Prowadzenie social mediów – samodzielnie czy przez agencję?
Media społecznościowe – umiejętnie stosowane – mogą być skutecznym narzędziem do zwiększania obrotów firmy lub budowania wizerunku w określonym i pożądanym kierunku. Czy prowadzenie social mediów zlecić specjalistom czy może lepiej pozostawić to po swojej stronie? O plusach i minusach obydwu tych rozwiązań traktuje najnowszy wpis blogowy.
Prowadzenie social mediów samodzielnie – plusy i minusy
Samodzielne prowadzenie kont w social mediach ma swoje plusy. Najważniejsze z nich to:
- pełna kontrola nad publikowanymi treściami – największą zaletą, przemawiającą za pozostawieniu prowadzenia kont w social mediach u siebie, jest pełna kontrola nad postami. W jaki sposób agencje rozwiązują tę kwestię? Na początku współpracy opracowują strategię, w oparciu o którą działają, a także przygotowują harmonogram postów, który dopiero po zaakceptowaniu przez klienta, może zostać realizowany i publikowany,
- cena i aspekt ekonomiczny – pozostawiając prowadzenie różnego rodzaju mediów społecznościowych w swojej jednostce, można zaoszczędzić i te fundusze spożytkować w inny sposób. Oszczędności tego rodzaju są pozorne, bo wyspecjalizowane w prowadzeniu kont i płatnych kampanii w mediach społecznościowych firmy przy niewielkim nakładzie środków są w stanie wygenerować sprzedaż i zwrot inwestycji na poziomie nawet kilkuset procent.
Minusy? Jak każde rozwiązanie, również prowadzenie social mediów samemu, ma swoje wady. Są to przede wszystkim:
- rozproszenie uwagi – dodanie pracownikowi, który nie posiada doświadczenia lub kompetencji w prowadzeniu kont w mediach społecznościowych, tego obowiązku może sprawić, że jego uwaga zostanie rozproszona, a efektywność spadnie. Media społecznościowe wymagają stałego trzymania ręki na pulsie i kontroli, czy nie pojawiła się jakaś kryzysowa sytuacja,
- publikacja bez planu i harmonogramu – osoba, która prowadzi firmowe konta z doskoku, nie może w pełni skupić się na tym obowiązku, co może obniżyć jakość postów i publikowanych tam treści. W mediach społecznościowych ważne jest działanie w oparciu o strategię i realizowanie określonych celów. Cel konta na Facebooku może być PR-owy, HR-owy lub inny. Jeżeli w firmie żaden z pracowników nie ma czasu, by opracować plan publikacji postów według spójnej strategii i działać w oparciu o harmonogram, to lepiej oddać to w ręce specjalistów.
Prowadzenie social mediów przez agencję – plusy i minusy
Plusy prowadzenia social mediów przez agencję to:
- profesjonalizm – lata doświadczenia pozwalają na prowadzenie social mediów w sposób profesjonalny, zgodny z bieżącymi trendami, skuteczny i spójny z wizją firmy, jej celami i wartościami,
- stały monitoring – zatrudniona do prowadzenia kont w mediach społecznościowych trzyma rękę na pulsie również po godzinach, na bieżąco reaguje na kryzysowe sytuacje, komentarze i nieprzychylne opinie,
- wzrost sprzedaży i zysków – płatna promocja np. na Facebooku czy Instagramie, może przynieść firmie realny zysk. Promować można również inne posty: darmowego e-booka, event szkoleniowy, post o trwającej obecnie rekrutacji,
- idealne dopasowanie – agencja wyspecjalizowana w prowadzeniu social mediów dopasuje do potrzeb i wizerunku firmy odpowiednie kanały. Nie każdy profil działalności pasuje, by zaistnieć na Pintereście, z kolei wiele branż niekoniecznie odnajdzie się na Instagramie. Eksperci doradzą najlepsze media, w których firma może zaistnieć.
Minusy prowadzenia social mediów przez agencję? Są to:
- dodatkowe koszty – każda usługa – również prowadzenie social media przez profesjonalną agencję – generuje dodatkowe koszty. Jednak w myśl zasady, by każdy zajmował się tym, na czym zna się najlepiej, rozwijanie firmowych kont w mediach społecznościowych najlepiej oddać w ręce ekspertów. Decydując się na agencję, która poza prowadzeniem kont specjalizuje się również w płatnej promocji (np. na Facebooku), koszty mogą się zwrócić nawet kilkukrotnie. Odpowiednio ustawiona, zoptymalizowana i stargetowana kampania, zwiększy sprzedaż produktów lub usług lub zrealizuje inne, postawione przez klienta cele.
Podsumowując: prowadzenie kont w mediach społecznościowych to zadanie czasochłonne. Ponadto wymaga, by stale monitorować sytuację, a także reagować na ewentualny kryzys. Publikowanie postów bez planu i harmonogramu, wprowadzi chaos, nie będzie spójności z wizją firmy i jej profilem działalności. Zatrudnienie do prowadzenia social mediów agencji pozwoli skupić się na innych obowiązkach. Specjaliści zajmą się publikowaniem wartościowego contentu oraz płatną kampanią w serwisach dopasowanych do profilu naszej działalności i celów, które chcemy osiągnąć.