenę należy uporządkować, a dopiero później oczekiwać efektów. Znacznie lepiej poradzi więc sobie nowa strona, którą nie trzeba porządkować, a wystarczy od razu pozycjonować;
- obecna widoczność serwisu – w przypadku słabej widoczności, zakres działań SEO musi być większy, a czas oczekiwania na konkretne efekty dłuższy. Natomiast kiedy widoczność strony jest dobra, czasami wystarczy kilka drobnych zmian, aby otrzymać szybkie i zadowalające efekty. Znacznie łatwiej pozycjonuje się serwis, który już znajduje się w wyszukiwarkach;
- zasięg pozycjonowania – zwykle znacznie szybciej uzyskuje się zadowalający efekt w przypadku pozycjonowania lokalnego. Właśnie tam konkurencja jest mniejsza. Zaś w przypadku pozycjonowania krajowego, osiągnięcie lepszym rezultatów wiąże się z dłuższym czasem lub większym budżetem;
- budżet – niezwykle istotny jest również budżet, który dana firma chce przeznaczyć na pozycjonowanie. Im większą kwotę przeznaczy się na SEO, tym można się spodziewać szybszych i lepszych efektów. Zadowalające rezultaty można osiągnąć także przy mniejszym budżecie, ale jednocześnie dłuższym czasie.
Ile trwa pozycjonowanie serwisu?
Nie można z góry określić tego, ile będzie trwać pozycjonowanie w przypadku danej firmy. Wielu specjalistów jednak zaznacza, że na pierwsze efekty trzeba czekać minimum 3 miesiące. Warto również zwrócić uwagę na to, czym są „efekty”. Efektem pozycjonowania może być: pojawienie się fraz kluczowych w TOP10, wzrost widoczności określonych słów kluczowych, wzrost ruchu organicznego na stronie itd. Należy pamiętać, że nie należy koncentrować się jedynie na jednym efekcie – jeśli pozycjonowanie nie przynosi rezultatów, które oczekujemy może się okazać, że w tym czasie na przykład rośnie ruch na stronie.