Kategorie w sklepie internetowym – czy warto je pozycjonować?
Bez względu na branżę, najważniejszym elementem każdego sklepu internetowego są bez wątpienia produkty. To właśnie one stanowią ofertę firmy i przyciągają klientów. Asortyment bardzo często jest podzielony według pewnych grup – kategorii. Czy warto skupiać się na nich podczas pozycjonowania? Podpowiadamy, co warto wiedzieć i o czym warto pamiętać optymalizując strony kategorii w sklepach internetowych.
Strony kategorii
Produkty na stronach internetowych są umieszczone w specjalnych kategoriach według najróżniejszych kryteriów. Czy warto o nie zadbać? Jak się okazuje, strony kategorii stanowią niezwykle ważne elementy każdego sklepu internetowego. Mają za zadanie odpowiednio pogrupować produkty / usługi i dzięki temu znacznie ułatwić poszukiwania potencjalnym klientom. Dzięki kategoriom w szybki i łatwy sposób każdy zainteresowany może znaleźć wszystko to, czego potrzebuje. Dlaczego warto poświęcić szczególną uwagę tym stronom podczas pozycjonowania?
Siła SEO
Strony kategorii są niezwykle istotne dla budowy strony. Najczęściej znajdują się wysoko, jeśli chodzi o hierarchię i są bezpośrednio połączone ze stroną główną. Oznacza to, że posiadają również większą siłę linkowania wewnętrznego niż inne podstrony i podstrony odizolowane. Warto również zauważyć, iż strony kategorii otrzymują także najwięcej odnośników zewnętrznych, a tego rodzaju linki mają ogromne znaczenie z punktu widzenia SEO.
Ruch i pozycjonowanie na słowa kluczowe
Choć to właśnie produkty są poszukiwane przez potencjalnych klientów, strony kategorii generują najwięcej ruchu (według statystyk nawet ponad 400% więcej niż podstrony z pojedynczymi produktami) i pozycjonują około 20% słów kluczowych więcej. W przypadku odpowiedniej optymalizacji stron zawierających kategorie można zwiększyć ruch o ponad 30% na całej stronie.
Ważne dla konwersji
Strony kategorii są także ważne w procesie konwersji. Wielu klientów wpisuje dość ogóle frazy w wyszukiwarce. Tylko niektórzy doskonale wiedzą czego oczekują i stosują bardzo konkretne terminy czy szczegółowe opisy zawierające nazwę producenta czy konkretnego produktu. Jednak sporo osób nie wie dokładnie czego szuka. Mogą być jedynie pewni tego, że chcą kupić na przykład „buty damskie”, „czajnik do herbaty” czy „strój kąpielowy” i właśnie takie ogóle frazy wpisują w Google. Tego rodzaju słowa i frazy kluczowe niemal zawsze przekierowują na strony kategorii – właśnie z tego powodu warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie stron kategorii.
O czym pamiętać pozycjonując strony kategorii w sklepie internetowym?
Strony kategorii mają ogromne znaczenie w e-commerce. Przed rozpoczęciem pozycjonowania należy najpierw ustalić, po wpisaniu jakich słów i fraz kluczowych w Google klienci trafiają do naszego sklep internetowego, a następnie pracować nad poprawą ich pozycji w wyszukiwarce. Warto jednak zauważyć, że w przypadkach niektórych branż potencjalni klienci stosują bardzo konkretne frazy – wtedy znacznie lepiej skupić się na stronach produktowych.