Pinterest – cichy bohater wśród gigantów social mediów
Dlaczego warto w niego inwestować swój czas?
Pinterest pojawił się na polskim rynku ponad siedem lat temu, jednak popularność zyskał dopiero w 2020 r. W dużej mierze jego sprzymierzeńcem w dojściu do popularności okazała się pandemia. Ludzie, poszukując nowych zajęć i wyzwań, zagłębiali się w internetowe aplikacje, szukając pomysłów na aktywne spędzenie czasu w swoich domach czy też mieszkaniach. Pinterest wyszedł poszukiwaczom naprzeciw i pokazał swoją bogatą ofertę inspiracji. Aplikacja umożliwia użytkownikom serwisu wzajemne dzielenie się wizualnymi treściami na szeroką skalę. Zachęca i ułatwia to. Jednak zacznijmy od początku.
Co to takiego Pinterest?
Jak sama nazwa wskazuje, jest to światowy katalog pomysłów. Nazwa wywodzi się od angielskich słów: „pin” (czyli szpilka/przypiąć) oraz „interest” (zainteresowania). Znajdziesz tu nie tylko zdjęcia modowe, ale i poradniki, aranżacje wnętrz, znakomite przepisy, czy pomysły na siebie i swoją przyszłość. Brzmi zachęcająco, prawda? Coraz częściej, szukając inspiracyjnych zdjęć, większość z nas zagląda już do Pinteresta niż na Instagrama. Warto zaznaczyć, że Pinterest w ostatnich miesiącach zdobywał po około 700 tys. nowych użytkowników! Tendencja ta utrzymuje się i obecnie aplikacja ta znajduje się w czołówce najpopularniejszych aplikacji społecznościowych w Polsce. Z raportu „Digital In Poland 2021” w kontekście najchętniej wykorzystywanych aplikacji znajduje się na miejscu dziesiątym. Oczywiście, sprawia to, że jego potencjał reklamowy również w każdym miesiącu wzrasta.
Kto korzysta z Pinteresta?
Kategorią cieszącą się największą popularnością w tej aplikacji jest moda, zatem – jak łatwo się domyślić – większość użytkowników to kobiety. W Polsce na tym medium jest to zdecydowana przewaga, bo aż 80%!
Czas, jaki spędza się na tej aplikacji jest różny, ale zazwyczaj do godziny. Ankiety przeprowadzone wśród odbiorców wskazują, że zaglądają na nią kilka razy dziennie, poszukując, nowych pomysłów oraz powracają do swoich zapisanych treści, ale o tym mowa będzie później. Jakie powiązania ma z tym kontent na reklamę? Ankietowani wskazali, że dzięki tej aplikacji dokonali zakupu towaru/produktu, który odnaleźli na tym medium. Skuteczność jej sięga aż 57% ankietowanych. To wysoki wynik. Tak więc Pinterest to nie tylko porady modowe i wizerunkowe, szukanie inspiracji kulinarnych, ale też skuteczna reklama produktu.
Jak dobrze wystartować?
Zbyt szybki początek to zły początek. Niech to hasło utwierdzi cię w przekonaniu, że nie warto zbyt impulsywnie tworzyć swojej marki na tym kanale. Każda aplikacja ma swoje zasady i sposób działania. Dlatego zawsze należy zapoznać się i dobrze zrozumieć dane massmedium. Jednak Pinterest to coś, z czym warto iść w świat.
Jeśli poznałeś już podstawy i ruszasz dalej, to założenie konta jest analogiczne jak w innych social mediach, takich jak Facebook czy Instagram. Konto firmowe, kluczowe przy działaniach promocyjnych, również istnieje na tej aplikacji i wszelka specyfika z nim związana jest dobrze przystosowana do użytkowania. Pamiętaj, że warto skupić się na dobrym opisie i hashtagu, bo to on umożliwia szybkie odnalezienie pożądanej rzeczy przez odbiorcę.=
Pin – co to takiego?
Pin to pojedynczy obrazek z opisem, który widzisz na Pintereście. Ten obrazek możesz załadować z komputera lub zapisać ze stron internetowych. Pin może mieć także formę wideo, pliku audio lub animowanego gifa. Każdy użytkownik może mieć do 100 tysięcy Pinów.
Tworzenie swojej tablicy i pinów należy wykonywać z rozwagą i pomysłem. Tak jak na Instagramie ważna jest jakość zdjęć, tak i na Pintereście trzeba pamiętać o ich jakości i częstotliwości publikacji (przynajmniej 1-2 posty na tablicy tygodniowo). Piny możesz linkować do swojej strony internetowej bądź przypinać je bezpośrednio z niej do tablicy dodanej na Pinterest.
Tablice które tworzysz na swoim profilu powinny być przejrzyste i dopasowane do każdego rodzaju Twojej pracy poprzez sortowanie zapisanych zdjęć. Mogą być ukryte i publiczne. Pina można zapisać, polubić, a nawet wysłać wraz z wiadomością na e-mail znajomej osoby. Można też zacząć obserwować, żeby otrzymywać więcej Pinów od osoby lub tablicy, z której dany Pin pochodzi.
WAŻNE: Pinterest pozwala Ci również na tagowanie swoich zdjęć produktami.
Statystyka i reklama na Pintereście
Oczywiście, również to medium społecznościowe nie zawodzi pod względem kont firmowych. Możesz swobodnie kontrolować swoje postępy i jaki jest odbiór użytkowników Twojego profilu. Zakładka statystyki umożliwia przeanalizowanie tego, co przypinasz i na jakim poziomie są Twoje zasięgi.
Możesz również korzystać z Managera reklam. Dostarcza Ci takie cele reklamowe, jakie ma Twoja marka i produkty, które są dla Ciebie pożądane. Przydatną informacją może stać się również możliwość targetowania na listy odbiorców, dane demograficzne, umiejscowienie reklamy, słowa kluczowe i zainteresowania.
Podsumowanie
Czy warto brać pod uwagę Pinteresta w rozwoju swojej reklamy? Oczywiście, patrząc na całokształt i jego szybki rozwój jest wart uwagi. Jeszcze wiele przed nim, ale już jego przejrzystość i dostępność wzbudza zainteresowanie milionów ludzi na całym świecie. Szukanie inspiracji zawsze jest potrzebne i jeśli szukać jej mądrze, to polecamy zapoznać się z Pinterestem. Aplikacja ta, to jedna z najlepiej rozwiniętych baz wiedzy i sekcji pomocy wyszukiwarek. Czy Google i Instagram mogą czuć się zagrożone? To już temat na inny artykuł!