Nowe strony na Facebooku? Nadchodzą zmiany!
Styczniowe zapowiedzi Facebooka odnośnie stopniowego wprowadzania nowego wyglądu stron firmowych stają się powoli rzeczywistością. Nie jest on co prawda jeszcze dostępny dla wszystkich fanpage’y, jednak trzeba się spodziewać, że w ciągu kilku miesięcy odświeżony interfejs stanie się codziennym widokiem dla użytkowników.
Jakie zmiany czekają nas po przejściu na nowe strony?
Nowy wygląd
Pierwszą rzeczą, którą zobaczymy po wejściu na nową stronę, będzie zmieniony układ, zdecydowanie zacznie on przypominać ten znany nam z profili prywatnych. Jednym z założeń Facebooka jest zmotywowanie osób prowadzących strony firmowe do wchodzenia w interakcje z innymi markami, osobami publicznymi lub partnerami. Będzie to możliwe dzięki dostępowi do zakładki Aktualności. Jej działanie będzie analogiczne do tej, którą znamy z profili indywidualnych. Ponadto dostęp do niej będą miały wszystkie osoby posiadające pełną kontrolę nad stroną.
Koniec z przyciskiem „Lubię to!”
Zniknie jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów stron na Facebooku – użytkownicy nie będą mieli możliwości polubienia strony oraz przestanie być wyświetlana liczba dotąd zdobytych „lajków”. Rolę wyznacznika zainteresowania stroną zacznie grać liczba obserwujących fanpage. Warto wspomnieć, że zostanie ona przeniesiona ze starego fanpage. Dla wielu firm będzie to korzystne rozwiązanie, ponieważ zazwyczaj liczba obserwujących jest wyższa od liczby polubień. Tym sposobem Facebook chce skłonić prowadzących strony do budowania społeczności opartych na użytkownikach, którzy są faktycznie zainteresowani publikowanymi treściami. Można się spodziewać zniknięcia kampanii reklamowych związanych ze zwiększaniem liczby polubień, dlatego warto skupić się na prowadzeniu różnorodnych działań promocyjnych na social mediach.
Zmiany w zarządzaniu stroną
Jedną z najbardziej znaczących zmian w nowym interfejsie będą te dotyczące zarządzania stroną. Dotychczasowe role zostaną zastąpione możliwością nadania pełnej lub częściowej kontroli nad stroną oraz przyznaniem dostępu do zadań. Oto zestawienie odpowiedników dostępów na nowych stronach w stosunku do ról występujących na klasycznych:
- Administrator: Dostęp do Facebooka z pełną kontrolą
- Redaktor: Dostęp do Facebooka z częściową kontrolą (bez możliwości zmiany ustawień strony oraz przyznawania dostępów i zadań)
- Moderator: Dostęp do zadań Wiadomości, Aktywność społeczności, Reklamy, Statystyki
- Reklamodawca: Dostęp do zadań Reklamy, Statystyki
- Analityk: Dostęp do zadań Statystyki
Więcej o rolach na Facebooku i o tym jak je nadawać dowiesz się z naszego poprzedniego wpisu.
Ważnym aspektem jest to, że osoby posiadające dostęp do zadań będą mogły zarządzać stroną wyłącznie za pomocą Facebook Business Suite, Creator Studio oraz Menadżera firmy i Menadżera reklam.
…a to nie wszystko
Przejście na nowy interfejs wiązać się będzie z utratą dostępu do pewnych funkcji i narzędzi dotychczas dostępnych w klasycznej wersji, takich jak:
- zaplanowane posty – będzie to jednak dalej możliwe z poziomu Creator Studio oraz Facebook Business Suite,
- funkcje biznesowe – w tym m.in. oferty pracy,
- recenzje oraz zameldowania.
Nie wiadomo, kiedy dokładnie nowy interfejs stanie się obligatoryjny dla wszystkich fanpage’y. Obecnie w przypadku zmiany, Administrator może przywrócić klasyczny wygląd strony. Uwaga! Będzie się to jednak wiązać ze zniknięciem postów opublikowanych na nowej stronie. Ponowna publikacja treści na klasycznym wyglądzie sprawi, że po przejściu na nowy wygląd będą one widoczne podwójnie!
Zmiany z pewnością budzą kontrowersje, jednak dotkną głównie osób, które zarządzają stronami. Fani wciąż będą mogli wchodzić w interakcje z fanpage’em w niemalże niezmienionej formie. Coraz więcej osób ma dostęp do możliwości zmiany wyglądu strony, z pewnością warto z niego skorzystać, ponieważ jest to szansa na zapoznanie się z nowym interfejsem, przed tym jak będzie on dostępny dla wszystkich! W Online Group uwielbiamy wyzwania, a każdą zmiane traktujemy jako szansę na nauczenie się czegoś nowego, dlatego z chęcią wspomożemy Cię w prowadzeniu fanpage’a!